EN
Economy 4.0 will be based on a labour market of people who have both technological Economy 4.0 will be based on a labor market of people who have both technological and professional competences. This means that the role of human capital as a launching technology factor will increase, and people who can function in the cyber-physical world will become the most sought-after employees. In this context, it becomes important to reflect on the expected competences of people who are active on the labor market, especially those who will co-create the new economy. These individuals are the young generation who will enter the labor market, and their decisions will affect social and economic processes. The article is based on the results of empirical research carried out as part of the project “New Generation in the New Economy”. The project aims to develop a methodology for cyclical assessment of the economic preparedness of youth for technological revolutions. The research team have developed tools that successfully simulate future challenges which the young generation will face while choosing their career paths. The results presented in this study are based on the task entitled “Self-organization of work and planning activities”. The task is structured according to the idea that realization of plans is possible only when an individual can put them into practice, facilitating economic and social success. The results of the study have shown that students, while remaining in the current education system, have not acquired the analyzed competences at a sufficient level.
PL
W gospodarce 4.0 wzrośnie rola kapitału ludzkiego jako czynnika uruchamiającego technologie, a osoby umiejące funkcjonować w cyberfizycznym świecie staną się najbardziej poszukiwanymi pracownikami. Od kompetencji przyszłych pracowników zależeć będą procesy społeczne i gospodarcze. W ramach projektu Nowe pokolenie w Nowej Gospodarce przygotowano osiem zadań symulujących wyzwania, wobec których stanie młode pokolenie, dokonując wyboru ścieżki kariery. Prezentowane w opracowaniu wyniki badań empirycznych są oparte na jednym z nich, pt. Samoorganizacja pracy i planowanie działań. Miało ono na celu sprawdzenie, czy badana młodzież nabyła kompetencję samoorganizacja pracy i planowanie działań pozwalającą na sprawną realizację planów, co jest warunkiem osiągania sukcesów ekonomicznych i społecznych. Opracowana przez autorkę metodologia badania inspirowana jest metodą assesment center, którą dostosowano do badania młodego pokolenia w omawianym zakresie. Celem artykułu jest diagnoza kompetencji samoorganizacja pracy i planowanie działań na podstawie wyników badań przeprowadzonych wśród młodzieży szkół średnich oraz wskazanie, na ile badana kompetencja jest im właściwa. Z badań wynika, że uczniowie pozostający w obecnym systemie edukacji nie nabyli analizowanej kompetencji w wystarczającym zakresie.