PL
Streszczenie: Celem niniejszego artykułu jest przegląd najnowszych badań dotyczących społeczno-kulturowych uwarunkowań związanych z promowaniem trendów dotyczących wizerunku ciała w mediach społecznościowych. Materiał i metody: Korzystając z założeń teorii społeczno-kulturowej i teorii samoobiektywizacji, artykuł wyjaśnia główne konsekwencje przekazów promujących określone kształty ciała, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i społecznościowych. Wyniki: Do najpoważniejszych z nich należą skłonność do porównań społecznych, zwiększone niezadowolenie z własnego ciała, zmiany nastroju oraz tendencja do zachowań charakterystycznych dla zaburzeń odżywiania. Ujawnione wyniki zostały przedstawione w kontekście konkretnych trendów dotyczących wizerunku ciała obecnych w mediach społecznościowych - Fitspiration i Thinspiration.
EN
Summary The purpose of this article is to review the latest research on socio-cultural considerations regarding promoting body image trends in social media. Material and methods Using the assumptions of the socio-cultural and self-objectification theories, the article explains the main consequences of messages promoting specific body shapes, both in traditional and social media. Results Among the most serious of these are a tendency toward social comparisons, increased dissatisfaction with one's own body, mood changes and a tendency toward behaviors characteristic of eating disorders. The findings revealed were presented in the context of specific body image trends present on social media - Fitspiration and Thinspiration. Conclusions A review of information regarding fitspiration and thinspiration has been made from the perspective of the consequences of exposure to content and the elements that characterize inspirational images.