Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 7 | 2 | 147-152

Article title

ДИДАКТИЧНІ МОДЕЛІ ФОРМУВАННЯ БАГАТОМОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ: МОДЕЛЬ ФАКТОРІВ І ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ

Content

Title variants

PL
ДИДАКТИЧНІ МОДЕЛІ ФОРМУВАННЯ БАГАТОМОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ: МОДЕЛЬ ФАКТОРІВ І ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ
EN
DIDACTIC MODELS OF MULTILINGUAL PERSONALITY FORMATION: FACTOR AND FUNCTIONAL MODELS

Languages of publication

UK

Abstracts

EN
The article focuses on the analysis of the didactic models of the multilingual personality formation. The factor model and the functional model of the multilingual personality formation have been characterized. The essence of the factor model consists in the system of external and internal factors that play an important role in the process of learning foreign languages. The main characteristics of the factor model are: a multistage structure and the chronological order of the different factors systematization. The essence of the functional model has been singled out. This essence consists in the influence of the fi rst foreign language on the second, third foreign languages during the process of speaking.
PL
W artykule scharakteryzowano dydaktyczne modele kształtowania wielojęzycznej osobowości ucznia w procesie uczenia się języka obcego, takie jak: model czynników oraz model funkcjonalny. Określono istotę modelu czynników, polegającą na uwzględnieniu systemu faktorów zewnętrznych i wewnętrznych, odgrywających ważną rolę w procesie uczenia się języka obcego. Cechami charakterystycznymi modelu czynników jest wielostopniowa struktura i porządek chronologiczny systematyzacji modelu, które polegają na wpływie pierwszego języka obcego podczas posługiwania się przez uczniów drugim czy trzecim językiem obcym.

Year

Volume

7

Issue

2

Pages

147-152

Physical description

Dates

published
2019-06-01

Contributors

  • Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny imienia Iwana Franki w Drohobyczu

References

  • ЮНЕСКО, Всесторонняя приверженность языковому разнообразию и многоязычию. Международный год языков, 2007, [в:] Электронный ресурс : http://www.un.org/ru/events/iyl/brochure/.shtml (22.02.2018).
  • Andersen P., Education and Training. Work program–challenges and results, Brussels 2008.
  • Barcelona-Ziel, [in:] Electronic resourse: http://www.ec.europa.eu/education/languages/pdf/com/2008_0566_cs.pd. (22.02.2018).
  • Busch B., Trends and innovative practices in multilingual education in Europe: аn overview, Brussels 2011, p. 541–549.
  • Cook V., Writing papers, [in:] Electronic resourse: http://www.viviancook.uk/Writings/Papers/MCentry.html (22.02.2018).
  • Hammarberg B., Roles of L 1 and L 2 in L 3 Production and Acquisition, Cle vedon 2001, s. 21–41.
  • Herdina P. A., Jesner U., Multilingual matters, [in:] Electronic resourse: http://www.multilingual-matters.com/display.asp?isb=9781783095292 (11.01.2018).
  • Herdina P. A., Dynamic Model of Multilingualism: Perspectives of Change in Psycholinguistic, Cleveldon 2002, s. 89–91.
  • Hufeisen B., Gesamtsprachencurriculum: Einfl ussfaktoren und Bedingungsgefüge, Tübin gen 2005, s. 9–18.
  • Jessner U., Bilingualismus und Drittspracherwerb : Dynamische Aspekte des Multilingualismus auf individueller Ebene, Tübingen 1998, s. 149–158.
  • Levelt W., Speaking: From Intention to Articulation. Massachusetts : Massachusetts Institute of Technology, [in:] Electronic resourse: http://ru.scribd.com/doc/131696239/15-ALevelt-Speaking-1989 (20.01.2018).
  • Williams S., Language switches in L 3 production: Implications for a polyglot speaking model, Oxford 1998, s. 295–333.
  • References
  • JUNESKO, Vsestoronnjaja priverzhennost jazykovomu raznoobraziju i mnogojazychiju. Mezhdunarodnyj god jazykov [Multi Favourism to Language Variety and Multiligualism], 2007, [v:] E`lektronnyj resurs: http://www.un.org/ru/events/iyl/brochure/.shtml (22.02.2018).
  • Andersen P., Education and Training. Work program–challenges and results, Brussels 2008.
  • Barcelona-Ziel, [in:] Electronic resourse : http://www.ec.europa.eu/education/languages/pdf/com/2008_0566_cs.pd. (22.02.2018).
  • Busch B., Trends and innovative practices in multilingual education in Europe: аn overview, Brussels 2011, p. 541–549.
  • Cook V., Writing papers, [in:] Electronic resourse: http://www.viviancook.uk/Writings/Papers/MCentry.htm (22.02.2018).
  • Hammarberg B., Roles of L 1 and L 2 in L 3 Production and Acquisition, Clevedon 2001, s. 21–41.
  • Herdina P. A., Jesner U., Multilingual matters, [in:] Electronic resourse: http://www.multilingual-matters.com/display.asp?isb=9781783095292 (11.01.2018).
  • Herdina P. A., Dynamic Model of Multilingualism: Perspectives of Change in Psycholinguistic, Cleveldon 2002, s. 89–91.
  • Hufeisen B., Gesamtsprachencurriculum: Einfl ussfaktoren und Bedingungsgefüge, Tübingen 2005, s. 9–18.
  • Jessner U., Bilingualismus und Drittspracherwerb: Dynamische Aspekte des Multilingualismus auf individueller Ebene, Tübingen 1998, s. 149–158.
  • Levelt W., Speaking: From Intention to Articulation. Massachusetts : Massachusetts Institute of Technology, [in:] Electronic resourse: http://ru.scribd.com/doc/131696239/15-ALevelt-Speaking-1989 (20.01.2018).
  • Williams S., Language switches in L 3 production: Implications for a polyglot speaking model, Oxford 1998, s. 295–333.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_sup_2019_7_2_15
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.