PL
W artykule zostały omówione ogólne zagadnienia dotyczące kreowania przestrzeni obiektów edukacyjnych pod względem kolorystycznym. Na odbiór przestrzeni szkoły wpływa wiele czynników takich jak światło, temperatura, jakość powietrza, elastyczność przestrzeni, poczucie przynależności, kompleksowość miejsca i kolor. Ten ostatni odgrywa istotną rolę w odbiorze pomieszczeń i wpływa na zachowania człowieka, ponieważ jest oprócz dźwięku i zapachu jednym z ważniejszych bodźców odbieranych przez nasz mózg. Mimo to większość z obecnie istniejących we Polsce szkół wybudowanych do 1990 r. nie uwzględnia koloru jako czynnika wpływającego na zachowanie ucznia. Dopiero od niedawna zwraca się uwagę na tę kwestię. W niniejszym artykule przedstawiono studium przypadku Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Dąbrowskiej we Wrocławiu. Na potrzeby tej właśnie szkoły w ramach programu „Konstruowanie Kulturalnej Przestrzeni Edukacyjnej” organizowanego przez wrocławskie Muzeum Współczesne przygotowano projekt wprowadzenia koloru do wnętrza z zachowaniem historycznego charakteru oraz zabytkowej substancji obiektu i przy uwzględnieniu wpływu koloru na psychikę dziecka. Zaprezentowany projekt przearanżowania wnętrza może stać się początkiem dalszych badań nad zagadnieniem koloru i jego roli w kształtowaniu przestrzeni edukacyjnych.
EN
The article discusses general issues related to creating the space of educational objects in terms of colour. The perception of school space is influenced by many factors such as light, temperature, air quality, space flexibility, sense of belonging, space complexity and colour. The latter plays an important role in the perception of rooms and influences human behaviour, because apart from sound and smell, it is one of the most important stimuli perceived by our brain. Nevertheless, most of the existing schools in Poland which were built up to 1990 do not take into account colour as a factor influencing student behaviour. This issue has only recently received attention. This article presents a case study of Maria's Dąbrowska Primary School No. 1 in Wrocław. For the needs of this school, as part of the "Constructing Cultural Educational Space" program organized by Wrocław Contemporary Museum, a project was prepared to introduce colour into the interior while maintaining the historical character and substance of the object and taking into account the influence of colour on the child’s psyche. The presented interior rearrangement project may become the beginning of further research on the issue of colour and its role in shaping educational spaces.