Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 15 | 4 | 62-83

Article title

Instrumentalizacja i kapitalizacja edukacji w postawach wielkomiejskich młodych dorosłych

Content

Title variants

Instrumentalizacja i kapitalizacja edukacji w postawach wielkomiejskich młodych dorosłych

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł prezentuje wnioski z badań jakościowych dotyczących edukacyjnych uwarunkowań osiągania pełnej dorosłości przez młodych dorosłych Polaków. U jego podstaw leży założenie, że w trakcie procesu wchodzenia w dorosłość edukacja odgrywa kluczową rolę w usamodzielnianiu się jednostek w stosunku do innych sfer życia – przede wszystkim zawodowej, ale i rodzinnej czy mieszkaniowej. Zwłaszcza wykształcenie jest często postrzegane jako warunek osiągnięcia sukcesu na rynku pracy, co z kolei warunkuje wybór odpowiedniej ścieżki edukacyjnej. Celem artykułu jest ustalenie miejsca edukacji w strategiach życiowych współczesnych młodych dorosłych. Jakie są postawy młodych wobec edukacji? Czy rzeczywiście ich wybory edukacyjne podyktowane są jedynie wymogami rynku pracy? Prezentowane wyniki badań opierają się na serii wywiadów pogłębionych z młodymi Polakami w wieku 25–34 lata z dużego polskiego miasta oraz zogniskowanych wywiadach grupowych (fokusach) z przedstawicielami otoczenia instytucjonalnego – lokalnej administracji publicznej i instytucji polityki społecznej.
EN
The article presents the findings of qualitative research on the educational aspects of – and conditionings behind – reaching full adulthood by young adult Poles. It is based on the assumption that during the process of transition to adulthood education plays the key role in the empowerment and self-sufficiency of individuals in relation to other spheres of life, i.e. primarily the professional one, but also with regard to family or housing. Education is rather frequently seen as a precondition for succeeding in the labor market, which, in turn, determines one’s choice of an appropriate educational path. The aim of this article is to determine the position of education in the life strategies of contemporary young adults. What are the young adults’ attitudes towards education? Are their educational choices really dictated solely by the requirements of the labor market? The presented research results are based on a series of in-depth interviews with young Poles aged 25-34 from a large Polish city, as well as focus group interviews with the representatives of their institutional environment, i.e. local public administration and social policy institutions.

Year

Volume

15

Issue

4

Pages

62-83

Physical description

Dates

published
2019-11-30

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Sztuki i Edukacji, ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódź
author
  • Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej, ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódź

References

  • Alheit Peter (2011) Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(55), s. 7–21.
  • Andrejczuk Magdalena (2017) Prekariat a „pokolenie y” – zjawisko prekaryjności młodych pracowników. „Kultura i Rozwój”, nr 2(3), s. 51–67.
  • Badora Barbara (2017) Zadowolenie z życia. „CBOS. Komunikat z badań”, nr 3 [dostęp 31 maja 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_003_17.PDF
  • Baran Małgorzata, Kłos Monika (2014) Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami. „Marketing i Rynek”, nr 5, s. 923–929.
  • Bourdieu Pierre (1986) The Forms of Capital [w:] J. G. R ichardson, ed., Handbook of Theory and Research for Sociology of Education. New York, Westport, Connecticut, London: Greenwood Press, s. 241–258.
  • Czapiński Janusz (2008) Kapitał ludzki i kapitał społeczny a dobrobyt materialny. Polski paradoks. „Zarządzanie Publiczne”, nr 2(4), s. 5–28.
  • Domański Henryk (2006) Wpływ wykształcenia na zawód [w:] Henryk Domański, Antonina Ostrowska, Paweł B. Sztabiński, red., W środku Europy? Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego. Warszawa : Wydawnictwo IFIS PAN, s. 27–50.
  • Domański Henryk i in. (2016) Ścieżki edukacyjne a zdolności i pozycja społeczna, „Studia Socjologiczne”, nr 1(220), s. 67–98.
  • Doray Pierre i in. (2009) Educational pathways: Some key concepts. The Canada Millennium Scholarship Foundation [dostęp 31 maja 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://cirst.openum.ca/files/sites/83/2016/11/TransitionsNote3-en-Final.pdf
  • Dubas Elżbieta (2014) Edukacja w andragogicznych badaniach biograficznych–biografia edukacyjna [w:] Ryszard Skrzyniarz, Elżbieta Krzewska, Wioleta Zgłobicka-Gierut, red., Badanie biografii–źródła, metody, konteksty. Lublin: Wydawnictwo Episteme, s. 17–31.
  • Dziedziczak-Foltyn Agnieszka, Gońda Marcin (2018) Młodzi dorośli jako postulowani adresaci polityki społecznej. Zarys problemu. „Polityka Społeczna”, nr 7, s. 38–43.
  • Fenton Steve, Dermott Esther (2006) Fragmented Careers? Winners and Losers in Young Adult Labour Markets. „Work Employment and Society”, no. 20(2), s. 205–221.
  • Gajderowicz Tomasz i in. (2015) Preferencje młodzieży względem usług edukacyjnychna poziomie wyższym [w:] Gabriela Grotkowska, Urszula Sztanderska, red., Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, s. 43–121.
  • Gdula Maciej (2014) Klasa średnia i doświadczenie elastyczności. „Polityka społeczna”, nr 5–6, s. 40–45.
  • Grotkowska Gabriela (2015) Ewolucja popytu na usługi edukacyjne w zakresie studiów wyższych w Polsce [w:] Gabriela Grotkowska, Urszula Sztanderska, red., Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, s. 13–22.
  • Grotowska-Leder Jolanta, Magdalena Rek-Woźniak, Iwona Kudlińska (2016) Polityka przebiegu życia – teoretyczne i metodologiczne ramy badań nad procesem osiągania dorosłości. „Przegląd Socjologiczny”, t. 65, nr 2, s. 83–104.
  • GUS (2011) Raport z wyników. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. Warszawa. Dostęp 31 maja 2019 r. Dostępny w Internecie: https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/lud_rapor-t_z_wynikow_NSP2011.pdf
  • GUS (2013) Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków. Warszawa. Dostęp 31 maja 2019 r. Dostępny w Internecie: https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/e_wybory_sciezki_ksztalcenia.pdf
  • GUS (2018) Rocznik Demograficzny. Warszawa. Dostęp 31 maja 2019 r. Dostępny w Internecie: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-demograficzny-2018,3,12.html
  • Haratyk Karol, Biały Kamila (2018) Outline of the Concept of Order-generating Dimensions. A case of Hypermodernity in Polish Society of Late Capitalism. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4(62), s. 47–67.
  • Haratyk Karol, Biały Kamila, Gońda Marcin (2017) Biographical meanings of work: the case of a Polish freelancer „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 4, s. 136–159.
  • Herbst Mikołaj (2009) Tworzenie i absorpcja kapitału ludzkiego przez miasta akademickie w Polsce. „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 4(38), s. 21–38.
  • Howe Neil, Strauss William (2000) Millennials Rising: The Next Great Generation. New York: Vintage Books.
  • Ingram Helen, Schneider Anne L., Deleon Peter (2007) Social construction and policy design [w:] Paul A. Sabatier, ed., Theories of the policy process. Boulder, CO: Westview Press, s. 93–126.
  • Jelonek Magdalena (2015) Młodzi na rynku pracy – polityka publiczna wobec wyzwań związanych z poprawą sytuacji zawodowej osób młodych [w:] Jarosław Górniak, red., Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015. Warszawa, Kraków: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, s. 41–54.
  • Kohli Martin (1986) Social organization and subjective construction of the life-course [w:] Aage B. Sorensen, Franz E. Weinert, Lonnie R. Sherrod, eds., Human development and the life-course: Multidisciplinary perspectives. Hillsdale, NY: Lawrence Erlbaum Associates, s. 217–245.
  • Konecki Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Lis Stanisław, Skuza Krzysztof (2015) Zmiany aspiracji edukacyjnych Polaków w okresie transformacji systemowej. „Optimum. Studia Ekonomiczne”, nr 3(75), s. 46–60.
  • Lorey Isabel (2015) State of Insecurity: Government of the Precarious. London: Verso.
  • Mrozowicki Adam (2016) Normalisation of Precariousness? Biographical Experiences of Young Workers in the Flexible Forms of Employment in Poland. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 2, s. 94–112.
  • Mrozowicki Adam, Karolak Mateusz, Krasowska Agata (2018) Lost in transitions? Biographical experiences and life strategies of young precarious workers in Poland. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4(62), s. 69–89.
  • Nowakowska Halina (2015) Realizacja postulatów procesu bolońskiego w opiniach studentów. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, t. 18, nr 1(69), s. 123–131.
  • Oliwkiewicz Barbara (2016) Wynagrodzenie godziwe absolwenta studiów wyższych w Polsce w aspekcie modelu kapitału ludzkiego. „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy”, nr 47, s. 481−491.
  • OECD (1998) Human Capital Investment, An International Comparison. Centre for Educational Research and Innovation [dostęp 16 grudnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264162891-en.pdf?expires=1544963671&id=id&accname=guest&checksum=1F1087316E822B6A195903F79D348478
  • Pallas Aaron M. (2003) Educational Transitions, Trajectories, and Pathways [w:] Jeylan T. Mortimer, Michael J. Shanahan, eds., Handbook of the Life Course. Handbooks of Sociology and Social Research. Springer, Boston, MA, s. 165–184.
  • Piotrowski Konrad (2013)Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: TIPI.
  • Poławski Paweł (2012) Precarious Generation on the Polish Labour Market. „Polityka Społeczna”, nr 1, s. 15–22.
  • Róg-Ilnicka Joanna (2015) ‘Career by Choice’ or ‘Career by Chance.’ The Determinants of Flexible Professional Biographies [w:] Mrozowicki Adam, Kolasińska Elżbieta, Róg-Ilnicka Joanna, red., Forum Socjologiczne, Special Issue (Number One): Social Boundaries and Meanings of Work in the 21st-Century Capitalism. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 213–223.
  • Sarnowska Justyna (2016) Absolwenci nauk społecznych na rynku pracy. PRACE O MŁODYCH / YOUTH WORKING PAPERS Nr 3. Warszawa: Uniwersytet SWPS.
  • Sennett Richard (1998) The Corrosion of Character, The Personal Consequences Of Work In the New Capitalism. New York: W.W. Norton.
  • Standing Guy (2011) The Precariat: the new dangerous class. London: Bloomsberry Academic Publishing.
  • Szafraniec Krystyna (2011) Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
  • Szulc-Obłoza Agnieszka (2017) Kształcenie osób dorosłych w Polsce jako forma inwestycji w kapitał ludzki. „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 489, s. 405–419.
  • Tittenbrun Jacek (2014) Kolonizacja nauki i świata przez kapitał. Teoria światów równoległych w wydaniu socjologii wiedzy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Turska Elżbieta (2014) Kapitał kariery ludzi młodych: uwarunkowania i konsekwencje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Wieczorek-Szymańska Anna (2010) Koncepcja kapitału ludzkiego w teorii ekonomii–przegląd wybranych podejść. „Studia i Prace WNEiZ”, nr 17, s. 157–170.
  • Zahorska Marta (2009) Sukcesy i porażki reformy edukacji. „Przegląd Socjologiczny”, t. 58, nr 3, s. 119–142.
  • Zandecki Aleksander (1999) Wykształcenie a jakość życia. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
  • Zgliczyński Wojciech (2010) Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. „Studia BAS”, nr 2(22), s. 65–88.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1733-8069_15_4_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.