Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 2(70) | 147-163

Article title

Nauczanie przedsiębiorczości w polskich szkołach średnich – koncepcja, realizacja, rekomendacje

Authors

Content

Title variants

EN
Teaching entrepreneurship in Polish secondary schools: conception, implementation and recommendations

Languages of publication

Abstracts

EN
The article presents assumptions for teaching entrepreneurship as a key competence in Polish secondary schools. The author refers to the general and specific objectives of the subject “Fundamentals of Entrepreneurship” included in the current core curriculum for secondary schools and analyses the results of studies on the knowledge and competences of entrepreneurship among Polish students as well as studies on the evaluation of lessons on this subject conducted in schools. Moreover, the paper describes innovative projects supporting entrepreneurship education in secondary schools and recommendations of various entities on how to improve the quality of education in this area.

Journal

Year

Issue

Pages

147-163

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Kancelaria Sejmu. Biuro Analiz Sejmowych

References

  • Borgiasz M., Kompetencje przedsiębiorcze – ich rola i znaczenie w pracy współczesnego nauczyciela, „Szkoła – Zawód – Praca” 2017, nr 14(19).
  • Czyżewska M., Pitura W., Szczepaniak E., Gry symulacyjne jako metoda rozwijania kompetencji przedsiębiorczych w szkołach średnich na przykładzie branżowych symulacji biznesowych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2018, t. 14, https://doi.org/10.24917/20833296.14.33.
  • Global Entrepreneurship Monitor, Global Entrepreneurship Monitor 2021/2022 Global Report: Opportunity Amid Disruption, London 2022, https://gemconsortium.org/file/open?fileId=50900.
  • Kołodziejczyk K., Gra planszowa „Przedsiębiorczość na planszy” – nowe narzędzie dydaktyczne do edukacji przedsiębiorczej młodzieży, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2021, t. 17, nr 2, https://doi.org/10.24917/20833296.172.13.
  • Komisja Europejska / EACEA / Eurydice, Nauczanie przedsiębiorczości w szkołach w Europie. Raport Eurydice, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg 2016.
  • Kondraciuk P., Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych w Polsce, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica” 2021, nr 16.
  • Krawczyk-Bryłka B. et al., Efektuacyjność modelu mentalnego przedsiębiorczości, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2019, t. 15, nr 2, https://doi.org/10.24917/20833296.152.4.
  • Kwiatkowski G., Musiałkiewicz J., Podstawy przedsiębiorczości 2.0. Program nauczania podstaw przedsiębiorczości dla szkoły ponadpodstawowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019, https://www.sklep.ekonomik.biz.pl/images/pliki/Program nauczania Podstawy przedsiębiorczości 2.0.pdf.
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej, Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła ponadpodstawowa: liceum ogólnokształcące, technikum oraz branżowa szkoła I stopnia. Podstawy przedsiębiorczości, marzec 2018, https://www.ore.edu.pl/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-dla-liceum-technikum-i-branzowej-szkoly-ii-stopnia/.
  • Narodowy Bank Polski, Diagnoza stanu wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce, Departament Edukacji i Wydawnictw NBP, Warszawa 2018, https://www.nbp.pl/edukacja/badania/diagnoza-stanu-wiedzy-i-swiadomosci-ekonomicznej-dzieci-mlodziezy.pdf.
  • Para A., Możliwości wykorzystania grywalizacji w zdalnej edukacji, „e-mentor” 2021, nr 1(88), https://doi.org/10.15219/em88.1499.
  • Rachwał T., Przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa w systemie edukacji [w:] Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych, red. T. Rachwał, Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2019.
  • Rachwał T. et al., Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w wychowaniu przedszkolnym, szkole podstawowej i szkołach średnich w świetle nowej podstawy programowej, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2018, t. 14, https://doi.org/10.24917/20833296.14.28.
  • Sadowska M., Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w polskim systemie kształcenia oraz w państwach europejskich, „Przedsiębiorczość Międzynarodowa” 2016, t. 2.
  • Skala A., Metody i formy kształcenia w zakresie innowacyjnej przedsiębiorczości [w:] Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych, red. T. Rachwał, Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2019.
  • Sitek M., Ostrowska E.B., Badiak M., Umiejętności, postawy i zachowania finansowe młodzieży w Polsce. Wyniki badania PISA 2018, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2020, https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/05/Raport_PISA_umiejetnosci-postawy-i-zachowania-finansowe-mlodziezy-w-Polsce.pdf.
  • Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej, Gra na start. Edukacja przedsiębiorcza młodzieży z wykorzystaniem planszowej gry edukacyjnej, https://www.skef.pl/projekty/projekt-gra-na-start-edukacja-przedsiebiorcza-mlodziezy-z-wykorzystaniem-planszowej-gry-edukacyjnej/.
  • Śliwińska A., Przedsiębiorczy nauczyciel [w:] Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych, red. T. Rachwał, Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2019.
  • Świętoniowska J., Przedsiębiorczy gracz – jak mechanizmy grywalizacji motywują do nauki uczniów w szkole średniej?, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2021, t. 17, nr 1, https://doi.org/10.24917/20833296.171.5.
  • Tkaczyk P., Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych, Helion, Gliwice 2012.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2194879

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_31268_StudiaBAS_2022_16
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.