PL
Analiza relacji występujących między nowymi technologiami i „zasobami ludzkimi” wymaga równoczesnego stosowania wielu metodologii. Potrzebę tę wymusza złożoność zjawiska. Bogata literatura przedmiotu dotyczy głównie poziomu mikro: przedsiębiorstw i sektorów gospodarki, przede wszystkim zaś - zmian o charakterze ilościowym. Artykuł ujmuje problem z dwóch perspektyw: mikro i makro, lecz dominują wnioski odnoszące się do szerszego planu. Skoncentrowano się w nim na aspekcie zmian i związków występujących między podażą i popytem. W końcowej części zostały określone główne wyznaczniki polityki edukacyjnej rządów w tym zakresie, ze wskazaniem potrzeby rozszerzenia dostępności danych w celu lepszego zrozumienia problemu. Wiąże się to ściśle z pracami nad tym zagadnieniem, podjętymi przez Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (Centre for Educational Research and lnnovation - CERI), działającym przy Organizacji Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju (Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD).
EN
An analysis of the relationships between new technologies and „human resources” requires the simultaneous application of many methodologies. This approach is imposed by the complexity of the phenomenon. As a rule, the micro level is discussed in the rich literature of the subject matter: enterprises and sectors, especially changes of a quantitative nature. The author approaches the problem from two aspects: micro and macro, but conclusions relating to the wider dimension dominate. The article focuses on the aspect of changes and relationships between supply and demand. In the final part the author describes the main determinants of the educational policy of governments in this area and indicates the need for wider access to data for a better understanding of the problem. This is closely connected with work on this problem taken up by the Centre for Educational Research and Innovation (CERI) from the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD).