Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 20 | 1 | 49-62

Article title

Uczciwość i otwartość jako wartości współczesnego nauczyciela akademickiego

Content

Title variants

Uczciwość i otwartość jako wartości współczesnego nauczyciela akademickiego

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
-
EN
The changes that contemporary organisations go through result in a shift in management conduct, organisation and management of human resources. Such trends are observable in public higher education institutions in Poland. Organisations striving to actively compete in a dynamic environment, and answer its needs, introduce amendments in various areas of their operations. Endeavours to improve the quality of teaching and ensure more efficient and effective management of higher education institutions are becoming ubiquitous. Changes are not only “cosmetic” in nature, but regularly interfere with organizational culture – and, as such, are challenging and implemented over a long time frame. Organisational culture, with values at its core, is a resultant of many factors, including values brought in by an organisation’s employees. For higher education institutions, this aspect is an important starting point for further reflections. The ethos of academics, through historical determinants, is based on honesty and openness – some key values that form the basis for decision making in diverse areas of operations. This article focuses on honesty and openness as desirable social values and components of a wider social capital – trust, with the benefits of professing trust taken into account as well. At the same time, an attempt has been made to show the role of those values in the context of the work of public higher education institution employees. Theoretical considerations are backed by illustrative quantitative empirical research. Research has been conducted among employees in the positions of researchers, educators and researcher-educators in all higher education institutions operating in Lodz, Poland.

Year

Volume

20

Issue

1

Pages

49-62

Physical description

Dates

published
2017-06-09

Contributors

  • University of Lodz, Faculty of Management

References

  • Arystoteles, Dzieła Wszystkie, Etyka Eudemejska, Księga VII, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, tom 6.
  • Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Gitomer J., Turkusowa książeczka zaufania. Jak je zdobyć, wzmacniać i utrzymać, by stać się zaufanym doradcą w biznesie i w życiu, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2011.
  • Hofstede G., Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
  • Ilustrowany Słownik Języka Polskiego, red. E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Jeremus A., Nowoczesny wizerunek nauczyciela akademickiego [w:] Nauczyciel akademicki jako ogniwo jakości kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Akademia Podlaska, Siedlce 2003.
  • Kodeks Etyki Nauczyciela Akademickiego Uniwersytetu Gdańskiego, http://arch.ug.edu.pl/pl/dz_org/prawo/us/2007/zal40u07a.htm.
  • Kozak A., Zatrzymać pracownika poprzez kształtowanie kultury organizacyjnej, www.irb.pl/wiedza-dla-biznesu/zatrzymac-pracownika-poprzez-ksztaltowanie-kultury-organizacyjnej/.
  • Koźmiński A.K., D. Jemielniak, Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  • Lachowski S., Droga ważniejsza niż cel, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2012.
  • Malorny I., Wizerunek współczesnego nauczyciela – implikacje praktyczne jakości kształcenia w zawodzie [w:] W obliczu nowych wyzwań. Dylematy młodej kadry akademickiej, red. M. Kulesza, M. Kafar, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
  • Palmer R.E., Przywództwo doskonałe, Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
  • Putnam R.D., Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  • Ryan L.V., Wyzwania moralne w czasach transformacji gospodarczej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1996, vol. 58, nr 1.
  • Rybak M., Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Shockley-Zalabak P., K. Ellis, R. Cesaria, Building the High-Trust Organization, John Wiley & Sons, IABC Research Foundation, 2010.
  • Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, red. J. Bralczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • Słownik Języka Polskiego, PWN, http://sjp.pwn.pl.
  • Stachewicz K., Aksjologia prawdy i uczciwości. Krótkie wprowadzenie w problematykę [w:] Prawda i uczciwość w życiu publicznym, red. R. Wiśniewski, Towarzystwo Naukowe w Toruniu, Toruń 2014.
  • Stachowicz-Stanusch A., Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Helion Gliwice 2007.
  • Sztompka P., Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2000.
  • Śnieżyński M., O autorytecie nauczyciela akademickiego, www.wsp.krakow.pl/konspekt/konspekt3/sniezynski.html.
  • Świątek-Barylska I., Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.).
  • von Weltzien Hoivik H., Accessing, Managing and Sustaining Moral Values in Organizations: A Case Study [w:] Moral Leadership in Action. Building and Sustaining Moral Competence in European Organizations, red. H. von Weltzien Hoivik, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2003.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1899-2226_20_1_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.