Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 29 | 2 |

Article title

Teoretyczne podstawy psychologiczno-pedagogicznego wsparcia osobowego i zawodowego rozwoju przyszłych nauczycieli

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule omawiane jest zagadnienie wsparcia osobowego i zawodowego rozwoju przyszłych nauczycieli. Autorzy koncentrują się między innymi na celu tego procesu: kształcenie przyszłych nauczycieli, modernizowanie zestawu osobistych cech studentów, co prowadzić ma do rozwoju ich podmiotowości. Autorzy wyróżniają również zasady rozwoju przyszłych nauczycieli: np. branie pod uwagę potrzeb jednostki dotyczących samoorganizowania się i samodoskonalenia, uznania tożsamości i wartości osobowych uczniów.
EN
In the article is given the concept of support the personal and professional development of a future teacher. Authors presented the aim of the process: formation of the future teachers, updating the set of personal qualities of the students, that leads to the development of their subjectivity. Authors distinguished also the principles of the development of the future teachers: e.g. taking into account the needs of the individual related to self-organizing and self-development; recognition of an identity and self-worth of the students.

Year

Volume

29

Issue

2

Physical description

Dates

published
2016
online
2017-06-28

Contributors

References

  • Antilogova L.N. Psikhologicheskoye soprovozhdeniye v vuze kak odno iz napravleniy professional'nogo stanovlennya studentov, “Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta”, nr 2 (22), Kemerovo 2005.
  • Bityanova M.R., Organizatsiya psikhologicheskoy raboty v obrazovanii, Izdatelstvo Sovershenstvo, Moskva 2004.
  • Glukhanyuk N.S. izd., dop. - Yekaterinburg: Izdatel'stvo RGPPU,2005. Psikhologiya professionalizatsii pedagoga: monografiya, Izdatel'stvo RGPPU, Yekaterinburg 2005.
  • Krinchik Ye.P., K probleme psikhologicheskogo soprovozhdeniya professional'nogo stanovleniya studentov-psikhologov, „Vestnik Moskovskogo un-ta”, Seriya 14, Psikhologiya, 2005, nr 2.
  • Vasyl’kov V.M., Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti profesiynoyi pidhotovky pedahohichnykh kadriv v umovakh suchasnoho osvityans’koho prostoru, „Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova”, Seriya 12, Psykholohichni nauky nr 28 (52), Zbirnyk naukovykh prats’, Кyyiv 2009.
  • Zeyer E.F., Psikhologiya professional'nogo obrazovaniya: uchebnoye posobiye, Izdatelstvo Moskovskogo psikhologo-sotsial'nogo instituta, Moskva 2003.
  • Zeyer E.F., Psikhologiya professiy. Uchebnoye posobiye dlya studentov vuzov. – 2 izd., pererab., dop., Delovaya kniga, Moskva 2003.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2016_29_2_27
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.