Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 2 |

Article title

The “I–the Other” (“I–the Other Self”) Relation in the Deliberated Communicative Activity Genesis

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The article theoretically substantiates the phenomenology of the “I–the Other” (“I–the Other Self”) relation during formation of deliberated communicative activities. The theoretical and methodological approaches to interpret the communicative “I–the Other” relation as well as transformational potential of the Other for the deliberated communication genesis are defined. The article theoretically proves that any object of a person’s external or internal activities (another personified or impersonal person, an imaginary partner, the cultural Other) can become the Other in human interactions according to the inter-subjective psychological paradigm. The article reveals that this relation evolves into a more complex relationship during the said interactions and mutual penetration of I and objects: “I (the Other)–the Other (I)” and “I (the Other in me)–I (I in the Other)”. Moreover, the Other/Others are positioned not only as an ontological reality, but as epistemological and axiological determinacy.
PL
W artykule teoretycznie uzasadniono fenomenologię stosunku „Ja-Inny” („Ja-Inny Ja”) w kształtowaniu uświadomionej działalności komunikatywnej. Określono teoretyczne i metodologiczne podejścia do interpretacji stosunku komunikatywnego „Ja-Inny” i transformacyjny potencjał „Innego” w genezie uświadomionej działalności komunikatywnej. Teoretycznie uzasadniono, że w systemie intersubiektywnego paradygmatu poznania psychologicznego i interakcji ludzi w roli „Innego” może być dowolny obiekt zewnętrznej lub wewnętrznej aktywności osobowości (zindywidualizowany czy bezosobowy inny człowiek, wyimaginowany partner, „Inny” w kulturze). Ujawniono, że w trakcie określonego współdziałania i wzajemnego przenikania „Ja” i obiektów aktywności ten związek ewoluuje w bardziej skomplikowane relacje „Ja (Inna)-Inne (Ja)” i „Ja (Inne w Ja)-Ja (Ja w Innym)”. „Inny”/„Inne” przy tym pozycjonowane są nie tylko jako pewnik ontologiczny, ale też jako pewność epistemologiczna i aksjologiczna.

Year

Issue

2

Physical description

Dates

published
2017
online
2018-01-24

Contributors

References

  • Berezin S.V., Evchenko N.A., Issledovanie processa otrazhenija subekta v sisteme «Ja-Drugoj Ja», «Vestnik SamGU» 2012, № 3/2(94) [in Russian].
  • Kerimov T.H., Gumanitarizacija obshhestvoznanija i problema Drugoj v prostranstve kommunikacii: sbornik nauchnyh statej, Kazan 2007 [in Russian].
  • Kononko O.L., Psykholohichni osnovy osobystisnoho stanovlennia doshkilnyka, Extended abstract of Doctor’s thesis. Akad. ped. nauk Ukrainy, In-t psykholohii im. H.S. Kostiuka, Kyiv 2001 [in Ukrainian].
  • Kristeva Iu., Sami sobi chuzhi, Kyiv 2004 [in Ukrainian].
  • Lakan Zh., Stadija zerkala kak formoobrazujushhaja funkciju Ja, kotoraja otkryvaetsja nam v psihoanaliticheskom opyte, 1939, www.lacan.narod.ru [access: 10.10.2017] [in Russian].
  • Lotman Ju.M., Semiosfera. Kultura i vzryv. Vnutri mysljashhih mirov. Stati. Issledovanija. Zametki (1968–1992), Sankt-Peterburg 2010 [in Russian].
  • Omelchenko I.M., Operationalization of the study of the “chronotope of communication activities of children with developmental delay” concept, “TILTAI/BRIDGES/ BRÜCKEN” 2015, vol. 72(3) [in English].
  • Omelchenko I.M., Prostir intrasubiektnoi komunikatyvnoi diialnosti z Inshym doshkilnykiv iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku: operatsionalizatsiia kontseptu doslidzhennia, «Aktualni problemy pedahohiky, psykholohii ta profesiinoi osvity» 2016, № 1, http://journals.uran.ua/apppfo/article/view/73083/68406 [access: 10.10.2017].
  • Omelchenko I.M., Sutnisni modusy katehorii «komunikatyvna diialnist» u dyskursi postneklasychnoi psykholohii, «Psykholohiia i osobystist» 2017, № 1(11) [in Ukrainian].
  • Petrovskij V.A., Nachala personologii «Ja»: sushhestvuet li ee predmet? Stil myshlenija: problema istoricheskogo edinstva nauchnogo znanija. K 80-letiju V.P. Zinchenko, Moskva 2011 [in Russian].
  • Petrovskij V.A., Princip otrazhennoj subektnosti v psihologicheskom issledovanii, «Vopr. psihol.» 1985, № 1 [in Russian].
  • Rjaguzova E.V., Socialnaja psihol1ogija reprezentacij vzaimodejstvija «Ja-Drugoj». Saratov, [b.i.], 2014, http://elibrary.sgu.ru/uch_lit/844.pdf [access: 10.10.2017] [in Russian].
  • Rubinshtejn S.L., Chelovek i mir Problemy obshhej psihologii, Moskva 1973 [in Russian].
  • Rubinshtejn S.L., Osnovy obshhej psihologii, Sankt-Peterburg 2000 [in Russian].
  • Sallivan G.S., Interpersonalnaja teorija v psihiatrii, Sankt-Peterburg 1999 [in Russian].
  • Sartr Zh.P., Bytieinichto: Opyt fenomenologicheskoj ontologii, Moskva 2000 [in Russian].
  • Shkuratov V.A., Fazy paradigmy (jeskiz psihologo-istoricheskoj jepistemologii), Ch. 2, «Rossijskij psihologicheskij zhurnal» 2007, № 4(3) [in Russian].
  • Starovojtenko E.B., Vozmozhnosti Ja v otnoshenii k drugomu: germenevtika i refleksija «Psihologija. Zhurnal Vysshej shkoly jekonomiki» 2013, № 10 [in Russian].
  • Titov I.H., Psykholohichni osoblyvosti subiektnosti dytyny doshkilnoho viku, «Psykholohiia i osobystist» 2016, № 2(10) [in Ukrainian].
  • Valdenfels B., Topohrafiia Chuzhoho: studii do fenomenolohii Chuzhoho, Kyiv 2004 [in Ukrainian].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_en_2017_2_217
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.