Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 70 | 5-16

Article title

Edukacja do równości i różnorodności na polskich uczelniach technicznych

Authors

Content

Title variants

Edukacja do równości i różnorodności na polskich uczelniach technicznych

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Potrzeba włączania perspektywy równości i różnorodności do badań naukowych i programów kształcenia wykracza poza nauki społeczne czy humanistyczne i odnosi się także do nauk technicznych kształcenia inżynieryjnego. Jak polskie uczelnie techniczne radzą sobie z tym wymogiem? Czy jest w ich działalności miejsce na uświadamianie studentom wagi kompetencji społecznych? Spróbujmy zatem odpowiedzieć na pytania o miejsce równości i różnorodności w misjach uczelni, badaniach naukowych, programach kształcenia oraz projektach społecznych i edukacyjnych realizowanych na politechnikach, odnosząc się przy tym do światowych dobrych praktyk w tym obszarze.
EN
The need to integrate an equality and diversity perspective into research and education programmes goes beyond social sciences and humanities and also applies to technical sciences in engineering education. How are Polish technical universities dealing with this need? Is there space for making students aware of the importance of social competences? Let us try to answer questions about the place of equality and diversity and the missions of universities, scientific research, educational programmes and social and educational projects carried out at polytechnics, referring to global good practice in this area.

Year

Issue

70

Pages

5-16

Physical description

Dates

published
2019-09-30

Contributors

References

  • Adamczyk Jadwiga (2009), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw: Teoria i praktyka, PWE, Warszawa.
  • Anand Rohini, Winters Mary-Frances (2008), A Retrospective View of Corporate Diversity Training from 1964 to the Present, „Academy of Management Learning and Education”, nr 7(3), s. 356–372.
  • Bauman Zygmunt, Bauman Irena, Kociatkiewicz Janusz, Kostera Monika (2017), Zarządzanie w płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Bęc Zmiana, Warszawa.
  • Bombiak Edyta (2014), Zarządzanie różnorodnością – wyzwaniem dla współczesnych menedżerów, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie”, z. 102, s. 109–122.
  • Chmura-Rutkowska Iwona, Duda Maciej, Mazurek Marta, Sołtysiak-Łuczak Aleksandra (2016), Gender w podręcznikach, Fundacja Feminoteka, Warszawa.
  • Desperak Izabela (2013), Płeć zmiany. Zjawisko transformacji w Polsce z perspektywy gender, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe (2011), Towarzystwo Edukacji Anty-dyskryminacyjnej, Warszawa.
  • Encyklopedia gender (2014), Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
  • Fraser Nancy, Honneth Axel (2003), Redistribution or Recognition? A Political-Philosophical Exchange, Verso, London–New York.
  • Friedman Andrew L., Miles Samantha (2006), Stakeholders. Theory and Practice, Oxford University Press, Oxford.
  • Grosser Kate (2009), Corporate Social Responsibility and Gender Equality: Women as Stakeholders and the European Union Sustainability Strategy, „Business Ethics. A European Review”, nr 18(3), s. 290–307.
  • Hyży Ewa (2017), Gender i nauki techniczne. Sprawiedliwość, innowacyjność, rzetelność, [w:] Joanna Sośnicka (red.), Inżynier z duszą humanisty, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, s. 133–152.
  • Jastrzębska Ewa (2016), Zarządzanie różnorodnością jako element CSR – dobre praktyki i korzyści, „Marketing i Rynek”, nr 8, s. 12–17.
  • Kobiety na politechnikach. Raport 2018, http://www.dziewczynynapolitechniki.pl/raport [dostęp 14.10.2019].
  • Kymlicka Will (2007), Multicultural odysseys: Navigating the New International Politics of Diversity, Oxford University Press, Oxford.
  • Leks-Bujak Ewa (2014), Zarządzanie różnorodnościąw organizacji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 72(1918), s. 101–114.
  • Letki Natalia (2008), Does diversity erode social cohesion? Social capital and race in British neighbourhoods, „Political Studies”, nr 56(1), s. 99–126.
  • Sałustowicz Piotr (2009), Pomoc społeczna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Instytut Rozwoju Służb Publicznych, Warszawa.
  • Sałustowicz Piotr (2014), Afirmacja czy kontestacja? Dylemat społeczeństwa kapitalistycznego w kryzysie, Societas Pars Mundi, Bielefeld.
  • Sośnicka Joanna (red.) (2017), Inżynier z duszą humanisty, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  • Szarfenberg Ryszard (2006), Marginalizacja społeczna i wykluczenie. Wykłady, Instytut Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Sztobryn-Giercuszkiewicz Joanna (2016), Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego, [w:] Elżbieta Zakrzewska-Manterys, Jakub Niedbalski (red.), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 99–146.
  • Walzer Michael (1983), Sphers of Justice: A Defence of Pluralism and Equality, Basic Books, New York.
  • Zaroda-Dąbrowska Anna (2015), Zarządzanie różnorodnością jako wyzwanie menedżerów. Wykorzystanie potencjału starszych pracowników – case study, [w:] Marek Makowiec (red.), Wybrane problemy w kształtowaniu zachowań organizacyjnych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków, s. 37–44.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0208-600X_70_01
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.