Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 7 | 163-176

Article title

Kategorie reprezentacji i cielesności w wierszu „Z dłońmi tak splecionymi…” Bolesława Leśmiana

Content

Title variants

Kategorie reprezentacji i cielesności w wierszu „Z dłońmi tak splecionymi…” Bolesława Leśmiana

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autor rozpatruje wiersz Bolesława Leśmiana *** [Z dłońmi tak splecionymi, jakbyś klęcząc, spała…] pod względem kategorii cielesności i reprezentacji, skupiając uwagę na zagadnieniu rytmu. Analizuje „znaczącość”, śledzi występowanie transwersalnych odbić, bada logiczną oraz retoryczną strukturę, która odsłania swoją dynamiczność oraz przestrzenność pod postacią ogniw łańcucha DNA. Interpretacja fonologicznej powłoki tekstu uzmysławia somatyczne doświadczenie lektury liryku, a tym samym sposób, w jaki Leśmianowski podmiot nawiązuje kontakt z czytelnikiem.  
EN
Bolesław Leśmian’s poem *** [Z dłońmi tak splecionymi, jakbyś klęcząc, spała…] (With your hands clasped as if you slept kneeling) is analyzed with regard to the categories of carnality and representation, paying attention to the issue of rhythm. The author examines “significance”, traces the occurrence of transversal reflections and researches the logical and rhetorical structure which reveals its dynamic character and spatiality in the form of DNA chain links. The interpretation of the phonological layer of the text brings to mind somatic experiencing of reading the lyric poem, and consequently the way in which Leśmian’s the subject establishes contact with the reader.  

Year

Issue

7

Pages

163-176

Physical description

Dates

published
2018-12-30

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Humanistyczny, Instytut Polonistyki i Logopedii

References

  • Auerbach E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przekł. Z. Żabicki, Warszawa 2004.
  • Barthes R., Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2012.
  • Bodkin M., Wzorce archetypowe w poezji tragicznej, przeł. P. Mroczkowski, „Pamiętnik Literacki” 1969, z. 2.
  • Buczyńska-Garewicz H., Czytanie Nietzschego, Kraków 2013.
  • Derrida J., Szibbolet dla Paula Celana, przekł. A. Dziadek, Bytom 2000.
  • Drogi współczesnej filozofii, wyb. i wstęp M.J. Siemek, przekł. S. Cichowicz i in., Warszawa 1978.
  • Dziadek A., Projekt krytyki somatycznej, Warszawa 2014.
  • Gorczyńska M., Miejsca Leśmiana. Studium topiki krytycznoliterackiej, Kraków 2011.
  • Historia ciała, t. 1, Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, przekł. T. Stróżyński, Gdańsk 2015.
  • Historia ciała, t. 2, Od Rewolucji do I wojny światowej, red. A. Corbin, przekł. K. Belaid i T. Stróżyński, Gdańsk 2013.
  • Historia ciała, t. 3, Różne spojrzenia, wiek XX, red. J.-J. Courtine, przekł. K. Belaid i T. Stróżyński, Gdańsk 2014.
  • Ingarden R., O dziele literackim, przekł. M. Turowicz, Warszawa 1960.
  • Ingarden R., Studia z teorii poznania. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, oprac. A. Węgrzecki, Warszawa 1995.
  • Iser W., The Aims of Representation: Subject/Text/History, red. M. Krieger, Stanford 1987.
  • Kristeva J., Séméiotiké. Studia z zakresu semanalizy, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2015.
  • Kulturowa teoria literatury, red. M.P. Markowski i R. Nycz, Kraków 2012.
  • Leśmian B., Poezje zebrane, oprac. J. Trznadel, Warszawa 2010.
  • Lipszyc A., Imię jako pępek snu, czyli jak odzyskać rzeczy, których nigdy nie mieliśmy, „Teksty Drugie” 2016, nr 5.
  • Malberg A., Teorie mimesis. Repetycja, przekł. J. Balbierz, Kraków 2002.
  • de Man P., Retoryka czasowości, przekł. A. Sosnowski, „Literatura na Świecie” 1999, nr 10/11.
  • Markowski M.P., Efekt inskrypcji. Jacques Derrida i literatura, Kraków 2003.
  • Markowski M.P., Nietzsche. Filozofia interpretacji, Kraków 1997.
  • Markowski M.P., Pragnienie obecności, Gdańsk 1999.
  • Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska i J. Migasiński, posł. J. Migasiński, Warszawa 2001.
  • Merleau-Ponty M., Widzialne i niewidzialne, przekł. M. Kowalska i in., wstępem opatrzył, całość przekładu przejrzał i popr. J. Migasiński, Warszawa 1996.
  • Michalski K., Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1998.
  • Mrówka K., Heraklit. Fragmenty: nowy przekład i komentarz, wstęp i opr. K. Mrówka, Warszawa 2004.
  • Nancy J-L., Corpus, przekł. M. Kwietniewska, Gdańsk 2002.
  • Nycz R., Język modernizmu, Toruń 2013.
  • Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, t. 5, red. B. Skarga, przy współpracy S. Borzyma i H. Floryńskiej-Lalewicz, Warszawa 1997.
  • Skrendo A., Poezja modernizmu. Interpretacje, Kraków 2005.
  • Sosnowski A., Stare śpiewki (sześć godzin lekcyjnych o poezji), Wrocław 2013.
  • Szturc W., Ironia romantyczna. Pojęcie, granice i poetyka, Warszawa 1972.
  • Śliwiński P., Horror poeticus. Szkice, notatki, Wrocław 2012.
  • Woźniak C., Okamgnienie. Doświadczenie źródłowe a granice filozofii, Kraków 2013.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2299-7458_07_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.