Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2024 | 3 (79) | 25-34

Article title

Forms of sacred buildings inspired by mountain sculpture. References to geological forms in the design of small contemporary mountain chapels

Content

Title variants

PL
Formy obiektów sakralnych inspirowane rzeźbą gór. Odwołania do form geologicznych w projektach małych współczesnych kaplic górskich

Languages of publication

Abstracts

PL
Twórcy architektury od wieków czerpią inspiracje z natury poprzez kopiowanie form lub poprzez obserwację zjawisk i przełożenie zasad rządzących w środowisku naturalnym na strukturę budynku. Świadome naśladownictwo natury opiera się głównie na formach biologicznych, jednak architekci sięgają również po wzorce wywodzące się z form geomorficznych. Ważnymi źródłami inspiracji architektonicznych pośród nieożywionych elementów przyrody są: góry postrzegane jako wzorzec piękna, kamienie i skały postrzegane jako elementy „niezniszczalne” oraz kryształy górskie symbolizujące doskonałość i światło. Celem pracy jest próba analizy i interpretacji formy zewnętrznej (bryły) wybranych, małych obiektów sakralnych z obszaru alpejskiego pod kątem nawiązania do motywu gór lub kryształu górskiego oraz zastosowanych w tym celu środków wyrazu architektonicznego. W pracy omówiono zasady kształtowania brył, kolorystykę, zastosowane materiały , relacje z krajobrazem naturalnym oraz znaczenia symboliczne obiektów. Wykazano, że analizowane obiekty noszą cechy architektury organicznej i odzwierciedlają związek pomiędzy duchowością człowieka a naturą. Architektura staje się w nich środkiem wyrazu, podkreślonym przez duchowy pierwiastek sztuki.
EN
For centuries, architects have been inspired by nature, mimicking forms or observing phenomena and translating the principles of the natural environment into the structure of a building. The conscious mimicking of nature is mainly based on biological forms, but architects also draw on patterns derived from geomorphic features. Important sources of architectural inspiration among the inanimate elements of nature are mountains as models of beauty, stones and rocks as “indestructible” elements, and rock crystals as symbols of perfection and light. The aim of the study is to attempt to analyse and interpret the building lumps of selected small chapels from the Alpine region in terms of their reference to the motif of mountains or rock crystals and the means of architectural expression used for this purpose. The article discusses the principles of form, colours, materials used, the relationship to the natural landscape and the symbolic meanings of the buildings. It has been shown that the buildings analysed bear the characteristics of organic architecture and reflect the relationship between human spirituality and nature. In them, architecture becomes a means of expression that is accentuated by the spiritual element of art.

Journal

Year

Issue

Pages

25-34

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Interdisciplinary Doctoral School of Lodz University of Technology, Poland
  • Institute of Town Planning and Architecture, Lodz University of Technology, Poland

References

  • Agkathidis, Asterios. “Implementing biomorphic design. Design methods in undergraduate architectural education.” In Complexity & Sim plicity – Proceedings of the 34th International Conference on Education and Research in Computer Aided Architectural Design in Europe, vol. 1 (August 2016): 24–26.
  • Allen, Stan. “Geological form: towards a vital materialism in architecture.” In Landform building: Architecture’s new terrain, edited by Stan Allen, and Marc McQuade, 10–17. Baden: Lars Müller Publishers, 2011.
  • Amouroux, David. “Rénover Prieuré, Lanslebourg (Savoie).” Archi 20–21. Intervenir sur l’architecture du XXe. Accessed May 15, 2024. https:// www.archi20-21.fr/edifices/prieure/descriptif-operation/.
  • Astakhova, Elena. “Architectural symbolism in tradition and modernity.” In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering 913, (2020). https://doi.org/10.1088/1757-899X/913/3/032024.
  • Banasik-Petri, Katarzyna. “Architektura a natura. Wprowadzenie.” Państwo i Społeczeństwo 19, no. 3 (2019): 5–9. https://doi.org/10.34697/2451-0858-pis-2019-3-000.
  • Benyus, Janine. Biomimicry: Innovation inspired by nature. New York: HarperCollins Publishers, 1997.
  • Bernbaum, Edwin. Sacred mountains of the world. Washington: Cambridge University Press, 2022. https://doi.org/10.1017/9781108873307.
  • Chodurska, Danuta. “F.L. Wright i A. Aalto – wielcy humaniści architektury.” Rocznik Naukowo-Dydaktyczny 117, (1988): 63–69.
  • Eliade, Mircea. Sacrum, mit, historia. Wybór esejów. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2017.
  • Eyüce, Emine Özen. “Allure of the crystal: myths and metaphors in architectural morphogenesis.” International Journal of Architec tural Research 10, no. 1 (March 2016): 131–142. https://doi.org/10.26687/archnet-ijar.v10i1.908.
  • Geva, Anat. “Symbolism and myth of mountains, stone, and light as expressed in sacred architecture.” In Architecture, culture and spiritu ality, edited by Thomas Barrie, Julio Bermudez, and Phillip James Tabb, 110–111. New York: Routledge, 2015
  • Gnatiuk, Liliia. “Mysticism and symbolism in sacral space.” In International Conference – defining the architectural space – the myths of architecture, vol. 2 (2021): 41–54, https://doi.org/10.23817/2021.defarch.2-4.
  • Granatkapelle. “The architect Mario Botta.” Accessed April 5, 2024. https://granatkapelle.com/en/the-chapel/architect-mario-botta.html.
  • Greuel, Gert-Martin. “Crystals and mathematics – an historical outline.” Symmetry: Culture and Science 32, no. 1 (2021): 41–57. https://doi.org/10.26830/symmetry_2021_1_041.
  • Han, Yunxi. “Organic Architecture.” Journal of Engineering and Architecture 8, no. 2 (December 2020): 28–31. https://doi.org/10.15640/jea.v8n2a5.
  • Hochleitner, Rupert. Minerały i kryształy. Określanie minerałów według barwy rysy. Warszawa: Muza 1994.
  • Ivashko, Yulia, Olena Remizova, and Andrii Dmytrenko. “The avant-garde of the 1920’s and the deconstructivism of today: the logic of inheritance.” In International Conference – Defining the Architectural Space, vol. 1 (2022): 43–56. https://doi.org/10.23817/2022.defarch.1-5.
  • Jackowski, Antoni, and Izabela Sołjan. “Środowisko przyrodnicze a sacrum.” Peregrinus Cracoviensis 12, (2001): 29–50.
  • Juchniewicz, Beata. “Architektura – od obrazu natury do jej symulacji.” Czasopismo Techniczne. Architektura 106, z. 1-A (2009): 314–318.
  • Kirchen-Online. “Acla / Medel – Sogn Giachen (St. Jakob d. Ä.).” Accessed May 15, 2024. https://www.kirchen-online.org/kirchen--kapellen-ingraubuenden-und-umgebung/acla---medel---st-jakob-d-ae.html.
  • Mathieu, Jon. “The sacralization of mountains in Europe during the Modern Age.” Mountain Research and Development 26, no. 4 (Novem ber 2006): 343–349. https://doi.org/10.1659/0276-4741(2006)26[343:TSOMIE]2.0.CO;2.
  • Miller, Tyrus. “Expressionist Utopia: Bruno Taut, Glass Architecture, and the Dissolution of Cities.” Filozofski vestnik 38, no. 1 (2017): 107–129.
  • Niezabitowska, Elżbieta. Metody i techniki badawcze w architekturze. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2014.
  • Pawlyn, Michael. Biomimicry in architecture. London: RIBA, 2019.
  • Serafin, Aleksander. “Gottfried Böhm’s creativity: Architecture as a sculp - ture made of concrete.” In Intelligence, creativity and fantasy, edited by Mário Ming Kong, Maria do Rosário Monteiro, and Maria João Pereira Neto, 109–114. London: CRC Press, 2019.
  • Tobolczyk, Marta. “Ekspresjonizm w architekturze europejskiej. Ciągłość tradycji.” Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula 53, no. 2 (2017): 57–80.
  • Wąs, Cezary. Architektura a dekonstrukcja. Przypadek Petera Eisenmana i Bernarda Tschumiego. Wrocław: Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, 2015.
  • Yedekci, Gülay. “Biomimetic architecture a new interdisciplinary approach.” ALAM CIPTA International Journal of Sustainable Tropical Design & Practice 7, no. 2 (2014): 59–64.
  • Zamiatnin, Filip. “Rozwój nurtu ekspresjonistycznego w XX i XXI wieku.” Builder 323, no. 6 (2024): 12–15. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.4685.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
58969938

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_37190_arc240303
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.