Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 15 | 278-298

Article title

A Performance Ranking of LGUs in Macedonia

Content

Title variants

Ranking wydajności działania jednostek samorządowych w Macedonii

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Local government performance within public sector performance is coming back because local government is faced with the problem of increased responsibilities under tighter budgets. Therefore, the issues of managing taxpayers’ money more efficiently and effectively still remain a challenge for local government decision makers. In addition, increased social inclusion has created a need for increased accountability and transparency towards local government managers.This paper aims to facilitate decision makers as well as local government officials to offer a ranking system of local government units (LGUs/municipalities) in Macedonia by analyzing and normalizing some of the main financial indicators that make up the final annual accounts of all LGUs in Macedonia. The output of this work is a local government index showing the best and worst performing municipalities in the country. The provision of one aspect of LG government performance allows all local government stakeholders to have an overview of the budget spent as well as identify some best practices by comparatively identifying the practices of the best performing LGUs. However, the data availability has narrowed the scope of this performance ranking.We hope that this study will contribute modestly to the existing literature of the performance in the public sector and specifically in that of the local government sector. There is an increasing interest in studies related to public sector performance. However, this interest has been very little in Balkan Countries.
PL
Zagadnienie wydajności działania jednostek samorządowych w ramach sektora publicznego ostatnio cieszy się coraz większą popularnością, ponieważ samorządom powierza się coraz więcej zadań, wprowadzając jednocześnie ograniczenia budżetowe. Zarządzanie pieniędzmi podatników na tym poziomie staje się zatem coraz większym wyzwaniem. Z kolei coraz bardziej świadome społeczeństwo wywiera na samorządowcach presję, domagając się od nich większej odpowiedzialności i transparentności działań.Celem niniejszego opracowania jest ułatwienie – za pomocą przeanalizowania i znormalizowania wybranych wskaźników finansowych na poziomie lokalnym – władzom samorządowym stworzenia rankingu najbardziej i najmniej efektywnych jednostek samorządowych w Macedonii. Ustanowienie łatwo porównywalnego wskaźnika pozwoli na identyfikację sposobu wydatkowania środków oraz ustalenie, jakie dobre praktyki stosowane są w najbardziej wydajnych jednostkach. Czynnikiem ograniczającym możliwości badania okazała się słaba dostępność danych.Autorka ma nadzieję, że niniejsze opracowanie przyczyni się do zwiększenia zainteresowania opisywanym zagadnieniem badaczy z regionu bałkańskiego, którzy nie poświęcają mu wystarczajaco dużo uwagi. 

Year

Issue

15

Pages

278-298

Physical description

Dates

published
2016-09-30

Contributors

  • Epoka University, Department of Business

References

  • Analytica (2007), Evaluation of Public Administration Reforms in Macedonia, Analytica: Public Administration Reform Report No. 5, Skopje.
  • Church C. & Rogers M. (2006), Design for Results: Integrating Monitoring and Evaluation in Conflict Transformation Programs, Project: Search for Common Ground, Washington DC.
  • DME (2015), Indicator Module, Project: Design, Monitoring and Evaluation for Peacebuilding, http://dmeforpeace.org/sites/default/files/3.9%20Indicators.pdf (30.09.2016).
  • GRM (2003), Law on Territorial Organization of the Local Self-Government in the Republic of Macedonia, Government of the Republic of Macedonia, Skopje.
  • IOM (2008), Handbook on Performance Indicators for Counter-Trafficing Projects, International Organization for Migration, Washington DC.
  • Lennie J., Tacchi J., Koirala B., Wilmore M. & Skuse A. (2011), Equal Access Participatory Monitoring and Evaluation Toolkit, Assessing Communication for Social Change.
  • Martin M. & Sauvageot C. (2011), Constructing an indicator system or scorecard for higher education: A practical guide, UNESCO, Paris.
  • MDF (2005), MDF Tool: Indicators, Management For Development, www.urbanreproductivehealth.org/sites/mle/files/10%20Indicators.pdf.
  • Merkaj, E., Imami, D., Sejdini, M., & Rexhepi, S. (2014), Analyzing factors influencing intergovernmental grants distribution in Western Balkans – the case of Albania and Macedonia, http://shtetiweb.org/wp-content/uploads/2014/06/Project-paper-Intergovernmental-transfer.pdf.
  • MISA (2010), Public Administration Reform Strategy 2010–2015, Republic of Macedonia, Macedonian Ministry of Information Society and Adminstration, Skopje.
  • MLE (2013), Measuring Success Toolkit: Indicators, The Measurement, Learning & Evaluation Project for the Urban Reproductive Health Initiative, www.urbanreproductivehealth.org/toolkits/measuring-success/indicators.
  • OSCE (2011), Decentralization Assessment Report 2006–2011. Organization for Security and Co-operation in Europe, Mission to Skopje, Skopje.
  • UNDP (2009), Handbook on Planning, Monitoring and Evaluating for Development Results, United Nations Development Programme, New York NY.
  • UNESCO (2011), Systematic Monitoring of Education for All. Training Modules for Asia-Pacific. Module A3: Education Indicators and Data Analysis, UNESCO, Bangkok.
  • UNICEF (2003), M&E Training Modules, http://www.ceecis.org/remf/Service3/unicef_eng/.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2082-4440_15_07
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.