Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 22 | 3 | 33-44

Article title

Etyczne aspekty personalizowania treści w środowisku cyfrowym

Content

Title variants

Etyczne aspekty personalizowania treści w środowisku cyfrowym

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Nowadays, the Internet fulfils multiple functions: it supplies us with information and entertainment, and it is sometimes all the social life we have. Typing any phrase into Google – the most popular Internet search engine – will give you thousands of answers in just a second. However trivial or important the question is, Google will come up with numerous search results. Internet users hardly ever stop to think how a content search list works and how the choice of what they see on their computer screen has been made for them. Hardly anybody knows that entering the same words in the search engine will bring different search results for different users. For every person browsing Google, the search engine will return expert interviews, press articles, scientific publications, etc. – but the answer to the search question will be biased, and can differ substantially for different users. What is at work here is the web personalization mechanism, which involves changes in the Google Search Algorithm depending on the place, time, and other circumstances of the question asked, as well as any past searches of the user. The same mechanism can be observed in Facebook’s news feed, which only serves us selective information. In the end, we all end up closed in a filter bubble. At the end of the day, in exchange for user-friendly Internet and our unyielding faith in technology, we pay the ultimate price – our freedom.

Year

Volume

22

Issue

3

Pages

33-44

Physical description

Dates

published
2019-09-30

Contributors

  • SGH Warsaw School of Economics, Collegium of Socio-Economics

References

  • Carr, N. (2008). Is Google making us stupid? What the Internet is doing to our brains. The Atlantic. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-making-us-stupid/306868/
  • Castells, M. (2013). Społeczeństwo sieci (J. Stawiński, S. Szymański, K. Pawluś, M. Marody, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Dziekan-Łanucha, A. (2016). Od personalizacji do profilowania. Opis konsekwencji korzystania z wyszukiwarki internetowej Google. Studia Socialia Cracoviensia, 1(14), 123–136.
  • Fan, H., & Poole, M.S. (2006). What is personalization? Perspectives on the Design and implementation of personalization in information systems. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 16(3–4), 179–202.
  • Halavais, A. (2012). Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo (T. Płudowski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kotarbiński, T. (1970). Studia z zakresu filozofii, etyki i nauk społecznych. Wrocław–Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Ossolineum.
  • Kotarbiński, T. (1973). Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
  • Kotarbiński, T. (1986). Myśl o ludziach i ludzkich sprawach. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Wydawnictwo PAN, Ossolineum.
  • Kotkowski, Ł. (2018). Facebook pokazał środkowy palec właścicielom Stron. Wszystko, co musisz wiedzieć o zmianach. https://www.spidersweb.pl/2018/01/zmiany-na-facebooku-faq.html
  • Lindenberg, G. (2018). Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy. Kraków: Wydawnictwo Otwarte.
  • Makowiec, A. (2014). Prawne aspekty reklamy w sieci – zagadnienia wybrane. Kultura – Media – Teologia, 18(3), 9–28.
  • Malinowski, B. (2016). Jak Facebook zamyka nas w bańce informacyjnej. Algorytm filtrujący Newsfeed a zjawisko Fiter Bubble. Zarządzanie Mediami, 4(1), 15–22.
  • Mosseri, A. (2018). Bringing people closer together. https://newsroom.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together/
  • Nasraoui, O. (2005). World Wide Web personalization. https://pdfs.semanticscholar.org/bcaa/b5008f5f882e866f8c4c2ae91813f642fa1b.pdf
  • Olszak, C.M., & Olszówka, K. (2007). Gromadzenie danych o użytkownikach na potrzeby personalizacji portali internetowych. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 273–278. http://www.swo.ae.katowice.pl/_pdf/343.pdf
  • Orliński, W. (2013). Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora SA.
  • Orzeł, W. (2018). Pokolenie Z – czyli generacja, której nie znacie. Kim są „Zetki” i jak do nich dotrzeć. https://semahead.pl/blog/pokolenie-czyli-generacja-ktorej-znacie-sa-zetki-nich-dotrzec.html
  • Pariser, E. (2011). Beware online “filter bubbles”. https://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles
  • Pariser, E. (2012). The Filter Bubble. What the Internet is hiding from you. London: Penguin Books.
  • Szpunar, M. (2017). Imperializm kulturowy Internetu. Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński.
  • Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. Dz.U. 2004, nr 171, poz. 1800.
  • Wojciechowski, M., & Zakrzewicz, M. (2007). Automatyczna personalizacja serwerów WWW z wykorzystaniem metod eksploracji danych. http://www.cs.put.poznan.pl/mzakrzewicz/pubs/pti02b.pdf
  • https://ads.google.com
  • https://radiokolor.pl/
  • https://www.gov.pl/
  • https://www.ted.com

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1899-2226_22_3_03
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.