Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | Zeszyt | XXIV | 123-134

Article title

Strategie konkurencyjne rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw branży turystycznej

Content

Title variants

EN
Competitive strategies towards the development of small and medium enterprises in tourism

Languages of publication

Abstracts

EN
A properly defined strategy towards development tends to be perceived by both, managers and management theorists as a source of company’s success. The careful choice of a strategy for small and medium enterprises determines their thriving and expansion on the market. The essential aim of the research presented in the publication was to identify the strategies as well as the strategic aims of small and medium tourist enterprises in the Warmia and Mazury region. The research was carried out on 400 enterprises which constitute around 12% of the total amount of small and medium enterprises running in the very region in 2009. The research has revealed that only 2/3 of the tourist enterprises in Warmia and Mazury express the need for long-term planning. Around 30% of them have developed a formal strategy. The conducted research has also shown that the entrepreneurs have a very broad understanding of the actions relating to the chosen strategy. It turned out that the actions mentioned by them do not directly match the existing divisions within the strategies towards the development of enterprises.
PL
Właściwie zdefiniowana strategia rozwoju jest postrzegana zarówno przez praktyków, jak i teoretyków zarządzania jako źródło sukcesu firmy. Poznanie i odpowiedni wybór strategii dla sektora małych i średnich podmiotów gospodarczych umożliwia im przetrwanie i rozwój na rynku. Celem badań prezentowanych w publikacji była identyfikacja strategii oraz celów strategicznych małych i średnich przedsiębiorstw branży turystycznej w regionie Warmii i Mazur. Badania przeprowadzono na 400 podmiotach, czyli około 12% populacji wszystkich małych i średnich firm działających w regionie w 2009 roku. Wyniki przeprowadzonych badań wskazały, że tylko 2/3 podmiotów w branży turystycznej w regionie widzi potrzebę planowania długookresowego. Około 30% z nich posiada sformalizowaną strategię. Przeprowadzone badania wykazały, że przedsiębiorcy rozumieją działania związane z strategią swojej firmy szeroko. Wymieniane przez nich działania nie wpisują się wprost w istniejące znane podziały strategii rozwoju przedsiębiorstw.

Year

Volume

Issue

Pages

123-134

Physical description

Dates

published
2010

Contributors

References

  • Kreikebaum H. 1997. Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Krukowski K. 2010. Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej, w: R. Walkowiak (red.), Barometr edukacji. Monitorowanie potrzeb rynku pracy w branży hotelarsko-gastronomicznej. Stowarzyszenie Warmińsko-Mazurska Klinika Biznesu, Olsztyn.
  • Peters T.J., Waterman jr R.H. 1982. In Search of Excellence. Lessons from America’s Best-Run Companies. Harper & Row, New York.
  • Pierścionek Z. 2003. Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Obłój K. 1988. Koncepcje strategii organizacyjnej, Przegląd Organizacji, nr 11.
  • Obłój K. 1996. Strategia sukcesu firmy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • STRATEGOR. 1997. Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość. PWE, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2164606

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-0860-9608-year-2010-volume-Zeszyt-issue-XXIV-article-f956ba70-bb4f-35c6-bb05-33691313fe84
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.