Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 49 | 4 | 22-33

Article title

Zarządzanie finansami przez zamożnych Polaków a procesy naśladownictwa w konsumpcji

Content

Title variants

EN
Financial management by affluent Poles and imitation processes in consumption

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł poświęcony jest kwestii budowania zachowań wzorcotwórczych w obszarze zachowań finansowych Polaków. W różnorodnych analizach zachowań finansowych Polaków bardzo często podkreśla się, że w naszym społeczeństwie brakuje wypracowanych modeli zachowań finansowych, które propagowałyby większą skłonność do oszczędzania i budowania swojego kapitału. Jako punkt wyjścia do prowadzenia analiz przyjęto model naśladownictwa społecznego, który zaproponował J.S. Duesenberry, oraz jego późniejsze modyfikacje istotne dla uwarunkowań polskich. Jako potencjalną grupę, której zachowania finansowe mogą być naśladowane przez polskich konsumentów uznano osoby z dochodem netto powyżej 7500 złotych miesięcznie. W artykule są omówione wyniki badań empirycznych, które zostały przeprowadzone wśród dorosłych Polaków w latach 2016-2017, na reprezentatywnych próbach.
EN
In this article the author focuses on the problem of construction of standardogenic behaviors in the area of financial decisions. As the starting point, the author presented the model of social imitation which has been suggested by J.S. Duesenberry. Some later modifications of this model in the Polish market were also presented. The affluent group with the net income over 7,500 zloty per month has been recognized as the potential standardogenic group for popular financial behaviors. The author presents the results of empirical research conducted on representative samples of adult Poles in 2016-2017.

Year

Volume

49

Issue

4

Pages

22-33

Physical description

Dates

published
2018-12-31

Contributors

  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

References

  • Bearden W., Netemeyer R., Teel J. [1989], Measurement of Consumer Susceptibility to Interpersonal Influence, “Journal of Consumer Research”, Vol. 15.
  • Bombol M. (red.) [2012], Badania polskiej klasy wyższej. Problemy. Diagnozy. Dylematy, SHG, Warszawa.
  • Bourguinon F. [2017], World changes in inequality: an overview of facts, causes, consequences and policies, BIS Working Papers, no 654, August.
  • Burgiel A. [2005], Znaczenie naśladownictwa i wpływów społecznych w zachowaniach konsumentów, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • Duesenberry J.S. [1952], Income, saving and the theory of consumer behavior, Cambridge, Mass., Harvard University Press.
  • Engelberg L. [2007], Money obsession, social adjustment and economic risk perception, “The Journal of Socio Economics”, Vol. 36.
  • Furnham A. [1996], Attitudinal correlates and demographic predictors of monetary beliefs and behaviours, “Journal of Organizational Behavior”, Vol. 17.
  • Hayhoe C.R, Leach L., Turner P.R. [1999], Discriminating the number of credit cards held by college students using credit and money attitudes, “Journal of Economic Psychology”, Vol. 20.
  • Kieżel E. [2003], Zachowanie konsumentów – determinanty, racjonalność, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • KPMG [2017], Rynek dóbr luksusowych w Polce. Edycja 2017, KPMG, Warszawa.
  • Maison D. [2013], Polak w świecie finansów, O psychologicznych uwarunkowaniach zachowań ekonomicznych Polaków, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Merton R. [1957], Social theory and social structure, New York, The Free Press.
  • NBP [2017], Zasobność gospodarstw domowych w Polsce. Raport z badania 2016 r., NBP, Warszawa.
  • Newcomb Th., Turner R., Converse Ph. [1965], Psychologia społeczna, Warszawa, PWN.
  • Shafer A.B. [2000], Mediation of the Big Five’s effect on career decision making by the life task dimensions and on the money attitudes by materialism, “Personality and Individual Differences”, Vol. 28.
  • Szlendak T., Pietrowicz K. (red.) [2007], Rozkoszna zaraza. O rządach mody w kulturze konsumpcji, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
  • Wyrwicka W. [2001], Naśladownictwo w zachowaniu się ludzi i zwierząt, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_5604_01_3001_0012_8114
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.