PL
Sposób realizacji treści przyrodniczych na skutek gwałtownych zmian o charakterze społecznym, cywilizacyjnym i naukowym powinien podlegać zmianom. Istotą tej edukacji powinno być rozwijanie zainteresowania przyrodą i kanalizowanie aktywności poznawczej uczniów na rozumienie zjawisk i procesów przyrodniczych i kształcenie dla zrównoważonego rozwoju. Tekst jest próbą spojrzenia na koncepcje kształcenia przyrodniczego dzieci w młodszym wieku szkolnym, jakie posiadają studenci, przyszli nauczyciele klas I-III. Poddano analizie jakościowej wypowiedzi studentów dotyczące istoty edukacji przyrodniczej dzieci i sposobów jej realizacji.
EN
Due to the rapid changes of a social, civilization and scientific nature, the way of introducing nature-based content should be amended. The essence of this kind of education should be the development of interest in nature and directing students’ cognitive activity towards understanding of natural phenomena and processes as well as education for sustainable development. The text is an attempt to look at the students’ (1–3 grade future teachers’) concepts of environmental education of children at a younger school age. Students’ opinions on the nature of environmental education of children and the ways of its implementation have been analyzed qualitatively.