Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 2 | 288-300

Article title

Deathfugue and the Maidens: The Intertextual Bonds Between Paul Celan’s “Todesfuge” and Cynthia Ozick’s "The Shawl" Re-Considered

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Niniejszy artykuł rozważa wielowymiarowe związki pomiędzy tekstem „The Shawl” Cynthii Ozick a finałowym dystychem z „Fugi śmierci” Paula Celana, który amerykańska pisarka wybrała jako motto swojej holocaustowej prozy. Intertekstualna analiza obu tekstów – tworzących wspólnie jeden literacki „midrasz” – ujawnia nie tylko identyfikowalne paralele na poziomie języka i obrazowania, lecz również mniej wyraźne, lecz wciąż interpretacyjnie znaczące odniesienia Ozick i Celana do motywu „śmierci i dziewczyny” obecnego w szesnastowiecznym malarstwie niemieckim (Grien, Deutsch) i niemieckiej muzyce (Bach, Schubert, Wagner).
EN
The article examines diverse relations between Cynthia Ozick’s The Shawl and the final distich of Paul Celan’s “Deathfugue,” which the American writer chose as an epigraph to her Holocaust prose. An intertextual analysis of both texts (which relate to each other in a midrash-like manner) demonstrates the existence of numerous parallels in the language and imagery used by both authors, as well as their identifiable references to the motif of “Death and the Maiden,” which can be found in German paintings (Grien, Deutsch) and music (Bach, Schubert, Wagner).

Year

Issue

2

Pages

288-300

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

author

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2076571

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0023-5911-year-2018-issue-2-article-bwmeta1_element_oai-journals-pan-pl-107331
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.