Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 20 | 7 | 63-75

Article title

Cultural and religious attitude to banking in the great world religions

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The article examines the attitude of the great world religions (Judaism, Christianity, Islam, Buddhism, Hinduism, and Confucianism) toward the world of finance, including banking. The issue of usury plays a key role in the evolution of ethical aspects related to obtaining compensation for money lending. The presented analysis also focuses on other aspects of banking activities, such as saving, investing and the institutional development of the banking sector. The author underlines the far-reaching convergence between the religions in this area, in spite of the considerable variation in historical and geographical conditions of their formation. The importance of cultural (religious) differences, including some fundamental nuances that affect the banking management in different regions. For successful development, large multinational corporations have to take into consideration the above-mentioned circumstances, regardless of the globalisation processes.

Year

Volume

20

Issue

7

Pages

63-75

Physical description

Dates

published
2019-02-25

Contributors

  • Warsaw School of Economics, Collegium of Business Administration, Institute of Corporate Finance and Investment

References

  • Al-Hamzani, M. (2008, August 30). Islamic banks unaffected by global crisis. Asharq-Al-Awsat. http://www.asharq-e.com/news.asp?section=6&id=14245
  • Arif, M. (1985). Toward a definition of Islamic Economics: some scientific considerations. Journal of Research in Islamic Economics, 2, 79–83.
  • Azid, T. (2010). Anthology of Islamic Economics: Review of some basic issues. Review of Islamic Economics, 13(2), 165–194.
  • Botticini, M., & Eckstein, Z. (2012, September). Religious norms, human capital, and money lending in Jewish European history. In The oxford handbook of the economics of religion (online). http://www1.idc.ac.il/Faculty/Eckstein/pdf/Botticini%20and%20Eckstein%20Handbook%20Chapter.pdf
  • Collins, R. (1980). Weber’s last theory of capitalism: A systematization. American Sociological Review, 45(6), 925–942.
  • Crim, K. (1989). The perennial dictionary of word religions. New York: Harper and Row.
  • Czerniak, A. (2010). Symptomy kryzysu globalnego a etyka gospodarcza religii światowych. Analiza porównawcza bankowości islamskiej i bankowości klasycznej w kontekście kryzysu finansowego. MPRA Paper, No. 26971, 48–50. http://mpra.ub.uni-muenchen.de/26971/
  • Czerniak, A. (2011). Bankowość islamska wobec globalnego kryzysu finansowego. In T. Dołęgowski (Ed.), Religie światowe wobec współczesnych wyzwań gospodarczych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Farooq, M. O. (2007). Partnership, equity-financing and Islamic finance: Whither Profit-Loss-Sharing? Review of Islamic Economics, 11, Special Issue, 67–88.
  • Gellner, D. N. (2009). The uses of Max Weber: Legitimation and amnesia in Buddhology, South Asian history, and anthropological practice theory. In P. Clarke (Ed.), The Oxford Handbook of the Sociology of Religion. Oxford University Press.
  • Górak-Sosnowska, K., & Masiukiewicz, P. (2013). Bankowość muzułmańska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Hasan, M., & Dridi, J. (2010). The effects of the global crisis on Islamic and conventional banks: A comparative study. IMF Working Paper, WP/10/201, 670–688.
  • Higginson, R., Parsons, M., & Clough, D. (2008, June). Usury, investment and the subprime sector, A Report Commissioned by the Church Investor Group. www.churchinvestorsgroup.org.uk/system/files/documents/editor/
  • Horodecka, N. (2011). Ogólne kodeksy etyczne jako wyraz międzynarodowych standardów postępowania w sferze działalności gospodarczej (Master’s thesis). Katowice: Uniwersytet Śląski. www.pafere.org/userfiles/file/magister%202011/natalia_horodecka2.pdf
  • Iannaccone, L. R. (1998). Introduction to the Economics of Religion. Journal of Economic Literature, 36(3), 1465–1496.
  • Iwanicki, J. (2012). Geneza i etyka gospodarcza nowożytnego kapitalizmu. Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny, 2, 11–19.
  • Jezierski, A., & Leszczyńska, C. (1998). Historia gospodarcza Polski. Warszawa: Wydawnictwo Key Text.
  • Jurkowska, A., (2012). Kryzys finansowy lat 2008–2009 a kondycja finansowa banków islamskich. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 105, 333–340.
  • Kietliński, K. (2005). Religijne, historyczne i kulturowe uwarunkowania etyki biznesu. In K. Kietliński, V. M. Reyes, & T. Oleksyn, Etyka w biznesie i zarządzaniu. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Kracik, J. (2004). Kredyt i lichwa jako zjawiska społeczne. 17. Powszechny Zjazd Historyków Polskich, Kraków.
  • Kuran, T. (1995). Islamic Economics and the Islamic subeconomy. Journal of Economic Perspective, 9(4), 155–173.
  • Kurkliński, L. (2011). Wyzwania rozwojowe bankowości a jej uwarunkowania historyczno-kulturowe w Polsce. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekono-micznego we Wrocławiu, 171, 213–223.
  • Lehmann, H. (1987). Ascetic Protestantism and economic rationalism: Max Weber revisited after two generations. The Harvard Theological Review, 80(3), 307–320.
  • Napoleoni, L. (2008). Economist suggests Islamic finance as solution to economic crisis. UNM Today. http://www4.unm.edu/unmlive/?p=153
  • Özturk, I. (n.d.). Global financial crisis highlights benefits of Islamic finance. Todays Zaman. http://www.todayszaman.com/columnists/ibrahim-ozturk_156567-globalfinancial-crisis-highlights-benefits-of-islamic-finance.html
  • Siewierski, J. (2010). Idea wielokulturowości. Tradycja Rzeczypospolitej i doświadczenia obecne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Sobieraj, M. (2005). Filozofia Konfucjusza. www.racjonalista.pl/pdf.php/s,4265
  • Szołtun, A. (2002). Systemy bankowe w Azji Południowo-Wschodniej. Materiały i Studia NBP, No. 141.
  • Szymczak, M. (Ed.). (1983). Słownik języka polskiego. Tom pierwszy A-K. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Taeusch, C. F. (1952). The concept of “usury” the history of an idea. Journal of the History of Ideas, 3(3), 291–318.
  • Visser, W. A. M., & McIntosh, A. (1998). A short review of the historical critique of usury. Accounting, Business & Financial History, 8(2), 175–189.
  • Weber, M. (2010). Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  • Wierzbicki, J. (2011). Ochrona konsumenta przed nadmiernymi odsetkami. Skuteczność rozwiązań antylichwiarskich. Praktyczna Teoria. http://www.praktycznateoria.pl/ochrona-konsumenta/
  • Yeung, I. Y. M., & Tung, R. L. (1996). Achieving business success in Confucian societies: The importance of Guanxi (Connections). Organizational Dynamics, 25(2), 54–65.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1899-2226_20_7_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.