EN
The aim of the study is to search for remedies in the face of difficulties and failures in working with a child with special educational needs (SEN). The article contains an overview of experiences of parents of children with SEN. An attempt was made to systematize the advantages and disadvantages of integrated teaching, taking into account the opinions expressed by parents and teachers. The material was also supplemented with a review of teachers’ statements. The result of the analyses conducted so far as well as our own research are postulates addressed to parents and teachers, with particular emphasis on the subjectivity of the student.
PL
Celem opracowania jest poszukiwanie środków zaradczych w obliczu trudności i niepowodzeń w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). W materiale zamieszczono przegląd relacji z doświadczeń rodziców dzieci ze SPE. Dokonano próby usystematyzowania zalet i wad nauczania integracyjnego, odnosząc się do opinii rodziców i nauczycieli. Materiał został także uzupełniony o przegląd wypowiedzi nauczycieli. Efektem dotychczas przeprowadzonych analiz oraz badań własnych są postulaty skierowane do rodziców i nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem podmiotowości ucznia.