EN
Aim: To present and summarize training activities at the Jagiellonian Library in the use of electronic resources and to formulate plans for the future. Method: Analysis of archival sources. Results: From 1996 to February 2005, training was organized on request. From March 2005 to December 2018, a permanent Ars Quaerendi series was conducted. It comprised several lectures repeated monthly at pre-announced dates. In addition, in October 2011, a project called Ars Quaerendi Plus was announced, allowing groups to book lectures at times convenient for them. From 1996 to the end of 2018, a total of 863 training courses were held, in which 10,083 participants attended. The topics of the bespoke lectures were determined by the ordering parties, the standard lectures covered 5 basic topics and sometimes also 2–3 additional ones. Most (95,3%) of the training sessions were lectures combined with a demonstration. The venue was mostly the building of the Jagiellonian Library. The majority of trainees (87,8%) were from the Jagiellonian University. The sessions were conducted by the Jagiellonian Library staff with extensive experience in the use of electronic resources. For the future, it seems necessary to try to increase the number of trainees, to extend the offer with hands-on training, to conduct trainings at a distance (webinars), and to put training materials on the Internet. Value: The solutions presented here can be applied in other academic libraries. This article is the first attempt to present in detail a fragment of the history of the educational activities of the Jagiellonian Library, and thus a part of the history of Polish librarianship.
PL
Cel: Przedstawienie i podsumowanie działalności szkoleniowej Biblioteki Jagiellońskiej w zakresie korzystania z zasobów elektronicznych oraz sformułowanie planów na przyszłość. Metoda: Analiza źródeł w postaci materiałów archiwalnych. Wyniki: Od 1996 roku do lutego 2005 roku szkolenia były organizowane na zamówienie. Od marca 2005 roku do grudnia 2018 roku prowadzono stały cykl Ars Quaerendi. Obejmował kilka wykładów powtarzanych co miesiąc w ogłoszonych wcześniej terminach. Dodatkowo w październiku 2011 roku ogłoszono pod nazwą Ars Quaerendi Plus projekt zamawiania wykładów w terminach dogodnych dla grup. Od 1996 roku do końca 2018 roku przeprowadzono łącznie 863 szkolenia. Wzięły w nich udział 10 083 osoby. Tematykę wykładów na zamówienie określali zamawiający, wykłady standardowe obejmowały pięć podstawowych oraz niekiedy też dwa lub trzy dodatkowe tematy. Większość (95,3%) szkoleń stanowiły wykłady połączone z pokazem. Miejscem spotkań był przeważnie budynek BJ. Większość uczestników szkoleń (87,8%) pochodziła z UJ. Zajęcia prowadzili pracownicy BJ, mający duże doświadczenie w korzystaniu z zasobów elektronicznych. Na przyszłość konieczne wydaje się staranie o zwiększenie liczby przeszkolonych, poszerzenie oferty o ćwiczenia praktyczne, prowadzenie szkoleń na odległość (webinaria), umieszczanie materiałów szkoleniowych w Internecie. Wartość: Przedstawione rozwiązania można zastosować w praktyce w innych bibliotekach akademickich. Artykuł stanowi pierwszą próbę szczegółowego przedstawienia fragmentu historii działalności edukacyjnej Biblioteki Jagiellońskiej, a co za tym idzie także części historii polskiego bibliotekarstwa.