Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 26 | 221-229

Article title

O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Authors

Content

Title variants

O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule zaprezentowano zagadnienia teoretyczne dotyczące kompetencji genologicznej jako takiej, a także w odniesieniu do nauczania języków obcych w ogóle, a zwłaszcza języka polskiego jako obcego. Przedstawiono również praktyczne aspekty związane przede wszystkim z nauczaniem odmian specjalistycznych, w obrębie których wykształciły się specyficzne gatunki.
EN
The article presents theoretical issues related generally to the genre competence, but also specifically to foreign language pedagogy and in particular to teaching Polish as a foreign language. The author presents practical aspects related to the teaching of foreign languages for specific purposes, which must include the genres specific to the variety of language being taught.

Year

Volume

26

Pages

221-229

Physical description

Dates

published
2019-12-20

Contributors

References

  • Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, Warszawa.
  • Balowski M., 2000, Świadomość gatunkowa a wzorzec normatywny (na przykładzie gatunków prasowych), w: D. Ostaszewska (red.), Gatunki mowy i ich ewolucja. T. 1: Mowy piękno wielorakie, Katowice, s. 225–237.
  • Borkowski I., 1999, Hasło wyborcze – gatunek mowy i jego funkcja w świadomości użytkowników polszczyzny (na materiale ankietowym), w: J. Miodek (red.), współudział M. Zaśko‑Zielińska, I. Borkowski, Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno‑stylistyczna współczesnych Polaków, Wrocław, s. 269–282.
  • Dembowska-Wosik I., 2015, Słownictwo stylu urzędowego a język polski jako drugi (pilotażowe badanie korpusowe), w: I. A. Ndiaye, S. Przybyszewski, M. Rółkowska (red.), Język polski – nie taki obcy, Olsztyn, s. 43–53.
  • Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 111–122.
  • Dunin-Dudkowska A., 2019, The Cover Letter as a Genre of Speech in Teaching Polish as a Foreign Language, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.).
  • Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
  • Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczania, ocenianie (ESOKJ), 2003, Warszawa.
  • Fras J., 2013, O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław.
  • Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Wrocław.
  • Gajda S., 2009, Gatunki wypowiedzi i genologia, w: Z. Bilut‑Homplewicz, W. Czachur, M. Smykała (red.). Lingwistyka tekstu w Polsce i Niemczech: pojęcia, problemy, perspektywy, Wrocław, s. 135–146.
  • Gałat E., 2017, Architektura – język specjalistyczny. Skrypt dla obcokrajowców na poziomie A2+/B1, Kraków.
  • Głowiński M., 1987, Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej, w: H. Markiewicz (red.), Problemy teorii literatury, Wrocław, s. 123–143.
  • Grochowski G., 2001, Pośmiertny tryumf genologii, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 100–110.
  • Grzmil-Tylutki H., 2007, Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu, Kraków.
  • Janowska M., Sikorska Ś., 2007, Proszę oddychać. Materiały do nauczania medycznego języka polskiego. Część I i II, Warszawa.
  • Janowska M., Sikorska Ś., 2015, Proszę oddychać. Materiały do nauczania medycznego języka polskiego. Część III, Warszawa.
  • Jurek T., 2007, Proszę mi powiedzieć, co się stało?, Poznań.
  • Kasiak M., 2015, Artykuł publicystyczny w świadomości genologicznej dziennikarzy prasowych, „Studia Medioznawcze”, nr 4(63), s. 83–94.
  • Kowalska M., 2018, O biznesie po polsku. Wprowadzenie do języka biznesu. Podręcznik do nauki języka polskiego (B1, B2), Kraków.
  • Kurcz I., 1987, Język a reprezentacja świata w umyśle, Warszawa.
  • Ławnicka-Borońska M., 2013, Język polski w medycynie. A Guide to Polish in Medical Practice, Warszawa.
  • Ławnicka-Borońska M., Kubacka K., 2016, Język polski medyczny w wybranych materiałach dydaktycznych ostatniego ćwierćwiecza, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, G. Zarzycka, M. Biernacka (red.), s. 215–235.
  • Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2016, I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek (red.), Kraków.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, Dz.U. 2016, poz. 405.
  • Słownik terminologii medialnej, 2006, W. Pisarek (red.), Kraków.
  • Ślawska M., 2019, Sztuka mediów. O świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych, Katowice.
  • Uniwersalny słownik języka polskiego (USJP), 2003, S. Dubisz (red.), Warszawa.
  • Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura, Warszawa.
  • Wilkoń A., 2002, Spójność i struktura tekstu, Kraków.
  • Witosz B., 2005, Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice.
  • Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
  • Wojtak M., 2009, Wzorce zachowań językowych a praktyka komunikacyjna, w: A. Piotrowicz, K. Skibski, M. Szczyszka (red.), Kształtowanie się wzorów i wzorców językowych, Poznań.
  • Wojtak M., 2016, Zmienność w jedności, czyli o gatunkach prasowych i ich metamorfozach, w: G. Filip (red.), Problemy i nadzieje współczesnego dziennikarstwa, Rzeszów, s. 103–128.
  • Zaśko‑Zielińska M., 2002, Przez okno świadomości. Gatunki mowy w świadomości użytkowników języka. Wrocław.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0860-6587_26_15
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.