EN
This article deals with assertions that begin with metatextual main clauses the main function of which is to accentuate the author’s speech and to focus the reader’s attention on the new information introduced into the text. Focusing assertions are conventional and largely routine forms that have different functions in the process of creating a scientific text. This article aims at presenting their lexical, grammatical and stylistic variety, and their relevance to the process of teaching scientific style.
PL
‚Asercje z uwydatnieniem‘ w tekstach naukowych. Analiza z perspektywy niemiecko-polskiej Przedmiotem artykułu są rozpowszechnione w tekstach naukowych wyrażenia asertoryczne, rozpoczynające się od metatekstowego zdania głównego, którego podstawową funkcją jest uwydatnienie mówienia autora i skierowanie uwagi czytelnika na wprowadzaną do tekstu, nową informację. Asertoryczne uwydatnienia należą do skonwencjonalizowanych i w dużej mierze zrutynizowanych form, które pełnią różnorakie funkcje podczas tworzenia tekstu naukowego. Celem tego artykułu jest uchwycenie leksykalnej, gramatycznej i stylistycznej wariantywności tych wyrażeń z myślą o ich relewancji w procesie nauczania stylu naukowego.