PL
W artykule omówiony został problem miejsca i funkcji bloku przedmiotów humanistyczno-menedżerskich w programie studiów uczelni technicznej. I\la Politechnice Wrocławskiej, gdzie przeprowadzono badania, studenci wybierają określone kursy z omawianego bloku na zasadzie fakultatywności. Autorka wykazuje, iż fakultatywność części programu studiów może pełnić wiele funkcji, m.in. przygotowywać studentów do podejmowania racjonalnych i odpowiedzialnych decyzji. Warunkiem koniecznym jest wszakże w tym przypadku atrakcyjna oferta programowa, dobrze przygotowana informacja o oferowanych kursach oraz sprawna organizacja zapisów. W tym kontekście przedstawione zostały wyniki badań motywów, jakimi kierują się studenci przy wyborze określonych kursów. W konkluzji autorka stwierdza rosnący udział w tym procesie względów merytorycznych, które zaczynają wyraźnie dominować nad wyborami przypadkowymi.
EN
The article treats the problem of the place and function of the block of subjects in the humanities and management in the course of studies of a technical university. In Wrocław University of Technology, where the study was conducted, students elect particular courses from a block as electives. The authoress shows that the elective part of the curriculum may perform many functions, among others preparing students to make rational and responsible decisions. The necessary condition in this case, however, is an attractive programme offer, well prepared information about the courses available and efficient organisation of enrolment in these courses. In this context the authoress discusses the findings of studies of the motives that guide students in the selection of particular courses. In conclusion she finds an increasing share of substantive reasons, which are starting to outweigh haphazard choices.