Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 15 | 1(55) | 61-78

Article title

Opinie nauczycieli wczesnoszkolnych o zastosowaniu technologii informacyjnej podczas uczenia się/nauczania muzyki poprzez audiację

Content

Title variants

EN
Opinions of Early School Teachers on the Use of Information Technology When Learning/Teaching Music Through Audiation

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Niniejszy artykuł koncentruje się na zmianie paradygmatu w edukacji muzycznej; który wynika z rozwoju audiacji (myślenia dźwiękami). W 2004 roku w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na kierunku pedagogika wczesnoszkolna rozpoczęto kształcenie studentów na podstawie założeń teorii uczenia się muzyki Edwina E. ­Gordona. Przez 15 lat realizacji programu nauczania w module innowacyjna edukacja muzyczna poddawano go ewaluacji w sześciu zakresach problemowych: 1) Wartość umysłowa umiejętności ­audiowania; 2) Wartość procesu uczenia się muzyki poprzez audiację; 3) Wartość trzystopniowego procesu uczenia się muzyki; 4) Możliwość optymalizacji procesu dydaktycznego; 5) Przydatność wyaudiowanych wzorów; 6) Zdolność do uczenia się muzyki. W wyniku piętnastoletniej praktyki realizowania planu strategicznego skoncentrowanego na audiacyjnym modelu edukacji muzycznej zaszły zmiany w świadomości studentów; zwiększyły się także wymagania w zakresie podnoszenia umiejętności technicznych i praktycznych. Z tego powodu uznano; że starannie zaplanowana; zaprojektowana i zintegrowana z dobrą praktyką pedagogiczną technologia informacyjno-­komunikacyjna (ICT) może wspierać motywację do uczenia się muzyki i podnosić jej jakość.
EN
This article focuses on changing the paradigm in music education that results from the development of audiation. In 2004; at the Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz; in the specialization of early school education; students started the course based on the assumptions of the theory of music learning by Edwin E. Gordon. For 15 years of the curriculum implementation in the Innovative Music Education module; the course was evaluated in six problem areas: 1. Mental value of audiation skills; 2. The value of the process of learning music through audiation; 3. The value of the three-step process of learning music; 4. The possibility of optimizing the teaching process; 5. Usefulness of the studied designs; 6. The ability to learn music. As a result of fifteen years of implementing the strategic plan focused on the audiation model of music education; there have been changes in the minds of students; and the requirements for raising technical and practical skills have increased. For this reason; it was recognized that information and communication technology (ICT); which is carefully planned; designed and integrated with good pedagogical practice; can support the motivation to learn music and improve its quality.

Year

Volume

15

Issue

Pages

61-78

Physical description

Dates

published
2020-05-12

Contributors

References

  • Beck H. (2018). Mózg się myli! Dlaczego błędy mózgu są naszą siłą; Łódź: Feeria Science.
  • Bengtsson S.L.; Csikszentmihályi M.; Ullén F. (2007). Cortical Regions Involved in the Generation of Musical Structures During Improvisation in Pianists; „Journal of Cognitive Neuroscience”; nr 5(19); s. 830-842. DOI: 10.1162/jocn.2007.19.5.830.
  • Bower J.M.; Parsons; L.M. (2003). Mały wielki móżdżek; „Świat Nauki”; nr 9; s. 59-65.
  • Boyke J.; Driemeyer J.; Gaser C.; Bǖchel C.; May A. (2008). Training-Induced Brain Structure Changes in the Elderly; „Journal of Neuroscience”; nr 28(28); s. 7031-7035. DOI: 10.1523/JNEUROSCI.0742-08.2008.
  • Coutanche M.N.; Thompson-Schill S.L. (2015). Rapid consolidation of new knowledge in adulthood via fast mapping; „Trends in Cognitive Sciences”; nr 9(19); s. 486-488. DOI: 10.1016/j.tics.2015.06.001.
  • Cunningham W.A.; Kirkland T. (2014). The Joyful; Yet Balanced; Amygdala: Moderated Responses to Positive but not Negative Stimuli in Trait Happiness; „Social Cognitive ­Affective Neurosciences”; nr 9(6); s. 760-6. DOI: 10.1093/scan/nst045.
  • Davis S.W.; Dennis N.A.; Daselaar S.M.; Fleck M.S.; Cabeza R. (2008). Que PASA? The Posterior-Anterior Shift in Aging; „Cerebral Cortex”; nr 5(18); s. 1201-1209. DOI: 10.1093/cercor/bhm155.
  • Degen C.; Schröder J. (2014). Training-Induced Cerebral Changes in the Elderly; „Restorative Neurology and Neuroscience”; nr 1(32); s. 213-221. DOI: 10.3233/RNN-139009.
  • Gordon E.E. (1999). Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności; zawartość i motywy; Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
  • Grady C. (2012). The Cognitive Neuroscience of Ageing; „Nature Review Neuriscience”; nr 13(7); s. 491-505. DOI: 10.1038/nrn3256.
  • Hermans E.J.; Henckens M.J; Joȅls M.; Fernández G. (2014). Dynamic Adaptation of Large-Scale Brain Networks in Response to Acute Stressors; „Trends in Neuroscience”; nr 37(6); s. 304-314. DOI: 10.1016/j.tins.2014.03.006.
  • Hommer D.W.; Knutson B.; Fong G.W; Bennett S.; Adams C.M; Varnera J.L. (2003). Amydgalar Recruitment During Anticipation of Monetary Rewards: An Event-Related; fMRI study; „Annals of The New York Academy of Sciences”; nr 985; s. 476-478. DOI: 10.1111/j.1749-6632.2003.tb07103.x.
  • Inbar Y.; Botti S.; Hanko K. (2011). Decision Speed and Choice Regret: When Haste Feels Like Waste; „Journal of Experimental Social Psychology”; nr 47(5); s. 533-540. DOI: 10.1016/j.jesp.2011.01.011.
  • Jaśkowski P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł; Warszawa: VIZJA PRESS&IT.
  • Knutson B.; Wimmer G.E.; Kuhnen C.M.; Winkielman P. (2008). Nucleus ­Accumbens ­Activation Mediates the Influence of Reward Cues on Financial Risk Taking; „­NeuroReport”; nr 19(5); s; 509-513. DOI: 10.1097/WNR.0b013e3282f85c01.
  • Kroll J.F.; Bialystok E. (2013). Understanding the Consequences of Bilingualism for Language Processing and Cognition; „Journal of Cognitive Psychology”; nr 25(5); s. 497-514; DOI: 10.1080/20445911.2013.799170.
  • Kutas M.; Federmeier K.D. (2011). Thirty Years and Counting: Finding Meaning in the N400 Component of the Event-Related Brain Potential (ERP); „Annual Review of ­Psychology”; nr 62; s. 621-647. DOI: 10.1146/annurev.psych.093008.131123.
  • Lehne M.; Rohrmeier M.; Koelsch S. (2014). Tension-Related Activity in the Orbitofrontal Cortex and Amygdala: an fMRI Study with Music; „Social Cognitive and Affective ­Neuroscience”; DOI: 10.1093/scan/nst141.
  • Luk G.; Bialystok E.; Craik F.I.; Grady C.L. (2011). Lifelong bilingualism maintains white matter integrity in older adults; „The Journal of Neuroscience”; nr 31(46); s. 16808-13. DOI: 10.1523/JNEUROSCI.4563-11.2011.
  • McGaugh J.L. (2013). Making Lasting Memories: Remembering the Significant; „Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America”; nr 110(Suppl 2); s. 10402-7. DOI: 10.1073/pnas.1301209110.
  • Rast P. (2011). Verbal Knowledge; Working Memory; and Processing Speed as Predictors of Verbal Learning in Older Adults; „Developmental Psychology”; nr 47(5) s. 1490-1498. DOI: 10.1037/a0023422.
  • Samanez-Larkin; G.R.; Knutson; B. (2015). Decision Making in the Ageing Brain: Changes in Affective and Motivational Circuits; „Nature Reviews Neuroscience”; nr 16(5); s. 278-289. DOI: 10.1038/nrn3917.
  • Schacter D.L.; Addis D.R.; Buckner R.L. (2007). Remembering the Past to Imagine the Future: the Perspective Brain; „Nature Reviews Neuroscience”; nr 8(9); s. 657-661. DOI: 10.1038/nrn2213.
  • Simonov P.V.; Frolov M.V.; Evtushenko V.F.; Sviridov E.P. (1977). Effect of Emotional Stress on Recognition of Visual Patterns; „Aviation; Space and Enviromental Medicine”; nr 48(9); s. 856-858.
  • Smolen P.; Zhang Y.; Byrne J.H (2016). The Right Time to Learn: Mechanisms and Optimization of Spaced Learning; „Nature Review Neuroscience”; nr 17(2); s. 77-88. DOI: 10.1038/nrn.2015.18.
  • Strelzyk F.; Hermes M.; Naumann E.; Oitzl M.; Walter C.; Busch H.P.; Richte S.; Schä­chinger H. (2012). Tune it Down to Live i Tup? Rapid; Nongenomic Effects Cortisol on the Human Brain; „Journal of Neuroscience”; nr 32(2); s. 616-625. DOI 10.1523/JNEUROSCI.2384-11.2012.
  • Sullivan; E.V.; Pfefferbaum; A. (2006); Diffusion Tensor Imaging and Aging; „Neuro­science and Biobehavioral Reviews”; nr 30(6); s. 749-761. DOI: 10.1016/j.neubiorev.2006.06.002.
  • Thorne K.J.; Andrews J.J.; Nordstokke D. (2013). Relations Among Children’s Coping Strategies and Anxiety: the Mediating Role of Coping Efficacy; „The Journal of General Psychology”; nr 140(3); s. 204-223. DOI: 10.1080/00221309.2013.792235.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_eetp_2020_1555_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.