PL
Przedmiotem niniejszej glosy jest analiza orzeczenia Okręgowego Sądu Administracyjnego wydanego w odniesieniu do decyzji włoskiego urzędu antymonopolowego (Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato) nakładającej na spółkę Facebook karę 10 mln euro w związku z naruszaniem przez przedsiębiorcę prawa konsumenckiego. Artykuł koncentruje się przede wszystkim na ekonomicznej wartości danych osobowych oraz możliwości ich gospodarczego wykorzystywania przez podmioty cyfrowe. Rozważania dokonywane są w oparciu o unijne oraz krajowe przepisy znajdujące zastosowanie w odniesieniu do danych osobowych, z uwzględnieniem najnowszych zmian legislacyjnych w tej materii. Autorzy wskazują, że choć dane osobowe mają nietowarowy charakter, umożliwianie ich przetwarzania może być traktowane jako świadczenie niepieniężne użytkownika na rzecz platformy-przedsiębiorcy, a co za tym idzie powinno podlegać ochronie na podstawie krajowych regulacji dotyczących stosunków między przedsiębiorcą a konsumentem.