Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 26 | 245-257

Article title

Wzorzec struktury charakterystyki postaci i jego realizacje w pracach obcokrajowców uczących się języka polskiego na poziomie A2

Content

Title variants

Wzorzec struktury charakterystyki postaci i jego realizacje w pracach obcokrajowców uczących się języka polskiego na poziomie A2

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł podejmuje pewne zagadnienia tekstowe związane z produkcją form pisemnych na lekcjach języka polskiego jako obcego. Jest próbą analizy kompozycji charakterystyk przyjaciela pisanych przez słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ. Ukazuje globalną strukturę tych prac, ich podziały formalne, delimitację tekstu oraz użycie wypowiedzi metatekstowych. Bada ponadto stopień opanowania przez studentów treści nauczania, które nabyli podczas zajęć omawiających technikę pisania charakterystyki bezpośredniej. Podaje przykłady ćwiczeń dydaktycznych przydatnych cudzoziemcom w prawidłowej realizacji wzorca omawianej formy pisemnej.
EN
The article reflects on the text-based issues connected with producing chosen written forms in Polish as a foreign language classroom. It discusses the structure of a composition describing one’s friend written by students who learn Polish in the School of Polish for Foreigners at the University of Lodz. The article shows the global structure of these forms, their division, text delimitation and the use of metatext. It also analyses the degree of students’ mastery of the new composition skills that had been acquired in writing classes. It gives some examples of exercises, which are useful in teaching the structure of the descriptive essay about a person.

Year

Volume

26

Pages

245-257

Physical description

Dates

published
2019-12-19

Contributors

References

  • Burkat A., Jasińska A., 2005, Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta, Kraków.
  • Dobrzyńska T., 1974, Delimitacja tekstu literackiego, Wrocław.
  • Dobrzyńska T., 1996, Tekst w perspektywie stylistycznej, w: T. Dobrzyńska (red.), Tekst i jego odmiany, Warszawa, s. 125–141.
  • Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
  • Jaroszak Z., 2003, Składania i styl wypracowań licealistów, Słupsk.
  • Juda-Mieloch M., 2003, Wędrówki humanistyczne. Trzymaj formę! O pisemnych formach wypowiedzi w szkole, Łódź.
  • Kaczorowska H., Ruszkowski M., 1996, Udział wypowiedzeń pojedynczych i złożonych w tekstach pisanych uczniów klas VII szkół miejskich i wiejskich województwa kieleckiego, „Kieleckie Studia Filologiczne”, nr 10, s. 71–76.
  • Kowalikowa J., 1999, Świadomość normy stylistycznej wśród nauczycieli i uczniów, w: J. Miodek (red.), Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków, Wrocław, s. 149–158.
  • Krauz M., 1996, Zdania inicjalne w języku polskim, Rzeszów.
  • Kubik A., 1995, Niektóre cechy wypowiedzi pisemnych uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, w: J. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Kraków, s. 344–351.
  • Kuziak M., Rzepczyński S., 2002, Jak dobrze napisać: opowiadanie, podanie, streszczenie, życiorys, ogłoszenie, list motywacyjny, podziękowanie, referat, pracę magisterską, Warszawa.
  • Lipińska E., Dąmbska E. G., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania. Dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków.
  • Maćkiewicz J., 2010, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa.
  • Małkowska-Zegadło H., 1983, Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku 8–11 lat, Warszawa.
  • Nowak E., 2014, Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków.
  • Pilich J., 1972, Błędy gwarowe w wypracowaniach, w: Z. Saloni (red.), Prace pisemne z języka polskiego w szkole średniej, Warszawa, s. 181–200.
  • Przygoda J., 2015, Od opisu do eseju. Pisemne formy wypowiedzi, Białystok.
  • Rabiej A., Seretny A., Lipińska E., Janowska I., Turek P. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
  • Saloni Z., 1968, Błędy uczniowskie w zakresie konstrukcji dłuższych odcinków tekstu, „Poradnik Językowy”, nr 1, s. 32–39.
  • Saloni Z., 1971, O ortografii wypracowań, „Poradnik Językowy”, nr 7, s. 462–471.
  • Saloni Z., 1975, O stylu wypowiedzi uczniowskich, „Poradnik Językowy”, nr 3, s. 151–157.
  • Tabisz A., 2006, Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Opole.
  • Wolańska E., 2003, Kompozycja i spójność wypowiedzi językowej. Strategiczne pozycje tekstowe, w: E. Bańkowska, A. Mikołajczuk (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa, s. 119–148.
  • Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
  • Zok-Smoła A., 2013, Uwagi o stylu wypowiedzi pisemnych uczniów szkół podstawowych, w: H. Synowiec, M. Kubarek (red.), Odmiany polszczyzny w szkole: teoria i praktyka, Katowice, s. 189–201.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0860-6587_26_17
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.