Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 3 | 329 |

Article title

Deprived Urban Neighbourhoods in Poland – Risk of Intergenerational Transmission of Poverty and Social Exclusion

Content

Title variants

Zdegradowane sąsiedztwa miejskie w Polsce – ryzyko międzypokoleniowej transmisji ubóstwa i wykluczenia społecznego

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The paper applies to the problem of child poverty and social deprivation that scholars consider an obstacle for present and future development of society, as it is expressed in the concept of the social investment state. In the article, we discuss the issue in the context of neighbourhood effects approach since growing up in neglected communities is a risk factor for poverty perpetuation in the course of life and across generations. Because the small urban area statistics is unavailable in Poland, we provide results of sociological case study carried out in urban neglected neighbourhoods in Łódź. It enables to present the problem of child poverty through the lens of those affected by disadvantage. The broader context for the discussed problem offer results of analysis based on public statistics concerning dynamics of child poverty and social deprivation in Poland, as compared with other EU member states. Applying interdisciplinary approach, the article aims at getting better understanding of the phenomenon of poverty and social deprivation among children in Poland and its dynamics. We argue that temporal patterns of child poverty and social deprivation may be different in mainstream society approached in research based on representative samples and in poor population living in disadvantaged neighbourhoods. Therefore, we conclude that despite significant decrease in poverty and social deprivation among children, as documented by public statics, Poland is still a country where child poverty is a serious problem and where the grownups located at the bottom of social ladder are “children left behind”.
PL
Artykuł podejmuje problem biedy i deprywacji społecznej wśród dzieci, traktowany przez naukowców jako bariera rozwoju społeczeństwa obecnie i w przyszłości, co manifestowane jest w koncepcji państwa inwestycji społecznych. W artykule rozważamy tę kwestię w perspektywie efektów sąsiedztwa, ponieważ dorastanie w zaniedbanych społecznościach stanowi zagrożenie biedą w cyklu życia i w międzypokoleniowym przekazie. Ponieważ w Polsce brak jest danych statystycznych dotyczących małych obszarów miejskich, wykorzystujemy rezultaty socjologicznych badań (studium przypadku), przeprowadzonych w łódzkich zaniedbanych sąsiedztwach. Umożliwia to przedstawienie problemu biedy dzieci przez pryzmat osób jej doświadczających. Szerszy kontekst dyskutowanego problemu stanowią rezultaty analiz statystycznych dotyczących dynamiki biedy i deprywacji społecznej wśród dzieci w Polsce w porównaniu do innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Celem tego artykułu, stosującego podejście interdyscyplinarne, jest uzyskanie lepszego zrozumienia zjawiska biedy i deprywacji społecznej wśród dzieci w Polsce i jego dynamiki. Argumentujemy, że temporalne wzory biedy dzieci i deprywacji społecznej mogą być odmienne w różnych społecznościach, np. w „całym” społeczeństwie i w biednych społecznościach mieszkających w zdegradowanych sąsiedztwach. W konkluzji stwierdzamy, że mimo znaczącego zmniejszenia zasięgu biedy i deprywacji społecznej wśród dzieci, dokumentowanego w statystyce publicznej, Polska jest nadal krajem, w którym bieda dzieci jest poważnym problemem i gdzie dzieci dorastające w zaniedbanych miejskich sąsiedztwach są pomijane.

Year

Volume

3

Issue

329

Physical description

Dates

published
2017-09-22

Contributors

  • University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of Applied Sociology and Social Work
  • University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of Economic and Social Statistics

References

  • “British Journal of Sociology” (2009), vol. 60, Issue 1.
  • A Multidimensional Approach to Measuring Child Poverty (2011), http://www.unicef.org/social­policy/files/A_Multidimensional_Approach_to_Measuring_Child_Poverty(2).pdf [accessed: 29.07.2016].
  • Atkinson R., Kintrea K. (2002), A consideration of the implications of area effects for British housing and regeneration policy, “European Journal of Housing Policy”, no. 2(2), pp. 1–20.
  • Body‑Gendrot S. (2007), La spécificité des ghettos noirs américains, “Urbanisme”, no. 356, pp. 87–88.
  • Bradshaw J. (2006), Child Poverty and Child Well‑Being, a paper presented at the Social Policy Association Conference, University of Birmingham, July 2006, available from the Social Policy Research Unit, University of York, Helsington.
  • Brooks‑Gunn J. (2004), Intervention and policy as change agents for young children, [in:] P.L. Chase‑Lansdale, K.E. Kiernan, R.J. Friedman (eds.), Human Development Across Lives and Generations:The Potential For Change, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Chase‑Lansdale P.L., Kiernan K., Friedman R.J. (2004), Human development across lives and generations. The potential for change, Cambridge University Press, New York.
  • Cirman A., Mandic S., Zoric J. (2013), Decisions to Renovate: Identifying Key Determinants in Central and Eastern European Post‑socialist Countries, “Urban Studies”, no. 50(16), pp. 3378–3393.
  • Conti G., Heckman J.J. (2012), The Economics of Child Well‑Being, IZA Discussion Paper No. 6930.
  • Duncan G.J., Brooks‑Gunn J. (eds.) (1997), Consequences of Growing Up Poor, Russell Sage Foundation, New York.
  • Durlauf S. (2004), Neighborhood effects, [in:] J.V. Henderson, J.F. Tisse (eds.), Handbook of Urban and Regional Economics, vol. IV, Elsevier, Amsterdam.
  • Duvoux N. (2010), The culture of poverty reconsidered, http://www.booksandideas.net/IMG/pdf/20101005_duvoux_EN.pdf [accessed: 29.07.2016].
  • Esping‑Andersen G. (2005) Children in the welfare state. A social investment approach, DemoSoc Working Paper No. 2005–10, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona.
  • Eurochild Working Paper (2015), A child‑centered investment strategy. Why the Investment Plan for Europe needs to prioritise children.
  • Farah M., Noble K.G., Hurt H. (2009), Poverty, Privilege and Brain Development. Empirical Findings and Ethical Implications, http://www.psych.upenn.edu/~mfarah/farah_SES_05.pdf [accessed: 29.07.2016].
  • Giddens A. (1998), The Third Way. The Renewal of Social Democracy, The Polity Press, Cambridge.
  • Golczyńska‑Grondas A. (2015), Nastolatki zagrożone wykluczeniem społecznym w Polsce 2014 w kontekście Zalecenia Komisji Europejskiej – Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji, http://www.eapn.org.pl/publikacje/ekspertyzy/ [accessed: 29.07.2016].
  • Grotowska‑Leder J. (1998), Łódzkie enklawy biedy, [in:] W. Warzywoda‑Kruszyńska (ed.), Żyć i pracować w enklawach biedy, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • GUS (2015a), Beneficjenci pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych w 2014 r. Kraków.
  • GUS (2015b), Rocznik Demograficzny 2015, http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5515/3/9/1/rocznik_demograficzny_2015.pdf [accessed: 29.07.2016].
  • Jankowski B., Warzywoda‑Kruszyńska W. (2015), Ciągłość i zmiana w łódzkich enklawach biedy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Ham M. van, Manley D., Bailey N., Simpson L., Maclennan D. (eds.) (2012), Neighbourhood Effects Research: New Perspectives, Springer, Dordrecht.
  • Harding D.J., Lamont M., Small M.L. (eds.) (2010), Reconsidering Culture and Poverty, “The Annals of the American Academy of Political and Social Science”, vol. 629, pp. 6–27.
  • Harper C., Marcus R., Moore K. (2003), Enduring poverty and the conditions of childhood: life course and intergenerational poverty transmissions, “World Development”, no. 31(3), pp. 535–554.
  • Heckman J. (2006), Investing in Disadvantaged Young Children is an Economically Efficient Policy, the presentation at the Committee for Economic Development/The Pew Charitable Trusts/ PPNC Financial Services Group Forum on “Building the Economic Case for Investment in Preschool”, New York.
  • Kazepov Y. (ed.) (2009), Cities of Europe. Changing Contexts, Local Arrangements, and the Challenge to Urban Cohesion, Blackwell Publishing, Oxford.
  • Kearns A. (2002), Response: from residential disadvantage to opportunity? Reflections on British and European policy and research, “Housing Studies”, no. 17(1), pp. 145–150.
  • Kovacs Z., Wiessner R., Zischner R. (2013), Urban Renewal in the Inner City of Budapest:Gentrification from a Postsocialist Perspective, “Urban Studies”, no. 50, pp. 22–38.
  • Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020. Nowy wymiar aktywnej integracji [The National Plan for Combating Poverty and Social Exclusion 2020. New approach to social integration], Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2014.
  • Krisjane Z., Berzins M. (2014), Intra‑urban residential differentiation in the post‑Soviet city: the case of Riga, Latvia, “Hungarian Geographical Bulletin”, no. 63, pp. 235–253.
  • Lamont M., Small M.L. (2008), How Culture Matters: Enriching our Understanding of Poverty, [in:] A.C. Lin, D.R. Harris (eds.), The Colors of Poverty, Russell Sage Foundation, New York, http://home.uchicago.edu/~mariosmall/documents/LamontSmall2008.pdf [accessed: 29.07.2016].
  • Lewis O. (1966a), La Vida: A Puerto Rican Family in the Culture of Poverty, Random House, New York.
  • Lewis O. (1966b), The Culture of Poverty, “Scientific American”, no. 215, pp. 19–25.
  • Lokalny Program Rewitalizacji Łodzi [Local Revitalisation Strategy], http://bip.uml.lodz.pl/_plik.php?id=40419 [accessed: 29.07.2016].
  • Lupton R. (2003), Poverty street: the dynamics of decline and renewal, Policy Press, Bristol.
  • Lupton R., Power A. (2004), What we know about neighbourhood change: a literature review, CASE report 27, http://sticerd.lse.ac.uk/dps/case/cr/CASEreport27.pdf [accessed: 29.07.2016].
  • Marcińczak S., Gentile M., Rufat S., Chelcea L. (2014), Urban Geographies of Hesitant Transition: Tracing Socioeconomic Segregation in Post‑Ceausescu Bucharest, “International Journal of Urban and Regional Research”, no. 38(4), pp. 1400–1417.
  • Marshall G., Roberts S., Burgoyne C. (1996), Social class and underclass in Britain and the USA, “British Journal of Sociology”, vol. 47, no. 1, pp. 22–44.
  • Morris L. (1994), Dangerous Classes, Routlege, London.
  • Morris L., Scott J. (1996), The attenuation of class analysis: some comments on Marshall, Roberts and Burgoyne, ‘Social class and underclass in Britain and the USA’, “British Journal of So­ciology”, vol. 47, no. 1, pp. 45–55.
  • Musterd S. (2002), Response: mixed housing policy: A European (Dutch) perspective, “Housing Studies”, no. 17, pp. 139–144.
  • Natali L., Martorano B., Handa S., Holmqvist G., Chzhen Y. (2014), Trends in Child Well‑being in EU Countries during the Great Recession, Innocenti Working Paper No. 2014–10.
  • Ourednicek M., Temelova J. (2009), Twenty years after socialism: the transformation of Prague’s inner structure, “Studia universitatis babeş‑bolyai. Sociologia”, no. 1, pp. 9–30.
  • Petelewicz M., Rokicka E. (2014), Subiektywna jakość życia a status społeczno‑ekonomiczny. Na przykładzie mieszkańców Łodzi, “Przegląd Socjologiczny”, vol. 63(2), pp. 143–161.
  • Polityka Społeczna 2020+ dla Miasta Łodzi – Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych [Policy 2020+ for the City of Łódź], http://www.uml.lodz.pl/get.php?id=15525 [accessed: 29.27.2016].
  • Potoczna M., Warzywoda‑Kruszyńska W. (2009), Kobiety z łódzkich enklaw biedy. Bieda w cyklu życia i międzypokoleniowym przekazie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Sampson R. (2009), Disparity and Diversity in the contemporary City: Social (Dis)Order Revisited, “British Journal of Sociology”, no. 60, pp. 1–31.
  • Schonkoff J., Philips D. (2000), From neurons to neighborhoods: The science of early childhood development, National Academy Press, Washington.
  • Sen A.K. (1999), Investing in Early Childhood: Its Role in Development, presentation at the Annual Meeting of the Inter‑American Development Bank on “Breaking the Poverty Cycle: Investing in Early Childhood”, 14 March 1999, Paris, http://www.iadb.org/sds/publication/publication_1394_e.htm [accessed: 29.07.2016].
  • Small M.L., Feldman J. (2012), Ethnographic evidence, heterogeneity and neighborhood effects after moving to opportunity, [in:] M. van Ham, D. Manley, N. Bailey, L. Simpson, D. Maclennan (eds.), Neighbourhood Effects Research: New Perspectives, Springer, Dordrecht.
  • Stănculescu M.S., Berevoescu I . (2004), Sărac lipit, caut altă viață!: fenomenul sărăciei extreme și al zonelor sărace în România 2001 (Destitute, looking for a new life! Extreme Poverty and Poor Zones in Romania, 2001), Nemira, Bucharest.
  • Stébé J.M., Marchal H. (2009), Mythologie des cités‑ghettos, Éditions Le Cavalier Bleu, Paris.
  • Sykora L. (2009), Post‑Socialist Cities, [in:] R. Kitchin, N. Thrift (eds.), International Encyclopedia of Human Geography, Elsevier Press, Oxford.
  • Temelová J., Novák J., Ourednicek M., Puldová P. (2011), Housing Estates in the Czech Republic after Socialism: Various Trajectories and Inner Differentiation, “Urban Studies”, no. 48, pp. 1811–1834.
  • UNICEF (2005), Child Poverty in Rich Countries, Innocenti Report Card No. 6. UNICEF Innocenti Research Centre, Florence.
  • UNICEF (2010), The Children Left Behind: A League Table of Inequality in Child Well‑Being in the World’s Rich Countries, Innocenti Report Card No. 9. UNICEF Office of Research, Florence.
  • UNICEF Office of Research (2013), Child Well‑being in Rich Countries: A comparative overview, Innocenti Report Card 11, UNICEF Office of Research, Florence.
  • UNICEF (2016), Fairness for Children: A league table of inequality in child well‑being in rich countries, Innocenti Report Card No. 13, UNICEF Office of Research – Innocenti, Florence.
  • UNICEF (2016), The State of the World’s Children 2016. A fair chance for every child, UNICEF, New York.
  • Wacquant L. (2007a), Urban Outcasts: A Comparative Sociology of Advanced Marginality, Polity Press, Cambridge.
  • Wacquant L. (2007b), Territorial Stigmatization in the Age of Advanced Marginality, “Thesis Eleven”, no. 91, pp. 66–77.
  • Warzywoda‑Kruszyńska W. (ed.) (1998), Żyć i pracować w enklawach biedy, Instytut Socjologii, Łódź.
  • Warzywoda‑Kruszyńska W. (ed.) (1999), (Żyć) Na marginesie dużego miasta, Instytut Socjologii, Łódź.
  • Warzywoda‑Kruszyńska W., Jankowski B. (2013), Ciągłość i zmiana w łódzkich enklawach biedy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Warzywoda‑Kruszyńska W., Petelewicz M. (2010), Bieda w dzieciństwie jako zagrożenie biedą i wykluczeniem, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.
  • Warzywoda‑Kruszyńska W., Potoczna M. (2009), Kobiety z łódzkich enklaw biedy. Bieda w cyklu życia i międzypokoleniowym przekazie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Wilson W.J. (1987), The Truly Disadvantaged: The Inner‑city, the Underclass, and Public Policy, University of Chicago Press, Chicago.
  • Wilson W.J. (2010), Why Both Social Structure and Culture Matter in a Holistic Analysis of Inner‑City Poverty, [in:] D.J. Harding, M. Lamont, M.L. Small (eds.), Reconsidering Culture and Poverty, “The Annals of the American Academy of Political and Social Science”, vol. 629, pp. 200–219.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0208-6018_329_08
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.