PL
Edukacja włączająca jest efektem zmian społeczno-edukacyjnych ukierunkowanych na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i egalitaryzmu społecznego. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy ta idea będzie rozumiana i wdrażana z refleksją, zrozumieniem, akceptacją i zaangażowaniem wszystkich podmiotów edukacji: nauczycieli, rodziców i uczniów. W skrajnym przypadku może ona być przestrzenią zmian niekorzystnych, które zamiast włączać i integrować mogą wykluczać i marginalizować ucznia. Celem artykułu jest pokazanie szeregu czynników warunkujących obie prognozy rozwoju edukacji włączającej: optymistyczną i pesymistyczną.
EN
Inclusive education is the effect of socio-educational changes aimed at improving the qualityof education in the area of humanism and social egalitarianism. That is possible only whensuch an idea is understood and implemented with the reflection, understanding, acceptance andinvolvement of all education parties: teachers, parents and students. In the extreme case, it canbecome a space of unfavorable changes, which, instead of including and integrating, can excludeand marginalize the student. The aim of the following article is to present a number of factors conditioningboth forecasts of the inclusive education development: optimistic and pessimistic.