Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 6 | 332 | 145-158

Article title

New Approach to International Competitiveness of Multi‑layer Enterprises. A Reference to Macroeconomic Models for the Assessment of Competitiveness as a Benchmark

Content

Title variants

Nowe podejście do oceny międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw wielowarstwowych. Wykorzystanie jako wzorca makroekonomicznych modeli oceny konkurencyjności

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The author of this paper has demonstrated that in the period of the ongoing globalization new challenges regarding the creation of competitiveness have appeared. The purpose of this paper is to highlight the need for a new look at the issues of international competitiveness in the era of globalization and the necessity to focus efforts on creating a competitive system which results from actions at the micro‑, meso‑, macro‑ and meta‑economical levels. The author has presented the concept of systemic competiveness as a new approach to the assessment of international competitiveness of multi‑layer enterprises. The author has tried to express that it is the most important challenge for all kinds of participants on the global market, since, for each of them, the determinants of the surrounding environment are both new and the same. The paper is divided into four substantial parts and also includes an introduction and a summary. The first part of the article includes a reflection on the current challenges in the globalization process and requirements for international competitiveness in the era of corporate globalization – the current level in a developing of globalization process. The second part includes the theoretical concepts of competitiveness in compound organizations according to five concepts of international competitiveness. In the subsequent part, the author refers to a concept of five layers of the capital of organizations, which constitute pillars of the creation of competitiveness in the current economy, especially in multi‑layer enterprises. In the final part of article the author has shown the general assumptions of the concept of systemic coopetitiveness.
PL
W dobie globalizacji pojawiły się nowe wyzwania związane z konkurencyjnością. Celem niniejszego artykułu jest podkreślenie potrzeby nowego spojrzenia na kwestie międzynarodowej konkurencyjności w dobie globalizacji i konieczności skoncentrowania wysiłków na tworzeniu konkurencyjnego systemu, który zostanie oparty na czterech poziomach: mikro‑, mezo‑, makro‑ i metaekonomicznym. W artykule zaprezentowano koncepcję konkurencyjności systemowej jako nowe podejście do oceny międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw o złożonych strukturach. Artykuł obejmuje cztery części merytoryczne oraz wprowadzenie i podsumowanie. Pierwsza część zawiera rozważania dotyczące aktualnych wyzwań w procesie globalizacji i wymogów dotyczących międzynarodowej konkurencyjności. Druga część prezentuje teoretyczne pojęcia związane z badaniami nad konkurencyjnością podmiotów o złożonych strukturach na bazie pięciu koncepcji oceny międzynarodowej konkurencyjności. W części trzeciej zwrócono uwagę na konieczność uwzględnienia pięciu warstw kapitału organizacji jako filarów tworzenia konkurencyjności w obecnej gospodarce. W ostatniej części zaprezentowano ogólne założenia koncepcji konkurencyjności systemowej jako modelu adekwatnego do oceny zdolności kreacji wartości dodanej przez podmioty o złożonych, wielowarstwowych strukturach międzynarodowych.

Year

Volume

6

Issue

332

Pages

145-158

Physical description

Dates

published
2018-02-02

Contributors

  • University of Łódź, Faculty of Economics and Sociology, International Business and Trade Department

References

  • Aiginger K., Vogel J. (2015), Competitiveness: from a Misleading Concept to a Strategy Supporting Beyond GDP Goals, “Competitiveness Review”, vol. 25, no. 5, pp. 497–523.
  • Barney J.B. (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, “Journal of Management”, vol. 17, pp. 99–120.
  • Costinot A., Vogel J., Wang S. (2013), An Elementary Theory of Global Supply Chains, “The Review of Economic Studies”, vol. 80, no. 1, pp. 109–144.
  • Dzikowska M., Gorynia M., Jankowska B. (2016), Teoretyczne, empiryczne i metodologiczne aspekty konkurencyjności przedsiębiorstw, [in:] M. Dzikowska, M. Gorynia, B. Jankowska, Międzynarodowa konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w okresie globalnego kryzysu gospodarczego i po jego wystąpieniu, Difin, Warszawa.
  • Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer‑Stamer J. (1995), Systemic Competitiveness – Key Policy Issues, “Industrial Organization and Manufacturing Competitiveness in Developing Countries”, vol. 23, pp. 143–148.
  • Frankenberger K., Weiblen T., Gassmann O. (2013), Network Configuration, Customer Centricity and Performance of Open Business Models: A Solution Provider Perspective, “Industrial Marketing Management”, vol. 42, no. 5, pp. 671–682.
  • Furman J.L., Porter M.E., Stern S. (2002), The Determinants of National Innovative Capacity, “Research Policy”, vol. 31, pp. 899–933.
  • Galbraith J. (1974), Organization Design: An Information Processing View, “Interfaces”, vol. 4, no. 3, pp. 28–36.
  • Gorynia M., Łaźniewska E. (2008), Kompendium wiedzy o konkurencyjności międzynarodowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
  • Gruszecki T. (2002), Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Guba E., Lincoln Y. (1994), Competing Concepts in Qualitative Research, [in:] N. Denzin, Y. Lincoln (eds.), Handbook of Qualitative Research, Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Hagen B., Denicolai S., Zuchella A. (2014), International Entrepreneurship at the Crossroads between Innovation and Internationalization, “Journal of International Entrepreneurship”, vol. 12, no. 2, pp. 111–114.
  • Hamel G., Prahalad C.K. (1990), The Core Competences of the Corporation, “Harvard Business Review”, vol. 68, no. 3, pp. 79–91.
  • Heikkilä M. (2016), Triple Role of Business Model Co‑Creation in Business Networks, “Journal of Multi Business Model Innovation and Technology”, vol. 3, pp 37–66, doi: 10.13052/jmbmit2245–456X.32, https://www.researchgate.net/publication/298798890_Triple_Role_of_Business_Model_Cocreation_in_Business_Networks [accessed: 3.02.2017].
  • Kaplan R.S., Norton D.P. (2004), Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, Boston.
  • Koschatzky K. (2001), Räumliche Aspekte im Innovationsprozess. Ein Beitrag zur neuen Wirtschaftsgeographie aus Sicht der regionalen Innovationsforschung, Reihe Wirtschaftsgeographie, LIT Verlag, Münster.
  • Krugman P. (1994), Competitiveness: A Dangerous Obsession, “Foreign Affairs”, vol. 73, no. 2, pp. 28–44, http://88.167.97.19/temp/Paul_Krugman_‑_Competitiveness_A_dangerous_obsession.pdf [accessed: 15.01.2017].
  • Krugman P. (2011), The Competition Myth, “The New York Times”, January 23, http://www.nytimes.com/2011/01/24/opinion/24krugman.html [accessed: 5.01.2017].
  • Krzyżanowska M. (2007), Nowoczesne koncepcje przewagi konkurencyjnej, “Marketing i Rynek”, no. 9, pp. 2–9. Nelson R.R., Winter S.G. (1982), An Evolutionary Theory of Economic Change, Harvard University Press, Cambridge.
  • Olczyk M. (2014), Konkurencyjność. Teoria i praktyka, CeDeWu, Warszawa.
  • Pakulska T., Poniatowska‑Jach M. (2015), Non‑Equity Modes as International Business Strategy. From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken.
  • Parolini C. (1999), The Value Net: A Tool for Competitive Strategy, JohnWiley & Sons, Chichester.
  • Pedersen T., Devinney T.M., Venzin M., Tihanyi L. (2014), Orchestration of the Global Network Organization, “Advances in International Management”, vol. 27, pp. 487–516.
  • Penrose E. (1959), The Theory of The Growth of The Firm, Oxford University Press, Oxford.
  • Radło M.J. (2008), Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki, [in:] W. Bieńkowski et al., Czynniki i miary międzynarodowej konkurencyjności gospodarek w kontekście globalizacji – wstępne wyniki badań, “Prace i Materiały IGŚ SGH”, nr 284, pp. 3–15.
  • Rosińska‑Bukowska M. (2012), Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Rosińska‑Bukowska M. (2016), The Model of Competitiveness Assessment of Coopetition Network Systems – Competition and Cooperation of Enterprises in the Global Economy, “Journal of Economics & Management”, vol. 24, no. 2, pp. 5–13.
  • Shamsuddoha M. (2008), Globalization to Glocalization: A Conceptual Analysis, December 29, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1321662.
  • Sölvell Ö. (2015), The Competitive Advantage of Nations 25 years – Opening up New Perspectives on Competitiveness, “Competitiveness Review”, vol. 25, no. 5, pp. 471–481.
  • Trzaska R. (2016), Identyfikacja cech strategii sieciowej w strategiach współczesnych organizacji, “Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, no. 420, pp. 350–362.
  • Wach K. (2015), Entrepreneurial Orientation and Business Internationalization Process: The Theoretical Foundations of International Entrepreneurship, “Entrepreneurial Business & Economics Review”, vol. 3, no. 2, pp. 9–24.
  • Wernerfelt B. (1984), A Resource‑Based View of the Firm, “Strategic Management Journal”, vol. 5, no. 2, pp. 171–180.
  • Wernerfelt B. (1995), The Resource‑Based View of the Firm: Ten Years After, “Strategic Management Journal”, vol. 16, no. 3, pp. 171–174.
  • World Economic Forum (2014), The Europe 2020 Competitiveness Report Building a More Competitive Europe, WEF, Geneva, http://www3.weforum.org/docs/WEF_Europe2020_CompetitivenessReport_2014.pdf [accessed: 2.02.2017].
  • World Economic Forum (2015), Global Competitiveness Report 2015–2016. Presentation by Caroline Galvan Vilnius, http://lpk.lt/wp‑content/uploads/2015/12/20151201_Global‑Competitiveness‑Report–2015–2016_Caroline‑Galvan.pdf [accessed: 2.02.2017].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0208-6018_332_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.