Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2025 | 31 | 70-86

Article title

Hate Speech in Virtual Space. Analysis of the Activity of Polish Left-Wing Politicians on the X Platform

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
Effective activity in social media is an indispensable element of modern political marketing strategies. „X“, formerly known as Twitter, serves as an obvious field for the expansion of politicians and all kinds of debates on broadly understood social issues. Despite the numerous advantages of this medium, the author identifies a significant risk: the potential intensification of hate speech in the online sphere. The main goal of the article is to verify the thesis about the tendency to create hate content on the „X“ platform. The research group consists of politicians of the Left of the 10th term of the Sejm of the Republic of Poland. Observations were conducted between October 13 to November 13, 2024. By conducting the study in a quantitative and qualitative manner, taking into account quantitative and qualitative methods, a number of data were obtained that allowed to answer the research questions posed in the introduction of the work.

Year

Issue

31

Pages

70-86

Physical description

Dates

published
2025

Contributors

  • University of Szczecin (Poland)

References

  • Annusiewicz, O. (2017). Twitter jako przestrzeń autoprezentacji politycznej. Zarządzanie wizerunkiem polityka w mediach społecznościowych. Studia politologiczne, 45, 91-112.
  • Cegieła, A. (2014). Czym jest mowa nienawiści? Poradnik Językowy, 1, 60-70.
  • Czym jest mowa nienawiści. Retrieved from: https://uprzedzuprzedzenia.org/czymmowa-nienawisci/.
  • Hofmokl, J. (2002). Rozwój pola organizacyjnego Internetu – dominacja sieciowej formy porządku społecznego. Studia Socjologiczne, 4, 85-112.
  • Ile znaków można umieścić w wiadomości na Twitterze (X)? Retrieved from: https://netbiel.pl/ile-znakow-na-twitterze-x-w-tweecie-wiadomosci/.
  • Iwanowska, M. (2016). Zrozumieć media (społecznościowe). Perspektywa psychologiczna. In: M. Łosiewicz & A. Ryłko-Kurpiewska (eds.), Media, biznes, kultura (169-185). Gdynia: Novae Res.
  • Juza, M. (2016). Internet w życiu społecznym–nadzieje, obawy, krytyka. Studia Socjologiczne, 1, 199-221.
  • Kudra, B. (2014). O komunikacji społecznej. In: B. Kudra & E. Olejniczak (eds.), Komunikowanie społeczne. Zagadnienia wybrane. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 9-24.
  • Rekomendacja Rady Europy nr (97)20 Komitetu Ministrów Państw Członkowskich o„Mowie nienawiści” (Przyjęta przez Komitet Ministrów 30 października 1997 r. na 607. posiedzeniu Zastępców Ministrów) 04 870.
  • Rodak, O. (2017). Twitter jako przedmiot badan socjologicznych i źródło danych społecznych: perspektywa konstruktywistyczna. Studia socjologiczne, 3, 209-236.
  • Social media w Polsce. Sprawdź dane z raportu IAB! Retrieved from: https://widoczni.com/blog/statystyki-social-media-w-polsce/.
  • Tadeusiewicz, R. (2024). Jak powstał i rozwinął się Twitter. Retrieved from: https://www.agh.edu.pl/aktualnosci/info/jak-powstal-i-rozwinal-sie-twitter-felieton.
  • Zasady użytkowania. Retrieved from: https https://x.com/pl/tos
  • Werra, Z. (2019). „Mowa nienawiści” vs „przemysł pogardy” Instrumentalizacja pojęcia mowy nienawiści w polskiej publicystyce politycznej w latach 2010-2019. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 29, 9-27.
  • Zinoviev, D., Sarkar, A., & Bicen, P. (2024). The “Non-Musk Effect” at Twitter. Social Network Analysis and Mining, 14, 1-17.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
63518032

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_15804_rop2025105
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.