PL
Autor omawia wpływ techniki komputerowej, a zwłaszcza Internetu, na metody nauczania akademickiego. Zwraca uwagę, że Internet pozwala na znacznie większą jawność procesu dydaktycznego oraz ułatwia bezpośredni kontakt studenta z nauczycielem, co powinno służyć poprawie jakości kształcenia. Pisze o podnoszeniu kwalifikacji nauczycieli akademickich w zakresie posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w dydaktyce oraz wskazuje na potrzebę wprowadzenia na uczelniach przysposobienia informatycznego dla studentów. Krótko wspomina o inicjatywach uczelni amerykańskich: Open Course Ware (Massachusetts Institute of Technology) oraz Open Knowledge lnitiative.
EN
The article discusses the impact of computer technology and, in particular, the Internet on academic teaching methods. The author points out that the Internet allows much greater transparency in the teaching process, which can potentially lead to improvement in the quality of teaching. The Internet facilitates direct interactions between the student and the teacher. The article also discusses efforts to improve teachers’ skills in using information and communication technologies for teaching purposes and points out the need to introduce basic courses in IT skills for university students. In this context, initiatives undertaken by US universities, i.e. Open Course Ware (MIT) and Open Knowledge Initiative, are discussed in brief.