Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 9 | 2 | 73-86

Article title

Młodzież w kryzysie – doświadczenie zaniedbania wśród adolescentek i adolescentów jako „zaniedbany” obszar teorii i badań

Content

Title variants

Młodzież w kryzysie – doświadczenie zaniedbania wśród adolescentek i adolescentów jako „zaniedbany” obszar teorii i badań

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Doświadczanie przemocy ze strony rodziców – także jednej z form przemocy, jaką jest zaniedbanie – przyczynić się może do poważnego kryzysu emocjonalnego, silnie obciążającego pozytywny rozwój w okresie dorastania i ograniczający możliwości radzenia sobie z zadaniami rozwojowymi. Niestety nadal istnieją wątpliwości co do właściwego zdefiniowania zaniedbania młodzieży. Dostępne dane wskazują, że zaniedbanie nastolatków należy odróżnić od zaniedbania młodszych dzieci ze względu na różnice w potrzebach tych grup wiekowych, a co za tym idzie różnice w zachowaniach rodzicielskich wspierających rozwój oraz takich, które stanowią zagrożenie dla realizacji potrzeb młodych ludzi. Analiza dostępnej literatury świadczy o istnieniu luk w wiedzy na temat rozpowszechnienia zaniedbania wśród młodzieży oraz przyczyn i konsekwencji zaniedbania.
EN
Experiencing violence from parents (being neglected is a form of violence as well) may contribute to a serious emotional crisis affecting positive development in adolescence and limiting the ability to cope with developmental tasks. Unfortunately, there are still doubts concerning a proper definition of neglect of young people. Available data indicate that neglect of teenagers should be distinguished from neglect of younger children because of differences in the needs of these age groups and, consequently, because of differences in parents’ behaviours which support their development and which are a threat to young people’s needs being met. Analysis of available literature reveals a gap in the knowledge about the occurrence of neglect of young people as well as its causes and consequences.

Year

Volume

9

Issue

2

Pages

73-86

Physical description

Dates

published
2019-12-30

Contributors

  • Uniwersytet Adama Mickiewicza, Wydział Studiów Edukacyjnych, Pracownia Promocji Zdrowia i Psychoterapii

References

  • Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A. (2000) Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Bowlby J. (1969) Attachment and Loss: Attachment, New York, Basic Books.
  • Brzezińska A. I. (2015) Jak przebiega rozwój człowieka? w: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, A. I. Brzezińska (red.), Gdańsk, GWP.
  • Collins W. A., Gleason T., Sesma A. (1995) Internalization, autonomy, and relationships: Development during adolescence w: Parenting and children’s internalization of values: A handbook of contemporary theory, J. E. Grusec, L. Kuczynski (red.) New York, Wiley, s. 78–99.
  • Cullingford J., Morrison J. (1997) The Relationship between Criminality and Home Background, „Children and Society”, 11 (3), s. 157–172.
  • Erikson E. H. (1997) Dzieciństwo i społeczeństwo, Poznań, Rebis.
  • Erickson M. F., Egeland B (2002) Child Neglect w: The APSAC Handbook on Child Maltreatment, J. E. B. Myers, L. Berliner, J. Briere, C. T. Hendrix, C. Jenny, T. A. Reid (red.) Thousand Oakes, Sage.
  • Hicks L., Stein M. (2015) Understanding and working with adolescent neglect: perspectives from research, young people and professionals, „Child and Family Social Work”, 20 (2), s. 223–233.
  • Hindley N., Ramchandani P. G., Jones D. P. H. (2006) Risk factors associated for recurrence of maltreatment, „Archives of Disease in Childhood”, 91 (9), s. 744–752.
  • Horwath J. (2007) Child Neglect: Identification and Assessment, London, Palgrave Macmillan.
  • Iniewicz G., Ryżanowska D. (2011) Przemoc i zaniedbanie w: Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, W. Pilecka (red.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Jankowiak B. (2017) Socjalizujące zachowania rodzicielskie a rozwój adolescentów w: Rodzinne (re)konstrukcje i transmisje w perspektywie biograficznej, K. Kuryś-Szyncel (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 91–103.
  • Kolankiewicz M. (2012) Zaniedbywanie dzieci, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 2 (39), s. 81–94.
  • Kubacka-Jasiecka D. (2005) Interwencja kryzysowa w: Psychologia kliniczna, t. 2,
  • H. Sęk (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 244–272.
  • Kubacka-Jasiecka D., Ziarko M. (2016) Pomoc psychologiczna w różnych typach kryzysu w: Psychologia kliniczna, L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Marcia J. E. (1966) Development and Validation of Ego – Identity Status, „Journal of Personality and Social Psychology”, 3 (5), s. 551–558.
  • Mary M., Nordholt H. (2004) Ukryty plan życia, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • Moran P. (2009) Neglect: research evidence to inform practice, London, Action for Children.
  • Moreno-Manso J. M., García-Baamonde M. E., Guerrero-Barona E., Godoy-Merino M. J., Blázquez-Alonso M., González-Rico P. (2016) Perceived emotional intelligence and social competence in neglected adolescents, „Journal of Youth Studies”, 19 (6), s. 821–835.
  • Naughton A. M., Cowley L. E., Tempest V., Maguire, S. A., Mann M. K., Kemp A. M. (2017) Ask Me! self-reported features of adolescents experiencing neglect or emotional maltreatment: a rapid systematic review, „Child: Care, Health and Development”, 43 (3), s. 348–360.
  • Newman B. M., Newman P. R. (1987) Development through life: a psychosocial approach, California, Brooks/Cole Publishing Company.
  • Obuchowska I. (2005) Adolescencja w: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 163–202.
  • Peterson G. W., Bush K. R. (2015) Families and Adolescent Development w: Handbook of Adolescent Behavioral Problems: Evidence-Based Approaches to Prevention and Treatment, T. P. Gullotta, R. W. Plant, M. A. Evans (red.), New York, Springer Science+Business Media.
  • Pospiszyl I. (1994) Przemoc w rodzinie, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Raws P. (2016) Understanding Adolescent Neglect: Troubled Teens A study of the links between parenting and adolescent neglect, London, Children’s Society.
  • Rees G., Stein M., Hicks L. Gorin S. (2011) Adolescent Neglect: Research, Policy and Practice, London, Jessica Kingsley Publishers.
  • Steinberg L. T. (1990) Interdependence in the family: Autonomy, conflict, and harmony in the parent – adolescent relationship w: At the threshold: The developing adolescent, S. S. Feldman, G. L. Elliott (red.) Cambridge, MA, Harvard University Press, s. 255–276.
  • Thornberry T. P., Ireland T. O., Smith C.A. (2001) The importance of timing: the varying impact of childhood and adolescent maltreatment on multiple problem outcomes, „Development and Psychopathology”, 13 (4), s. 957–979.
  • Wechsler-Zimring A., Kearney C. A. (2011) Posttraumatic Stress and Related Symptoms Among neglected and physically and sexually maltreated adolescents, „Journal of Traumatic Stress”, 24 (5), s. 601–604.
  • Wekerle C., Leung E., Wall A. M., MacMillan H., Boyle M., Trocme N., Waechter R. (2009) The contribution of childhood emotional abuse to teen dating violence among child protective services-involved youth, „Child Abuse & Neglect”, 33 (1), s. 45–58.
  • Wójcik S. (2013) Przemoc w rodzinie, zaniedbanie, wiktymizacja pośrednia. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy problemu przemocy wobec dzieci, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 12 (3), s. 40–62.
  • Department for Education (2015) Working together to safeguard children: A guide to inter-agency working safeguard and promote the welfare of children. London: Department for Education, https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/779401/Working_Together_to_Safeguard-Children.pdf
  • Gardner R. (2008) Developing an effective response to neglect and emotional harm to children, Norwich, UEA/NSPCC, http://www.nspcc.org.uk/Inform/research/nspccresearch/completedresearch/DevelopingAnEffectiveRespon-seToNeglectPDF_wdf56700.pdf

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2450-4491_09_06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.