Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 2 | 14 | 53-65

Article title

Nieprawidłowości w ocenie zdolności kredytowej klientów detalicznych

Authors

Content

Title variants

Nieprawidłowości w ocenie zdolności kredytowej klientów detalicznych

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Prawidłowa ocena zdolności kredytowej leży w interesie kredytodawcy i kredytobiorcy oraz służy stabilności systemu finansowego. W artykule dokonano identyfikacji głównych nieprawidłowości występujących w procesie oceny zdolności kredytowej klientów detalicznych, występujących zarówno po stronie banków jak i klientów. Należą do nich przyjmowanie niskich buforów bezpieczeństwa stóp procentowych, zaniżania kosztów utrzymania, nadmierne wydłużanie okresu kredytowania, zaniedbywanie obowiązków informacyjnych oraz zatajanie informacji przez konsumentów. W tekście znalazły się także propozycje działań korygujących i naprawczych, będących w dyspozycji obu stron rynku, podnoszących skuteczność oceny zdolności kredytowej.
EN
The correct assessment of consumer credit ability is in interest of creditor and debtor and also increase stability of financial system. The article point out the major incorrectness in assessment of creditworthiness, occurring both on consumer and bank side. There are low safety buffer of bank rates, low costs of living, excessive period of credit, failure in information delivery and hidden information by consumers. The text includes the set of corrective and repair actions also, being at disposal of banks and consumer which increase efficiency of consumer credit ability assessment.

Year

Volume

2

Issue

14

Pages

53-65

Physical description

Dates

published
2017-09-25

Contributors

author
  • Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Politologii

References

  • Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek I., 2015, Kompetencje konsumentów, PWE, Warszawa.
  • Dąbrowska A., 2012, Konsument na rynku usług bankowych, [w:] A. Dąbrowska, M. Janoś-Kreslo (red.), Ochrona konsumentów na rynku usług bankowych i telekomunikacyjnych, PWE, Warszawa.
  • Dixit A. K., Nalebuff B. J., 2009, Sztuka strategii. Teoria gier w biznesie i życiu prywatnym, MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa.
  • Dobosiewicz Z., 2011, Bankowość detaliczna, PWE, Warszawa.
  • Garncarczyk J., Mocek M., Skikiewicz R., 2014, Zachowania gospodarstw domowych na rynku usług finansowych w warunkach zmiennej koniunktury, CeDeWu.pl, Warszawa.
  • Gębski Ł., 2013, Nadmierne zadłużenie gospodarstw domowych – problem finansowo-prawny czy społeczny?, „Gospodarka Narodowa”, nr 4(260).
  • Gnela B., 2012, Prawo handlowe dla ekonomistów, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Knehans-Olejnik A. M., 2015, Ochrona i edukacja konsumentów na rynku kredytów hipotecznych i konsumpcyjnych, DeCeWu.pl, Warszawa.
  • Konsument na rynku usług finansowych, 2012, TNS Polska, https://www.google.pl/search?q=Konsument+na+rynku+us%C5%82ug+finansowych%2C+TNS+Polska+2012.&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=pcrXWIOXDdLi8Aea6bcw.
  • Lewicka-Strzałecka A., 2016, Moralność finansowa Polaków. Raport z badań, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, maj.
  • Małecki W., 2014, Przemiany sektora bankowego i ich konsekwencje, „Ekonomista”, nr 4.
  • Nadużycia w sektorze finansowym. Raport z badania. Edycja 2016, 2016, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i Ernst&Young, Gdańsk–Warszawa, wrzesień.
  • Pismo Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego z 21 listopada 2016 r. (DOK/WPRII/0735/8/1/2016/EK), https://www.knf.gov.pl/Images/Dzialalnosc_bankow_zwiazana_z_udzielaniem_kredytow_konsumenckich_i_wspolpracy_z_posrednikami_tcm75-48787.pdf.
  • Raport o sytuacji banków w 2014 r., 2015, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa, https://www.knf.gov.pl/Images/RAPORT_O_SYTUACJI_BANKOW_2014_12_tcm75-41472.pdf.
  • Raport o sytuacji banków w 2015 r., 2016, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa, https://www.knf.gov.pl/Images/RAPORT_O_SYTUACJI_BANKOW_2015_tcm75-47215.pdf.
  • Rekomendacja S dotycząca dobrych praktyk w zakresie zarządzania ekspozycjami kredytowymi zabezpieczonymi hipotecznie, 2013, KNF, czerwiec, http://www.knf.gov.pl/Images/Rekomendacja_S_18_06_2013%2E_tcm75-34880.pdf.
  • Rekomendacja T dotycząca dobrych praktyk w zakresie zarządzania ryzykiem detalicznych ekspozycji kredytowych, 2010, KNF, Warszawa, https://www.knf.gov.pl/Images/Rekomendacja%20T_tcm75-18474.pdf.
  • Rekomendacja T dotycząca dobrych praktyk w zakresie zarządzania ryzykiem detalicznych ekspozycji kredytowych, 2013, KNF, Warszawa, 2013, https://www.knf.gov.pl/Images/RekomendacjaT_tcm75-33586.pdf.
  • Rytelewska G., Huszczonek E., 2004, Zmiany w popycie na kredyt gospodarstw domowych, „Materiały i Studia”, nr 172, Warszawa.
  • Smyczek S., 2012, Nowe trendy w zachowaniach konsumentów na rynkach finansowych, Placet, Warszawa.
  • Świecka B., 2009, Niewypłacalność gospodarstw domowych. Przyczyny – skutki – przeciwdziałanie, Difin, Warszawa.
  • Ustawa z dnia 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami, Dz.U. 2017, poz. 819.
  • Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, Dz.U. 2011, nr 126, poz. 715.
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, Dz.U. 1997, nr 140, poz. 939.
  • Wałęga G., 2013, Kredytowanie gospodarstw domowych, PWE, Warszawa.
  • Wiatr M. S., 2001, Indywidualne ryzyko kredytowe, [w:] W. J. Jaworski, Z. Zawadzka (red.), Bankowość. Podręcznik akademicki, Poltext, Warszawa.
  • Wójciak M., 2007, Metody oceny ryzyka kredytowego, PWE, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2391-6478_2_14_05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.