Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 2 | 49-58

Article title

Vilniaus miestiečių mokslinimosi kelio pradžia XVII a. – XVIII a. pirmoje pusėje: mokymasis namuose

Content

Title variants

EN
Beginning the education path of Vilnius townspeople from 17th century to the first half of 18th century: home schooling

Languages of publication

Abstracts

EN
Based on the surviving last wills and posthumous asset inventories of Vilnius City Council and suolininkai court (the equivalent of the present-day jury) as well as matriculae of schools of higher education, this article discusses the early education of Vilnius townspeople from the 17th century to the first half of the 18th century, i.e., tutor-assisted home schooling. The offspring of Vilnius residents were usually educated by students of Vilnius Academy. Four of them managed to gain the bachelor’s degree in liberal arts and philosophy, and three of them earned the master’s degree. The others studied in the Academy, but were not granted a degree. They were also active members of the student Congregation of Marian Fathers, holding various positions there and contributing to it financially. The information on the home schooling process is sparse. Children were educated at home mostly up to the age of seven before they started school. Parents were very careful in selecting a tutor, and raised demanding requirements: tutors had to be well-educated, eloquent and adhere to moral principles, also to be able to shape the children’s character, and imbue them with customs and traditions. In addition to morality, the children were taught reading and writing, foreign languages, sometimes music and singing

Keywords

Year

Issue

2

Pages

49-58

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Vytauto Didžiojo universitetas

References

  • BIEŃKOWSKI, Tadeusz. Edukacja w rodzinie w Polsce do poł. XVIII wieku – wnioski z badań, in Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, pod red. J. Jundziłła, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, 1994, s. 163–167.
  • CHYRA, Zofia. Zalążki środowiska nauczycieli prywatnych w Warszawie, in Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku: studia o uwarstwieniu i ruchliwości społecznej, pod red. J. Leskiewiczowej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1974, t. 4, s. 38–41.
  • KABACIŃSKA, Katarzyna. Nauczyciel domowy – ideał a rzeczywistość, in Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, pod red. K. Jakubiaka i A. Winiarza, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2004, s. 315–323.
  • KRASZEWSKI, Józef Ignacy. Wilno od początkόw jego do roku 1750, Wilno: nakładem i drukiem Jόzefa Zawadzkiego, 1840, t. 2.
  • KRASZEWSKI, Józef Ignacy. Wilno od początkόw jego do roku 1750, Wilno: nakładem i drukiem Jόzefa Zawadzkiego, 1842, t. 4.
  • Lietuvos mokyklos ir pedagoginės minties istorijos bruožai, sud. M. Karčiauskienė [et al.], Vilnius: Mokslas, 1983.
  • MINCER, Franciszek. Kształcenie i nauka domowa dzieci w świetle pamiętnikόw staropolskich (XVII w.), in Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, pod red. J. Jundziłła, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, 1994, s. 191–199.
  • PAWLAK, Marian. Młodzież polska w gimnazjum toruńskim w latach 1600–1817, in Zapiski historyczne, t. 26, 1971, z. 4, s. 37–82.
  • RAGAUSKAS, Aivas. Iš XVII a. Vilniaus miestiečių valdančiojo elito istorijos: Motiejus Vorbekas-Lettowas (1593–1663) ir jo „Atminties lobynas“, in Lietuvos istorijos metraštis. 1996 metai, 1997, p. 5–42.
  • RAGAUSKAS, Aivas. Vilniaus miesto valdantysis elitas XVII a. antrojoje pusėje (1662– 1702 m.), Vilnius: Diemedžio leidykla, 2002.
  • SAMALAVIČIUS, Stasys. Keletas pastabų apie Lietuvos miestiečių kultūrą XVI–XVIII a., Kultūros barai, 1993, nr. 2–3, p. 99–101.
  • SARCEVIČIENĖ, Jolita. Vaikas XVI–XVII a. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės visuomenėje: galimi auklėjimo ir socializacijos modeliai, in Menotyra, 2003, nr. 2(31), p. 4–10.
  • ŠTIKONAITĖ, Irena. Lietuvos kultūriniai ir akademiniai ryšiai su Šveicarija XVI–XX amžiuje, in Archivum Lithuanicum, 2004, nr. 6, p. 199–238.
  • URBAN, Wacław. Nauczanie domowe a szkolne w Małopolsce od XVI do XX wieku, in Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, pod red. J. Jundziłła, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, 1994, s. 203–209.
  • VORBEK-LETTOW, Maciej. Skarbnica pamięci: pamiętnik lekarza krόla Władysława IV, oprac. E. Galos, F. Mincer, Wrocław: Ossolineum, 1968.
  • Wilnianie: żywoty siedemnastowieczne, oprac. D. Frick, Warszawa: Studium Europy Wschodniej, 2008.
  • ŻOŁĄDŹ, Dorota. Ideały edukacyjne doby staropolskiej: stanowe modele i potrzeby edukacyjne szesnastego i siedemnastego wieku, Warszawa–Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1990.
  • ŻOŁĄDŹ-STRZELCZYK, Dorota; KABACIŃSKA-ŁUCZAK, Katarzyna. Codzienność dziecięca opisana słowem i obrazem: życie dziecka na ziemiach polskich od XVI do XVIII wieku, Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2012.
  • ŻOŁĄDŹ-STRZELCZYK, Dorota. „Jako rządzić mają rodzice cόrki swe“. Poglądy na wychowanie kobiet w XVI–XVIII w., in Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, pod red. W. Jamrożka i D. Źołądź-Strzelczyk, Poznań: Instytut Historii UAM, 1998, s. 53–63.
  • ŻOŁĄDŹ-STRZELCZYK, Dorota. Dziecko w dawnej Polsce, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2006.
  • ŻOŁĄDŹ-STRZELCZYK, Dorota. Peregrinatio academica: studia młodzieży polskiej z Korony i Litwy na akademiach i uniwersytetach niemieckich w XVI i pierwszej połowie XVII wieku, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1996.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
57257456

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0202-3342-year-2015-issue-2-article-9276d58f-b3a5-3bb6-87d7-193d2ad1e6d7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.