Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 167 | 118-157

Article title

Praca jest zawsze gdzie indziej. Praktyki instytuujące a międzynarodowy obieg sztuk performatywnych

Authors

Content

Title variants

EN
Work is always elsewhere. Instituent practices in the international performing arts field

Languages of publication

Abstracts

EN
The article, which is a revised and expanded version of a chapter of the doctoral dissertation Devising Institutions. Institutional practices in contemporary performing arts, applies institutional critique as a perspective for reflection on modes of production and distribution of the international performing arts circuit. Based on an analysis of hypermobility as the prevailing political condition among artists and artworkers active in this field, the text introduces the notion of situated instituent practices as a tool to reflect those artistic approaches that challenge the prevailing modes of production and distribution. The examples of works by Sarah Vanhee and Benjamin Verdonck are presented as a gesture of ‘active withdrawal’ from the dominating working modes and rhythms that opens up for a political potential of the process of ‘home making’.

Year

Issue

167

Pages

118-157

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author

References

  • Ahmed, Sara, Home and away. Narratives of migration and estrangement, „International Journal of Cultural Studies” 1999 nr 3.
  • Haraway, Donna, Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Duke University Press, Durham 2016.
  • Haraway, Donna, Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/częściowej perspektywy, tłum. A. Czarnacka, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, 2008.
  • Keil, Marta, EDN Atelier: Creation of Dance Work. Report, https://www.ednetwork.eu/uploads/documents/75/EDN%20Atelier%20Creation%… [dostęp: 5 XII 2021].
  • Keil, Marta, Praktyki instytucjonalne festiwalu, „Polish Theatre Journal” 2017 nr 1-2, https://www.polishtheatrejournal.com/index.php/ptj/article/view/98 [dostęp: 4 II 2022].
  • Marder, Michael, Anti-Nomad, „Deleuze Studies” 2016 nr 10.4.
  • Mouffe, Chantal, Critique as Counter-Hegemonic Intervention, „Transversal”, 2008 nr 4, https://transversal.at/transversal/0808/mouffe/en [dostęp: 4 VIII 2020].
  • Negri, Antonio, Insurgencies: Constituent Power and the Modern State, University of Minnesota Press, Minneapolis 2009.
  • Puig de la Bellacasa, Maria, Matters of Care. Speculative Ethics in More Than Human Worlds, University of Minnesota Press, Minneapolis – London 2017.
  • Ratajczak Mikołaj, Sowa, Jan, Słownik pojęć, [w:] Hardt, Michael, Negri, Antonio, Rzecz-pospolita. Poza własność prywatną i dobro publiczne, tłum. Praktyka Teoretyczna, korporacja ha!art, Kraków 2012.
  • Raunig, Gerald, Praktyki instytuujące. Uciekanie, instytuowanie, przekształcanie, [w:] Odzyskiwanie tego, co oczywiste. O instytucji festiwalu, red. M. Keil, Konfrontacje Teatralne, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Lublin – Warszawa 2017.
  • Raunig, Gerald, The Double Criticism of Parrhesia. Answering the Question „What is a Progressive (Art) Institution?”, 2004, http://republicart.net/disc/institution/raunig04_en.htm [dostęp: 3 I 2022].
  • Rodríguez, Lázaro Gabino, Open Letter to Jérôme Bel, http://somosreclamos.blogspot.com/2021/02/open-letter-to-jerome-bell.ht… [dostęp: 5 XII 2021].
  • Vanhee, Sarah, Van Imschot, Tom, The Need for a Different Language, „Reframing International” 2018 nr 2, https://www.kunsten.be/en/publications/re-framing-the-international-2/ [dostęp: 7 II 2022].
  • Vanhee, Sarah, Bodies of knowledge: how we can learn more from each other, „Rekto: verso”, 22 X 2019, https://www.rektoverso.be/artikel/bodies-of-knowledge-how-we-can-learn-… [dostęp: 12 XII 2021].
  • Verdonck, Benjamin, Defining the contours, „Re/framing the International” nr 3, Flanders Arts Institute, Brussels 2018.
  • Vevar, Rok, Jak moje życie stał o się festiwalem, [w:] Odzyskiwanie tego, co oczywiste. O instytucji festiwalu, red. M. Keil, Konfrontacje Teatralne, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Lublin – Warszawa 2017.
  • Virno, Paolo, Virtuosity and Revolution. The Political Theory of Exodus, [w:] Radical Thought in Italy. A Potential Politics, red. M. Hardt, P. Virno, University of Minnesota Press, Minnesota 1996.
  • Vujanović, Ana, O polityczności współczesnego performansu, [w:] Choreografia: polityczność, red. M. Keil, Art Stations Foundation, Instytut Muzyki i Tańca, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, EEPAP, Poznań – Lublin – Warszawa 2018.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2031423

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34762_sevw-fr62
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.