PL
Problemy zarządzania Poniższy artykuł ma na celu pokazanie, iż w obecnych czasach budowanie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa jest nierozerwalnie związane z wprowadzaniem innowacji. Wymogi współczesnego rynku, na którym o powodzeniu danego produktu lub usługi decydują nabywcy, zmuszają firmy i ich menedżerów do zweryfikowania dotychczasowego sposobu myślenia i co za tym idzie - zmiany sposobu zarządzania. Niezbędne jest zatem szersze spojrzenie na całą teorię konkurencyjności i odniesienie jej do zagadnień innowacyjności firmy. W związku z powyższym w prezentowanym tekście uwzględniono takie tematy jak: . zarządzanie w XXI wieku, . pięć sił Portera a innowacje, . strategie konkurencji a innowacje. Ponadto, dla pokazania praktycznej strony omawianych aspektów, omówiony został przykład działalności firmy IBM. Przedsiębiorstwo to dzięki innowacyjności przez wiele lat wyprzedzało bowiem oczekiwania rynku. To przyczyniło się do rozwoju światowego rynku komputeryzacji, a co ważniejsze dla potrzeb tego opracowania - stało się doskonałym przykładem utrzymania przewagi konkurencyjnej przez firmę.