Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 28 |

Article title

Autentyczność i wola: krytyczna analiza José Ortegi y Gasseta filozofii edukacji

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The author notes that José Ortega y Gasset’s philosophy of education revolves around the imperative of authenticity which he extends to cover educational institutions, teachers and first of all students. He censures the main points of Ortega’s philosophy of education highlighting its strengths and weaknesses as well as its potential application in school education. He is specifically critical of how Ortega’s earlier philosophy sought to achieve authenticity through notions of ‘circumstance’ and ‘decision’. He subsequently analyzes what Ortega regarded as a constitutive tragedy of pedagogy and the mission he assigned to university. As regards Ortega’s philosophy in his later years, the author examines his proposal to reach authenticity by listening to one’s own voice of call stemming from each individual belief to suggest how to help students in becoming aware of their own beliefs. The author agrees with Ortega that students’ happiness largely depends on how much they are in agreement with themselves or their own beliefs.
DE
Im Artikel weise ich nach, dass die Bildungsphilosophie von José Ortega y Gasset mit dem Imperativ der Authentizität verbunden ist, der sich auf Bildungseinrichtungen, Lehrer und vor allem Schüler erstreckt. Ausser der Darstellung von Hauptvoraussetzungen der Bildungsphilosophie von Ortega unterziehe ich sie einer kritischen Analyse, die ihre starken und schwachen Seiten zu verstehen und ihre praktische Anwendung in der Bildung aufzuzeigen hilft. Ich übe insbesondere Kritik an der Art, wie die frühe Philosophie von Ortega das Erreichen von Authentizität durch die Kategorien der "Umstände" und "Entscheidungen" vorschlägt, was mir eine optimale Lage verschafft, das zu analysieren, was Ortega für die konstitutive Tragödie der Pädagogik und für eine Botschaft für die Universität hielt. Was die spätere Philosophie von Ortega betrifft, so untersuche ich seinen Vorschlag, die Authentizität durch das Hören auf die Stimme der eigenen Berufung (die aus jeder individuellen Überzeugung resultiert) zu erreichen, um später zu erklären, wie man den Schülern beim Bewusstwerden ihrer eigenen Überzeugungen helfen kann. Zum Schluss erläutere ich, warum ich mit Ortega übereinstimme, dass das Glück der Schüler im grossen Teil damit verbunden ist, wie weit sie mit sich selbst oder mit ihren Überzeugungen übereinstimmen.
PL
W artykule wskazuję, że filozofia edukacji José Ortegi y Gasseta powiązana jest z imperatywem autentyczności, który rozciąga on na instytucje edukacyjne, nauczycieli, a przede wszystkim na samych uczniów. Poza przedstawieniem głównych złożeń filozofii edukacji Ortegi, poddają ją krytycznej analizie, która pozwala zrozumieć jej mocne i słabe strony, a także wskazać jej możliwe praktyczne wykorzystanie w nauczaniu. W szczególności, krytykuję sposób, w jaki wczesna filozofia Ortegi proponuje osiąganie autentyczności przez kategorie „okoliczności” i „decyzji”, co wytwarza mi optymalną pozycję, aby przeanalizować to, co Ortega uważał za konstytutywną tragedię pedagogiki oraz misję, jaką wyznaczył on uniwersytetowi. Gdy idzie o późniejszą filozofię Ortegi, badam jego propozycję, by osiągać autentyczność poprzez słuchanie głosu swego powołania – wywodliwego z każdego indywidulanego przekonania – by później wyjaśnić, w jaki sposób pomagać uczniom w uświadomieniu sobie ich własnych przekonań. Na koniec wyjaśniam, dlaczego zgadzam się z Ortegą, że szczęście uczniów związane jest w dużej mierze z tym, w jakim stopniu są oni zgodni z samymi sobą lub z własnymi przekonaniami.

Year

Issue

28

Physical description

Dates

published
2019
online
2020-02-14

Contributors

References

  • Ariso, José María. “Learning to Believe: Challenges in Children’s Acquisition of a World-picture in Wittgenstein’s On Certainty.” Studies in Philosophy and Education 34, no. 3 (2015): 311–325.
  • Ariso, José María. “Some variations of the certainty of one’s own death.” Linguistic and Philosophical Investigations 2015, no. 14: 82–96.
  • Ariso, José María. “Can Certainties Be Acquired at Will? Implications for Children’s Assimilation of a World-picture.” Journal of Philosophy of Education 50, no. 4 (2016): 573–586.
  • Ariso, José María. “Counterwill and logical priority over ideas: Two constituents of our basic convictions.” In Rationality Reconsidered. Ortega y Gasset and Wittgenstein on Knowledge, Belief, and Practice, eds. Astrid Wagner, José María Ariso, 201–214. Berlin and Boston: De Gruyter, 2016.
  • Barnett, Ronald. “Constructing the university: Towards a social philosophy of higher education.” Educational Philosophy and Theory 49, no. 1 (2017): 78–88.
  • Cuadrado, Miguel Martínez. La burguesía conservadora (1874-1931). Madrid: Alianza, 1983.
  • Curtius, Ernst Robert. „Spanische Perspektiven.” Die neue Rundschau 1927, no. 35: 1229–1247.
  • Dobson, Andrew. An Introduction to the Politics and Philosophy of José Ortega y Gasset. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
  • González, Pedro Blas. Human Existence as Radical Reality: Ortega y Gasset’s Philosophy of Subjectivity. St Paul, MN: Paragon House, 2005.
  • Graham, John T. A Pragmatist Philosophy of Life in Ortega y Gasset. Columbia and London: University of Missouri Press, 1994.
  • La Rubia, Francisco. “Configurations of German and Spanish Intellectual History and Aesthetics. Goethe, Novalis, Ortega y Gasset, and Unamuno.” In The Lion and the Eagle. Interdisciplinary Essays on German-Spanish Relations over the Centuries, ed. by Conrad Kent, Thomas Wolber, Cameron Hewitt, 273–289. New York and Oxford: Berghahn Books, 2000.
  • McVeigh, Francis Joseph. Comparative Analysis of Ortega y Gasset’s and Herbert Marcuse’s Theories of Social Change. Ann Arbor: University Microfilms, 1970.
  • Moberly, Walter. The Crisis in the University. London: SCM Press, 1949.
  • Ortega, José. “Pidiendo un Goethe desde dentro.” In José Ortega, Obras completas, vol. V, 120–142. Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2006.
  • Ortega, José. “Principios de Metafísica según la razón vital.” In José Ortega, Obras completas, vol. VIII, 555–560. Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2008.
  • Ortega, José. “Idea del teatro.” In José Ortega, Obras completas, vol. IX, 825–855. Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2009.
  • Ortega, José. “El hombre y la gente.” In José Ortega, Obras completas, vol. IX, 281–440. Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2009.
  • Ortega, José. “Meditaciones del Quijote.” In José Ortega, Obras completas, vol. I, 747–828. Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2012.
  • Ortega, José. “El tema de nuestro tiempo.” In José Ortega, Obras completas, vol. III, 559–654. Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2012.
  • Ortega, José. “La deshumanización del arte.” In José Ortega, Obras completas, vol. III, 847–878. Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2012.
  • Ortega, José. “La pedagogía social como programa político”. In José Ortega, Obras Completas, vol. II, 86–102. Barcelona and Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2017.
  • Ortega, José. “Misión del bibliotecario.” In José Ortega, Obras Completas, vol. V, 348–371. Barcelona and Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2017.
  • Ortega, José. “La pedagogía de la contaminación.” In José Ortega, Obras Completas, vol. VII, 685–691. Barcelona and Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2017.
  • Ortega, José. “Misión de la Universidad.” In José Ortega, Obras Completas, vol. IV, 531–570. Barcelona and Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2017.
  • Ortega, José. “Ideas y creencias.” In José Ortega, Obras Completas, vol. V, 657–686. Barcelona and Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2017.
  • Ortega, José. “La rebelión de las masas.” In José Ortega, Obras Completas, vol. IV, 349–530. Barcelona and Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2017.
  • Ortega, José. “En torno a Galileo.” In José Ortega, Obras Completas, vol. VI, 371–508. Barcelona and Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2017.
  • Ortega, José. “Historia como sistema.” In José Ortega, Obras Completas, vol. VI, 45–133. Barcelona and Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2017.
  • Ortega, José. “La estrangulación de Don Juan.” In José Ortega, Obras Completas, vol. V, 379–386. Barcelona and Madrid: Taurus and Fundación Ortega y Gasset, 2017.
  • Raley, Harold. José Ortega y Gasset: Philosopher of European Unity. Alabama: The University of Alabama Press, 1971.
  • Schoellner, Karsten. “The Life and Logic of Our Beliefs.” In Rationality Reconsidered. Ortega y Gasset and Wittgenstein on Knowledge, Belief, and Practice, ed. by Astrid Wagner, José María Ariso, 141–170. Berlin and Boston: De Gruyter, 2016.
  • Smith, Rex. Microfilm Reel 20 of the Ortega y Gasset archive at the Library of Congress. Newsweek, 1940.
  • Taylor, Charles. “What Is Human Agency.” In Charles Taylor, Human Agency and Language, 15–44. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.
  • Wittgenstein, Ludwig. On Certainty. Oxford: Blackwell, 1997.
  • Wyatt, John. Commitment to Higher Education. Seven West European Thinkers on the Essence of the University: Max Horkheimer, Karl Jaspers, F. R. Leavis, J.H. Newman, José Ortega y Gasset, Paul Tillich, Miguel de Unamuno. Buckingham: The Society for Research into Higher Education & Open University Press, 1990.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_kw_2019_28_233-253
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.