Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 22 | 164-183

Article title

Czy możliwy jest nadal notacyjny „fingerprint” Kilka uwag o idiomatyczności notacji dwudziestowiecznej

Content

Title variants

EN
Is notational “fingerprint” still possible? A few comments on the idiomaticity of the 20th-century notation

Languages of publication

Abstracts

EN
The discussion started by the author will be restricted to the Polish compositional output of the second half of the 20th century, with the subject matter covering the idiomaticity of notation as a consequence of modifications arising from the introduction of new compositional techniques and authors’ original formal solutions. The “fingerprint” in the title of the article encompasses not only individual features of notation, in the form of a specific font or shape of particular elements of the notational system, but also solutions of a systemic nature, allowing to copy the texture or form of a composition in a concise manner. The idiomaticity of notation also means visual attractiveness of scores, created under the influence of avant-garde trends in the time when originality in that respect was not limited yet, or even eliminated, by widespread and unifying notation of music notation processors. An additional motivator behind this attempt to characterize the phenomenon was a need for a nostalgic comeback to the decades when the only limitation regarding notation were the limits of a composer’s imagination, and published scores (mainly in the form of facsimiles) bore the composer’s distinctive fingerprint.
PL
Podjęte przez autorkę rozważania ograniczają się do polskiej twórczości kompozytorskiej drugiej połowy XX wieku, a ich przedmiotem jest idiomatyczność notacji, jako konsekwencja modyfikacji wynikających ze stosowania nowych technik kompozytorskich i autorskich rozwiązań formalnych. Na zawarty w tytule referatu „fingerprint” składają się nie tylko indywidualne cechy zapisu w postaci specyficznego kroju pisma oraz kształtu poszczególnych elementów systemu notacyjnego, ale także rozwiązania o charakterze systemowym, pozwalające na skrótowe odwzorowanie faktury lub formy kompozycji. Idiomatyczność notacji to także wizualna atrakcyjność partytur powstających pod wpływem tendencji awangardowych, w czasach, gdy oryginalność w tym zakresie nie została jeszcze ograniczona lub wręcz wyeliminowana przez wszechobecne później i unifikujące zapis muzyki edytory tekstu nutowego. Dodatkową motywacją dla podjęcia próby charakterystyki tego zjawiska jest chęć nostalgicznego powrotu do dekad, w których jedynym ograniczeniem dla twórców w zakresie notacji były granice ich wyobraźni, a wydawane (głównie jako faksymile) partytury zawierały wyraźny fingerprint kompozytora.

Year

Volume

22

Pages

164-183

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

References

  • Umberto Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, przeł. Jadwiga Gałuszka, Lesław Eustachiewicz, Alina Kreisberg, Michał Oleksiuk, Warszawa 1994.
  • Elaine Gould, Behind Bars: The Definitive Guide to Music Notation, London 2011.
  • Roman Haubenstock-Ramati, Tableau III, w: Książka programowa 20. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, 1976.
  • Erhard Karkoschka, Das Schriftbild der Neuen Musik, Celle 1966.
  • Ewa Kowalska-Zając, Zobaczyć muzykę. Notacja polskiej partytury współczesnej, Łódź 2019.
  • Iwona Lindstedt, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010.
  • Thomas Meyer, „Ich verneine nicht, daß ich ein Lyriker bin”. Roman Haubenstock-Ramati im Gespräch, „MusikTexte” 1994 nr 54, s. 37-43.
  • Trygve Nordwall, Krzysztof Penderecki - studium notacji i instrumentacji, przeł. Zofii Stankiewicz, „Res Facta” 1968 nr 2, s. 79-112.
  • Bogusław Schäffer, Wstęp do kompozycji (dodatek), Kraków 1976.
  • „Idiom”, w: Słownik języka polskiego, red. Witold Doroszewski, t. 3, Warszawa 1964.
  • „Idiomatyczny”, w: Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/slowniki/idiomatyczny.html
  • Krzysztof Szwajgier, Sonoryzm i sonorystyka, „Ruch Muzyczny” 2009 nr 10, s. 6–10.
  • Tadeusz Wójcik, Koncepcja pisowni optymalnej, w: Studia semiotyczne, t. V, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1974, s. 183–201.
  • Tadeusz Wójcik, Maciej Zalewski, Zasady izomorficznej notacji muzycznej, Warszawa 1962.
  • Joanna Zając, Muzyka, teatr i filozofia Bogusława Schaeffera. Trzy rozmowy, Salzburg 1992.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
60749249

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_2478_prm-2024-0005
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.