Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 67 | 81-101

Article title

Między „formą podawczą” a otwieraniem się na „bycie w dialogu” w biografiach naukowych rocznika 1947

Authors

Content

Title variants

Między „formą podawczą” a otwieraniem się na „bycie w dialogu” w biografiach naukowych rocznika 1947

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Tekst prezentuje wspomnienia dotyczące okresu studenckiego i kariery naukowej emerytowanych nauczycieli akademickich z rocznika 1947. Tłem do narracji o sposobie prowadzenia zajęć i relacjach ze studentami są założenia filozofii dialogu. Teoria ta ma swoje przełożenie na aspekt praktyczny, gdyż wynikają z niej zarówno pedagogika, jak i dydaktyka oparta na dialogu. Celem jest określenie znaczenia dialogu w karierze naukowej nauczycieli akademickich przechodzących już na emeryturę. Do badania wykorzystano technikę wywiadu narracyjnego. Informacje uzyskane od wykładowców mogą wskazywać na dużą rangę dialogu zarówno w pracy, jak i w kontaktach międzyludzkich, choć oddziaływanie założeń filozofii dialogu na postępowanie wykładowców w stosunku do studentów podczas zajęć i po ich zakończeniu nie zawsze było całkowicie przez nich uświadamiane w czasie ich trwania.
EN
The article presents memories of the student period and scientific career of retired university teachers in 1947. The background to the narration about the way of conducting classes and relations with students are the assumptions of the philosophy of dialogue. This theory has its impact on the practical aspect, because it results from both pedagogy and didactics based on dialogue. The aim is to determine the importance of dialogue in the academic career of retiring academic teachers. Information obtained from lecturers using narrative intelligence techniques may indicate a high level of dialogue both at work and in interpersonal relations. However, the impact of the philosophy of dialogue on the conduct of lecturers during classes and after their completion in relation to students was not always fully understood by them during their lifetime.

Year

Issue

67

Pages

81-101

Physical description

Dates

published
2018-12-30

Contributors

author

References

  • Assmann J. (2008), Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Wydawnictwo UW, Warszawa.
  • Baran B. (1991), Filozofia dialogu, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  • Buber M. (1992), Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
  • Friedman M.S. (1955), Martin Buber. The Life of Dialogue, The University of Chicago Press, Chicago.
  • Gołębniak B.D., Zamorska B. (2014), Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
  • Kaźmierska K., Waniek K., Zysiak A. (2015), Opowiedzieć Uniwersytet. Łódź akademicka w biografiach wpisanych w losy Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Klus-Stańska D. (2010), Dydaktyka wobec chaosu pojęć i znaczeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  • Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2007), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Milerski B. (2008), Pedagogika dialogu: filozoficzne inspiracje i perspektywy, „Pedagogia Christiana”, nr 1/2, s. 29–42.
  • Rzęsikowski S. (1989), O potrzebie indywidualizacji w kształceniu humanistycznym, „Przegląd Oświatowo-Wychowawczy”, nr 2, s. 18–23.
  • Szabat M. (2015), Problematyczność relacji Ja–Ty w pismach Martina Bubera, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 4 (96), s. 221–232.
  • Szymczak M. (red.) (1994), Słownik Języka Polskiego, t. 1 (A–K), wyd. IX, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Śliwerski B. (red.) (1992), Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.
  • Śnieżyński M. (1998), Zarys dydaktyki dialogu, wyd. II, Wydawnictwo Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, Kraków.
  • Tarnowski J. (1993), Jak wychowywać, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa.
  • Wal J. (1998), Vademecum dialogu, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków.
  • Znaniecki F. (2001), Socjologia wychowania, t. 1, wyd. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Żółkiewska T. (2013), Ja, Ty, Inny – Dialog?, „Studia Edukacyjne”, nr 28, s. 17–30.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0208-600X_67_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.