PL
Artykuł ten poświęcony jest zagadnieniom związanym z integracją przedsiębiorstw o różnym tle kulturowym. W trakcie procesów integracyjnych powszechne są problemy na poziomie komunikacji. Zastosowane rozwiązania, które dla jednych są oczywiste i wpisane w funkcjonowanie przedsiębiorstwa, przez innych mogą być postrzegane jako irracjonalne i niekontrolowane. Problemy tego typu występują również przy łączeniu przedsiębiorstw z tej samej branży i tego samego kraju, a przy fuzjach lub przejęciach w skali międzynarodowej są one tym bardziej nieuniknione i naturalne. Przezwyciężenie tych trudności jest nieodzowne dla wypracowania w firmie modelu współpracy kulturowej i stworzenia efektu synergii, który stanie się jednym z kluczowych zasobów firmy. Zagadnienia te zostały przeze mnie zobrazowane opisem przypadku amerykańskiej korporacji, przejmującej firmę europejską. Choć firma amerykańska, jako przedsiębiorstwo międzynarodowe, miała duże doświadczenie w przeprowadzaniu procesów integracji, to jednak napotkała tutaj na pewne trudności. Duża wiedza korporacji z pewnością była atutem i pomogła przezwyciężyć część problemów, ale grupa bardzo istotnych zagadnień pozostała nierozwiązana. Nie można zapomnieć, że każdy przypadek łączenia firm jest inny, a wzorce zastosowane w przeszłości mogą okazać się nieadekwatne i nieskuteczne. Jakie rozwiązania będą odpowiednie w konkretnych sytuacjach? Nie podaję w artykule gotowych odpowiedzi, bo te muszą zostać wypracowane przez każde przedsiębiorstwo. Jedyna uniwersalna wskazówka jest taka, że aby rozwiązać problem, najpierw należy go sobie uświadomić, przyznać się do jego istnienia, a następnie postawić dokładną diagnozę.