Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 19 | 51-60

Article title

WIZERUNEK MEDIALNY DONALDA TRUMPA WEDŁUG MODELI KOMUNIKACJI

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article brings closer various ways in which the president of United States Donald Trump image is presented in mass media, especially in the world press. The positive as well as the negative Donald Trump’s image is created and communicated to their receivers in accordance with models of communication such as: the mathematical model of communication as a process by Shannon and Weaver (1949) and the interpersonal model of communication DRAAM (domain-resource-agent-access-management) created by Puppel (2004). The article concentrates on the management of information and creation of media messages using communicative resources in which way to achieve anticipated reaction of the receiver to the featured image.

Year

Volume

19

Pages

51-60

Physical description

Dates

published
2019-12-15

Contributors

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

References

  • Blichiewicz, S., Dunin, K, Dymek, J., Kutyła, J., Sutowski, M. i A. Wiśniewska. (red.). 2016. Wybory USA 2016. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  • Cichosz, M. 2004. „Wizerunek lidera politycznego”. W tomie: Jeziński, M. (red.). Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Toruń: Dom Wydawniczy: DUET.
  • Ehmsen, S. i A. Scharenberg (red.). 2016. Donald Trump and the rise of the Nationalist Right. New York: Rosa Luxemburg Stiftung.
  • Inglehart, R. i P. Norris. 2016. Trump, brexit, and the rise of populism: economic have-nots and cultural backlash. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
  • Jackson, D. i J. Fritze. 2019. “‘He can be a statesman’: Trump’s Normandy speech well-received by critics. Scarborough says, ‘Hope he means it’”. USA Today. Mclean, Virginia: Gannett Company.
  • Jankiewicz, A. 2012. „Cechy charakterystyczne komunikacji politycznej”. W zbiorze: Puppel, S. (red.). Transkomunikacja. Scripta de Communicatione Posnaniensi. Tom II. Poznań: Zakład Graficzny UAM. 27-38.
  • Jeziński, M. (red.). 2004. Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Toruń: Dom Wydawniczy: DUET.
  • Krasucka, K. 2017. „Mr. Macho: Donald Trump, gender i wybory prezydenckie”. W zbiorze: Seria Analizy Instytutu Studiów Zaawansowanych. Warszawa: Instytut Studiów Zaawansowanych. 1-7.
  • Milewski, P. 2015. „Błazen walczy o prezydenturę”. Newsweek Polska 32/2015. 50-53.
  • Neiwert, D. 2016. Trump and right-wing populism. A long time coming. Somerville: Political Research Associates. 3.
  • Puppel, S. 2004. “An outline of a domain-resource-agent-access-management (DRAAM) model of human communication: towards an ecology of human communication”. Oikeios Logos 1. 2-27.
  • Puppel, S. 2016. “Kuźnia Hefajstosa czyli krótki zarys teorii wizerunku w komunikacji ludzkiej”. Scripta Neophilologica Posnaniensia XVI. 109-124.
  • Puppel, S. 2016. (red.). Scripta Neophilologica Posnaniensia XVI.
  • Puppel, S. 2017. (red.). Scripta Neophilologica Posnaniensia. Prace i dnie. XVII.
  • Rostocki, A. 2017. „Część III: Protesty społeczne przeciwko zmianom w sądownictwie (ustawa o ustroju sądów powszechnych, ustawie o Krajowej Radzie Sądownictwa i ustawie o Sądzie Najwyższym)”. W zbiorze: Dzienniki opinii 2017 – Analiza obiektywizmu przekazów medialnych. Raport Instytutu Staszica. Warszawa: Instytut Staszica. 57.
  • Shannon, C. i W. Weaver. 1949. A mathematical model of communication. Urbana, II: University of Illinois Press.
  • Trump, D. 2005. Droga na szczyt. Gliwice: Onepress.
  • Trump, D. i M. McIver. 2007. Sukces mimo wszystko. Donald Trump. Gliwice: Helion.
  • Trump, D. i M. Mclver. 2017. Nigdy się nie poddawaj! Receptura sukcesu. Donald Trump. Gliwice: Helion.
  • Wolff, M. Ogień i furia. 2018. Warszawa: Prószyński Media Sp. z o. o.
  • Źródła internetowe:
  • ŹI 1:
  • http://www.usdebtclock.org/
  • ŹI 2:
  • https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/deficyt-handlowy-usa-w-lutym-2018-r/pvd24lv
  • ŹI 3:
  • http://www.gazetaprawna.pl/artykuly/1072193,waszczykowski-trump-pokazal-sie-jako-przywodcawolnego-swiata.html
  • ŹI 4:
  • https://wolnemedia.net/trump-mowi-cyrylica/
  • ŹI 5:
  • https://providencemag.com/2016/11/donald-trump-will-leader-free-world/
  • ŹI 6:
  • https://businessinsider.com.pl/polityka/donalda-trump-dlaczego-podoba-sie-nie-podoba-sie-wyborcom/t0d6r22
  • ŹI 7:
  • https://www.standard.co.uk/comment/comment/matthew-dancona-donald-trump-is-a-clown-but-heis-the-most-powerful-one-in-the-world-a3685501.html
  • ŹI 8:
  • https://www.newyorker.com/culture/cover-story/cover-story-2017-10-30
  • ŹI 9:
  • https://img.washingtonpost.com/blogs/the-fix/files/2016/02/nydn-trump-iowa.jpg
  • ŹI 10:
  • http://pracowniczademokracja.org/?p=4251
  • ŹI 11:
  • https://www.wprost.pl/kraj/10063522/oryginalny-protest-podczas-wizyty-prezydenta-usa-w-polscetrump-to-seksista-szowinista-i-mizogin.html
  • ŹI 12:
  • http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/kim-jest-donald-trump/yvwv3q6

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_snp_2019_19_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.