Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 4 | 1 | 256-269

Article title

Edukacyjne aspekty aktywności zawodowej na emeryturze w świetle dzienników Haliny Semenowicz – twórczyni i propagatorki pedagogiki Freineta w Polsce

Authors

Content

Title variants

Edukacyjne aspekty aktywności zawodowej na emeryturze w świetle dzienników Haliny Semenowicz – twórczyni i propagatorki pedagogiki Freineta w Polsce

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Ważną kwestią, która wyznacza ramy poszukiwania potencjału edukacyjnego w biografii człowieka jest połączenie procesu uczenia się z codziennym światem życia jednostki. Halina Semenowicz, pisząc dzienniki, zawarła w nich opis życia codziennego, jakie prowadziła, będąc na emeryturze. W prezentowanym tekście skupię się na obszarze aktywności zawodowej, której H. Semenowicz nie zaniechała po przejściu na emeryturę. Kontynuowała tym samym dzieło upowszechniania w Polsce technik Celestyna Freineta. Akcentując znaczenie pracy jako ważnego obszaru, w którym następuje rozwój człowieka dorosłego, uwaga została skoncentrowana na ukazaniu roli, jaką w życiu Haliny Semenowicz pełniła praca, oraz tych formach codziennej aktywności, które wiązały się z uczeniem się diarystki przebiegającym na tle podejmowanych przez nią aktywności zawodowych.
EN
An important aspect that sets the framework for seeking educational potential in a biography of man is the combination of the learning process with the everyday world of life of an individual. Halina Semenowicz, writing journals, included in tchem the description of everyday life she led being retired. In this text, I will focus on the area of professional activity which H. Semenowicz did not abandon after retirement. She continued the dissemination of the Celestine Freineta techniques in Poland. While emphasizing the importance of work as a crucial area in which the development of an adult takes place, I concentrated my attention on displaying the role of work in the life of Halina Semenowicz and these forms of daily activities that were associated with learning undertaken against the backgroud of professional activity.

Year

Volume

4

Issue

1

Pages

256-269

Physical description

Dates

published
2017-06-30

Contributors

author
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych

References

  • Atchley R. (1989) A continuity theory of aging, „Gerontologist”, no 29, 183–190.
  • Bałandynowicz-Panfil K. (2010) Znaczenie aktywności zawodowej dla jakości życia osób starszych w: Jakość życia seniorów w XXI w. Ku aktywności, D. Kałuży, P. Szukalskiego (red.), Łódź, Wydawnictwo Biblioteka, s. 112–121.
  • Bron A. (2006) Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4, s. 7–23.
  • Czerniawska O. (2007) Edukacja osób „trzeciego wieku” w: Wprowadzenie do andragogiki, T. Wujek (red.), Radom, Wydawnictwo Uniwerystetu w Białymstoku, s. 213–236.
  • Halicki J. (2010) Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Hill R. D. (2005) Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa, Wydawnictwo „Biznes”.
  • Kargul J. (2001) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
  • Konieczna-Woźniak R. (2013) Uczenie się pozytywnym wymiarem życia w fazie później dorosłości w: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 447–459.
  • Konieczna-Woźniak R. (2016) Starość czasem samorealizacji – subiektywne i obiektywne postrzeganie zjawiska w: Obiektywny i subiektywny wymiar starości, E. Dubas, M. Muszyński (red.), t. 1, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 221–232.
  • Kościuszko M. (2014) Dr Halina Semenwoicz – pedagog poszukujący. Twórczyni ruchu freinetowskiego w Polsce w: Inspiracje pedagogią freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz, A. Semenowicz, H. Solarczyk, A. Szwech (red.), Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 147–159.
  • Kowolik P. (2001) Halina Semenowicz – inicjator i animator ruchu „Pedagogiki Celestyna Freineta” w Polsce, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 3–4, s. 262–265.
  • Kvale S. (2010) Prowadzenie wywiadów, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Rubacha K. (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Semenowicz A., Solarczyk H., Szwech A. (red.) (2014) Inspiracje pedagogią freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz, t. 1, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
  • Słowińska S. (2014) Koncepcja małych światów przeżywanych – fenomenologiczne inspiracje dla andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 91–104.
  • Solarczyk-Szwec H. (2014) Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja w: Ewaluacja poprawy jakości kształcenia, J. Grzesiak (red.), Kalisz–Konin, s. 93–101.
  • Solarczyk-Szwec H., Szwech A. (red.) (2016) Inspiracje pedagogią freinetowską. Dzienniki Haliny Semenowicz – matki i obywatelki, t. 2, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
  • Szwech A. (2012) Obszary uczenia się przez całe życie w dziennikach Haliny Semenowicz, „Rocznik Andragogiczny”, vol. 19, s. 264–271.
  • Szwech A. (2016) Subiektywny wymiar starości w świetle dzienników Haliny Semenowicz w: Obiektywny i subiektywny wymiar starości, E. Dubas, M. Muszyński (red.), t. 1, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 185–192.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2450-4491_04_16
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.