Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2016 | 26 | 2 | 39-47

Article title

Znaczenie benchmarkingu w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw turystycznych na przykładzie Polskich Linii Lotniczych LOT SA

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest identyfikacja znaczenia benchmarkingu jako źródła innowacji w działalności przedsiębiorstw turystycznych na przykładzie Polskich Linii Lotniczych LOT. Uszczegółowieniem tego celu jest wskazanie działów firmy, które wykorzystały metodę w poszukiwaniu impulsów rozwojowych do stworzenia nowej lub ulepszenia dotychczasowej oferty. Podmiotem badań była linia lotnicza należąca do Star Alliance oraz pracownicy wybranych działów w liczbie 27. W ramach badań zastosowano metodę ankietową oraz – tylko w odniesieniu do kierowników wybranych działów – metodę wywiadu jawnego standaryzowanego. Przy analizie danych wykorzystano metody wnioskowania statystycznego, m.in. test niezależności chi-kwadrat. Mimo że wprowadzenie benchmarkingu w struktury przedsiębiorstwa pozwala na szybkie wyrwanie się z kręgu ograniczeń własnej kultury i standardowych zachowań, a zdobywanie wiedzy w trakcie tego procesu daje podstawę do nowych, innowacyjnych pomysłów, to znaczenie metody w działalności innowacyjnej omawianego przedsiębiorstwa nie znajduje odzwierciedlenia w jej praktycznym zastosowaniu. Zauważalny jest przede wszystkim brak wiedzy na temat benchmarkingu, a utożsamianie metody ze zwykłą analizą konkurencji jest skutkiem niepowodzeń i braku kreatywności w jej stosowaniu.

Journal

Year

Volume

26

Issue

2

Pages

39-47

Physical description

Dates

published
2016-12-30

Contributors

  • Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Wychowania Fizycznego, Katedra Turystyki i Rekreacji

References

  • ACZEL A.D., 2000, Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa, 735 s.
  • BANK J., 1997, Zarządzanie przez jakość, Wyd. Gebethner & Ska, Warszawa, 236 s.
  • BEDNARCZYK M., NAJDA-JANOSZKA M., 2014, Innowacje w turystyce. Regionalna przestrzeń współpracy w makroregionie południowym Polski, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 243 s.
  • BOGAN CH.E., CALLAHAN D., 2001, Benchmarking in Rapid Time, „Industrial Management”, 43, 2, s. 28–33.
  • BOGAN CH.E., ENGLISH M.J., 2006, Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk, Wyd. Helion, Gliwice, 416 s.
  • BOXWELL R.J. Jr, 1994, Benchmarking for Competitive Advantage, McGraw-Hill, New York.
  • BRACKENBURY M., 2004, Has innovation become a routine practice the enables companies to stay ahead of competition in the travel industry?, Paris, OECD Publishing, s. 1–8, http://www.oecd.org/industry/tourism/34267968.pdf; 17.02.2017.
  • BRATNICKI M., STRUŻYNA J. (red.), 2001, Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 205 s.
  • BRILMAN J., 2002, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 262 s.
  • CZEKAJ J., 1995, Benchmarking – metoda racjonalizacji organizacji, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, 9, s. 5–7.
  • CZYŻ-GWIAZDA E., 2006, Rozwój controllingu procesów w małych i średnich przedsiębiorstwach z wykorzystaniem benchmarkingu, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 1101, s. 23–33.
  • FRANCUZ P., MACKIEWICZ R., 2007, Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce, Wyd. KUL, Lublin, 654 s.
  • GABRUSEWICZ G., KAMELA-SOWIŃSKA A., POETSCHKE H., 1998, Rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa, 267 s.
  • GADOMSKA-LILA K., 2011, Budowanie kultury innowacyjności w świetle badań empirycznych, „Współczesne Zarządzanie”, 1, s. 124–133.
  • GARVIN D.A., 1993, Building a learning organization, „Harvard Business Review”, 71, 4, s. 78–91.
  • GIERCZAK B., 2014, Ocena wykorzystania źródeł wiedzy w procesie benchmarkingu przez pracowników PLL LOT a poprawa jakości usług turystycznych, [w:] Turystyka wobec zmian współczesnego świata. Zmiany, bariery, innowacje, G. Gołembski, A. Niezgoda (red.), Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, s. 110–126.
  • GIERCZAK-KORZENIOWSKA B., 2016, Motywy i cele zastosowania benchmarkingu w transporcie lotniczym na przykładzie Polskich Linii Lotniczych LOT S.A., „Studia Oeconomica Posnaniensia”, 4, 7, s. 77–90, doi: 10.18559/SOEP.2016.7.4.
  • GRUDZEWSKI W.M., HAJDUK I.K., 2000, Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa, 332 s.
  • HAFFER M., 1997, Proces benchmarkingu jako metoda doskonalenia zarządzania przedsiębiorstwem, Prace Naukowe AE Katowice, Katowice, s. 83–93.
  • HJALAGER A.M., 2010, A review of innovation research in tourism, „Tourism Management”, 31, s. 1–12, doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.08.012
  • HOLLINS B., SHINKINS S., 2009, Zarządzanie usługami – projektowanie i wdrażanie, PWE, Warszawa, 285 s.
  • JANUSZEWSKA M., NAWROCKA E., 2015, Innowacyjność przedsiębiorstw turystycznych jako czynnik rozwoju regionu turystycznego, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 393, s. 111–119, doi: https://doi.org/10.15611/pn.2015.393.11
  • KAMANDE A.G., 1997, Benchmarking of Performance Measure Used in UK Engine Plants. Msc Thesis, Cranfield University, Cranfield, 26 s.
  • KARLÖF B., ÖSTBLOM S., 1995, Benchmarking – równaj do najlepszych, Wyd. „Zarządzanie i Finanse – Józef Śnieciński”, Warszawa, 246 s.
  • KOSIŃSKI M., 2004, Benchmarking, czyli porównywanie się z najlepszymi, [w:] Jak budować przewagę konkurencyjną firmy?, K. Lisiecka (red.), RWTÜV Polska, Katowice, s. 69–74.
  • KOWALCZYK L., 200 3, Benchmarking w zarządzaniu usługami publicznymi, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, „Zarządzanie i Marketing, 23, 964, s. 112–122.
  • KOSTERA M., 2003, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa, 222 s.
  • LISIECKA K., 2004, Jak budować przewagę konkurencyjną firmy, RW TÜV Polska, Katowice, 99 s.
  • MARCISZEWSKA B., 2014, Rola innowacyjności w procesie obsługi turysty, [w:] Turystyka wobec zmian współczesnego świata – zmiany, bariery, innowacje, G. Gołembski, A. Niezgoda (red.), Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, s. 241–251.
  • MICZYŃSKA-KOWALSKA M., 2005, Wykorzystanie nowoczesnych koncepcji zarządzania w działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 1086, s. 183–191.
  • NIEDZIELSKI P., RYCHLIK K., MARKIEWICZ J., 2008, Innowacyjne przedsiębiorstwo sektora usług – nowe ścieżki rozwoju, IV Konferencja Naukowa z cyklu „Wiedza i innowacje. Fundusze unijne i przedsiębiorstwa w rozwoju nauki i gospodarki”, Kraków 2008.
  • Oslo Manual. The Measurement of Scientific and Technological Activities. Proposed Guidelines for Collecting an Interpreting Technological Innovation Data, 2005, ODCE-EC-Eurostat.
  • PAVITT K., 2005, Innovation processes, [w:] J. Fagerberg, D.C. Mowery, R.R. Nelson (eds.), The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University, Oxford, s. 86–114.
  • PORTER M., KETELS CH., DELGADO M., 2007, The Microeconomic Foundations of Prosperity: Findings from the Business Competitiveness Index, [w:] The Global Competitiveness Index 2007–2008, World Economic Forums, Geneve, s. 51–81.
  • RAPACZ A., JAREMEN D.E., 2015, ICT a innowacje marketingowe w przedsiębiorstwach turystycznych, „Logistyka”, 2, s. 1346–1354.
  • RYCHLEWSKI C., 1998, Wygrać mogą mądrzy i leniwi, „Prawo i Gospodarka”, 1, s. 2–4.
  • SCHUMPETER J., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, Warszawa, 104 s.
  • SIMATUPANG T.M., SRIDHARAN R., 2003, A Benchmarking Scheme for Supply Chain Collaboration, „Benchmarking: An International Journal”, 9, 6, s. 5–30, doi: https://doi.org/10.1108/14635770410520285
  • SOKOŁOWSKI A., 2010, Estymacja i testowanie hipotez, [w:] Statistica w badaniach naukowych i nauczaniu statystyki, Wyd. Stat Soft Polska, Kraków, s. 25–60.
  • STACHOWICZ-STANUSCH A., 2001, Kultura marketingowa przedsiębiorstw, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 121 s.
  • STANISZ A., 2001, Przystępny kurs statystyki w oparciu o program Statistica na przykładach z medycyny, Wyd. StatSoft Polska, Kraków, 532 s.
  • STAWASZ E., 1999, Innowacje a mała firma, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 270 s.
  • SUSZYŃSKI C., 2003, Restrukturyzacja, konsolidacja, globalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 128 s.
  • TIDD J., BESSANT J., PAVITT K., 2005, Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, 3rd Ed., John Wiley, Hoboken, NJ, 602 s.
  • WISZNIEWSKI W., 1999, Innowacyjność polskich przedsiębiorstw przemysłowych, Wyd. Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz”, Warszawa, 140 s.
  • WAWRZYNIAK B., 1999, Odnawianie przedsiębiorstwa na spotkanie XXI wieku, Warszawa, s. 126 s.
  • WRIGHT J.N., RACE P., 2004, The Management of Service Operations, Thomson Learning, Pensylwania, 346 s.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0867-5856_26_2_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.