Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2020 | 30 | 1 | 43-53

Article title

Konkurs jako metoda pedagogiczna w turystycznej edukacji uniwersyteckiej: studium przypadku nauczania twórczego rozwiązywania problemów

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Głównym celem artykułu jest dyskusja na temat tego, czy możliwość implementacji konkursu jako narzędzia edukacyjnego do rozwijania kreatywności uczestników jest ograniczona, kiedy główną motywację uczestniczących w nim studentów stanowi wygrana. Na potrzeby niniejszego artykułu jako studium przypadku wykorzystano konkurs 24HOURS. Do oceny efektywności konkursu zastosowano trzy metody: pisemną ankietę, indywidualne wywiady pogłębione oraz ankietę online. Wyniki wykazały, iż konkurs zwiększył kreatywność studentów w stopniu niezadowalającym, ponieważ bardziej byli oni skupieni na wygraniu lub zdobyciu wiedzy niż na współpracy lub interakcji z członkami innych zespołów studenckich. Badanie potwierdziło, że opiekunowie studentów są odpowiedzialni za uruchomienie mechanizmów ukierunkowanych zarówno na współpracę, jak i na kreatywność podczas konkursu. Biorąc jednak pod uwagę, że oczekiwania dotyczące zaangażowania opiekunów stały się źródłem pewnych problemów, rola tych osób powinna zostać ściśle określona. Analiza studium przypadku przedstawiona w tym artykule powinna przyczynić się do lepszego rozumienia przez pedagogów projektowania i wykorzystywania konkursów jako narzędzi edukacyjnych.

Journal

Year

Volume

30

Issue

1

Pages

43-53

Physical description

Dates

published
2020-06-01

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki, Instytut Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej; CiTUR, Centrum Badań, Rozwoju i Innowacji w Turystyce, Portugalia
  • Uniwersytet Łódzki, Instytut Geografii Miast i Turyzmu; CiTUR, Centrum Badań, Rozwoju i Innowacji w Turystyce, Portugalia
  • Uniwersytet Nauk Stosowanych Środkowej Norwegii, Instytut Turystyki, Przemysłów Kreatywnych i Marketingu
author
  • Uniwersytet Nauk Stosowanych Środkowej Norwegii Instytut Turystyki, Przemysłów Kreatywnych i Marketingu

References

  • Angrosino, M. (2008). Doing ethnographic and observational research. London: SAGE. DOI: https://doi.org/10.4135/9781849208932
  • Artiles, J.A., Wallace, D.R. (2014). Methods for innovation: Observations from the Education DesignShop. FabLearn 2014, Conference on Creativity and Fabrication in Education, 25–26 października, Stanford University, USA.
  • Austin, J.R. (1990). Competition – is music education the loser? Music Educators Journal, 76 (6), 21–25. DOI: https://doi.org/10.2307/3400964
  • Barkathunnisha, A.B., Lee, D., Price, A. (2017). Transcending towards a spirituality-based platform in tourism higher education: a contemplation of the pedagogical implications. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 21, 174–184. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2016.11.003
  • Boyle, E., Rosmalen, P. Van, Macarthur, E., Connolly, T., Hainey, T., Johnston, B., Ger, P.M., Fernández, B., Kärki, A., Pennanen, T., Manea, M., Starr, K. (2012). Cognitive task analysis (CTA) in the continuing/higher education methods using games (CHERMUG) project. W: F. Patrick (red.), Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (s. 63–72). Sonning Common: Academic Publishing International Limited.
  • Cohen, E.G. (1994). Restructuring the classroom: Conditions for productive small groups. Review of Educational Research, 64 (1), 1–35. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543064001001
  • Dagiene, V. (2010). Sustaining informatics education by contests. Lecture Notes in Computer Science, 5941, 1–12. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-11376-5_1
  • Dagiene, V., Skupiene, J. (2004). Learning by competitions: Olympiads in informatics as a tool for training high-grade skills in programming. W: T. Boyle, P. Oriogun, A. Pakstas (red.), 2nd International Conference on Information Technology: Research and Education (s. 79–83). London: IEEE. DOI: https://doi.org/10.1109/ITRE.2004.1393650
  • Dale, C., Robinson, N. (2001). The theming of tourism education: A three-domain approach. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13 (1), 30–35. DOI: https://doi.org/10.1108/09596110110365616
  • Fidgeon, P.R. (2010). Tourism education and curriculum design: A time for consolidation and review? Tourism Management, 31 (6), 699–723. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.05.019
  • de Freitas, S., Oliver, M. (2006). How can exploratory learning with games and simulations within the curriculum be most effectively evaluated? Computers and Education, 46 (3), 249–264. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.11.007
  • Gibbs, G. (2008). Analysing qualitative data. London: SAGE.
  • Heckman, J., Kautz, T. (2012). Hard evidence on soft skills. Labour Economics, 19 (4), 451–464. DOI: https://doi.org/10.1016/j.labeco.2012.05.014
  • Johnston, B., Boyle, L., MacArthur, E., Manion, B.F. (2013). The role of technology and digital gaming in nurse education. Nursing Standard, 27 (28), 35–38. DOI: https://doi.org/10.7748/ns2013.03.27.28.35.s9612
  • Kanungo, T., Mount, D.M., Netanyahu, N.S., Piatko, C.D., Silverman, R., Wu, A.Y. (2002). An efficient k-means clustering algorithm: Analysis and implementation. IEEE Transactions of Pattern Analysis and Machine Intelligence, 24 (7), 881–892. DOI: https://doi.org/10.1109/TPAMI.2002.1017616
  • Korycka-Skorupa, J. (2007). Trójkąt Osanna jako forma prezentacji danych statystycznych i legenda map tematycznych. Polski Przegląd Kartograficzny, 39, 340–353.
  • Kvale, S. (2008). Doing interviews. London: SAGE. DOI: https://doi.org/10.4135/9781849208963
  • Li, Y.Q., Liu, C.H. (2016). How to establish a creative atmosphere in tourism and hospitality education in the context of China. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 18, 9–20. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2015.11.001
  • Liang, C., Lin, W.-S. (2015). The Interplay of creativity, imagination, personality traits, and academic performance. Imagination, Cognition and Personality, 34 (3), 270–290. DOI: https://doi.org/10.1177/0276236614568638
  • Martowska, K. (2014). Temperamental determinants of social competencies. Polish Psychological Bulletin, 45 (2), 128–133. DOI: https://doi.org/10.2478/ppb-2014-0017
  • Ndou, V., Mele, G., Del Vecchio, P. (2018). Entrepreneurship education in tourism: an investigation among European Universities. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 25. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2018.10.003
  • Panitz, T. (1999). Collaborative versus cooperative learning: A comparison of the two concepts which will help us understand the underlying nature of interactive learning. Pobrane z: https://pdfs.semanticscholar.org/82fe/2f093ed061f192e7e5fa44db8588d0f48a9a.pdf?_ga=2.43844709.198895979.1585928208-726482439.1585928208 (20.11.2019).
  • Paraskeva, F., Mysirlaki, S., Papagianni, A. (2010). Multiplayer online games as educational tools: Facing new challenges in learning. Computers and Education, 54 (2), 498–505. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.001
  • Pauschenwein, J., Goldgruber, E., Sfiri, A. (2013). The identification of the potential of game-based learning in vocational education within the context of the project ‘Play the Learning Game’. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 8 (1), 20–23. DOI: https://doi.org/ http://dx.doi.org/10.3991/ijet.v8i1.2359
  • Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering Education, 93, 223–231. DOI: https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2004.tb00809.x
  • Roisin, D., Fitzmaurice, M. (2005). Collaborative project-based learning and problem-based learning in higher education: A consideration of tutor and student role in learner-focused strategies. W: G. O’Neill, S. Moore, B. McMullin (red.), Emerging issues in the practice of University Learning and Teaching (s. 87–98). Dublin: AISHE/HEA. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  • Rouzrokh, M., Muldoon, M., Torabian, P., Mair, H. (2017). The memory-work sessions: Exploring critical pedagogy in tourism. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 21, 163–173. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2017.08.006
  • Runge, J. (2006). Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Saridaki, M., Gouscos, D., Meimaris, M. (2006). Digital games-based instructional design for students with special education needs: Practical findings and lessons learnt. The 4th European Conference on Game Based Learning, 343–350.
  • Savenye, W.C., Robinson, R.S. (2005). Using qualitative research methods in higher education. Journal of Computing in Higher Education, 16 (2), 65–95. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02961475
  • Schedule project – significance of competition in higher education (2015). Pobrane z: http://schedule.edu.pl/ (12.11.2019).
  • Sigala, M. (2002). The evolution of internet pedagogy: Benefits for tourism and hospitality education. The Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 1 (2), 27–42. DOI: https://doi.org/10.3794/johlste.12.4
  • Sigala, M., Baum, T. (2003). Trends and issues in tourism and hospitality higher education: Visioning the future. Tourism and Hospitality Research, 4 (4), 367–376. DOI: https://doi.org/10.1177/146735840300400409
  • Sylla, M., Chruściński, J., Drużyńska, P., Płóciennik, P., Osak, W. (2015). Analiza wybranych czynników rozwoju turystyki MICE na tle potencjału Łodzi. Turyzm/Tourism, 25 (2), 123–131.
  • Virvou, M., Katsionis, G. (2008). On the usability and likeability of virtual reality games for education: The case of VR-ENGAGE. Computers and Education, 50 (1), 154–178. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.04.004
  • Woltering, V., Herrler, A., Spitzer, K., Spreckelsen, C. (2009). Blended learning positively affects students’ satisfaction and the role of the tutor in the problem-based learning process: Results of a mixed-method evaluation. Advances in Health Sciences Education, 14 (725). DOI: https://doi.org/10.1007/s10459-009-9154-6
  • Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006). Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, 2006/962/E. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=EN (18.10.2019).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0867-5856_30_1_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.