Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2025 | 1(109) | 209-225

Article title

Wspomagająca rola sfery emocjonalno-motywacyjnej w intensyfikacji procesu wczesnej edukacji

Authors

Content

Title variants

EN
The supporting role of emotional and motivational sphere in intensification of the process of early education

Languages of publication

Abstracts

EN
The author analyses the emotional experience of the of the younger pupils during their intellectual and social activity. Experience of the pupils is shown in details. It has its roots in educational situations created during the traditional and (currently wanted) updated process of teaching/learning and pedagogical communication.
PL
W artykule dokonano analizy procesu intelektualnego oraz społecznego funkcjonowania młodszych uczniów pod kątem towarzyszących im doznań emocjonalnych. Szczegółowe rozważania ukazują przeżycia, których źródłem są sytuacje edukacyjne, generowane zarówno w toku tradycyjnego, jak i aktualnie pożądanego, zmodernizowanego modelu procesu uczenia się oraz komunikacji pedagogicznej.

Year

Issue

Pages

209-225

Physical description

Dates

published
2025

Contributors

References

  • Burda K., Dotknij, żeby zrozumieć, „Newsweek” 2016, nr 37.
  • Devall B., Sesions G., Ekologia głęboka,Wyd. Biały Obłok,Warszawa 1994.
  • Dekkers M., Poczwarka. Od dziecka do człowieka, W. A. B., Warszawa 2007.
  • Doliński D., Ciemna strona rywalizacji, „Przegląd Psychologiczny” 1998, tom 41, nr 3/4.
  • Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Wyd. Moderski i S-ka, Poznań 2000.
  • Freinet C., Gawędy Mateusza,Wyd. PSAPCF, Otwock-Warszawa 1993.
  • Gębka A., Słowa, które niosą.Mały pogodny optymista, „Newsweek” extra 2025, nr 1, s. 25-27.
  • Uczenie metodą projektów, (red) B.D. Gołębniak WSiP, Warszawa 2002.
  • Hurme H., Rozwój emocjonalny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, (red.) B. Harwas-Napierała, J. Trempała, tom 3., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  • Kamiński A., Aktywizacja i uspołecznianie uczniów w szkole podstawowej, PZWS, Warszawa 1960.
  • Kapica G., Zabawa jako forma wychowania, [w:] Encyklopedia psychologii, (red.) W. Szewczuk, Wyd. Fundacja INNOWACJA, Warszawa 1999.
  • Kapica G., Zabawa synonimem kreatywności, „Życie Szkoły” 2003, nr 4.
  • Kapica G., Zabawa. Jest w niej ukryty skarb, [w:] Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce, (red.) S. Włoch, Wyd. UO, Opole 2006.
  • Kapica G., Kształtowanie kompetencji kooperatywnych – najbardziej zaniedbanym obszarem współczesnej edukacji, [w:] Edukacja do współbycia i współdziałania, (red.) G. Kapica, Wyd. PWSZ Racibórz 2010.
  • Kapuściński R., Lapidaria II,Wyd. Agora, Warszawa 2014.
  • Karmolińska E., Zasłużyć na święto, „Edukacja i Dialog” 2001, nr 8.
  • Kiken I., Badania eksperymentalne nad ortografią, Warszawa 1935.
  • Klus-Stańska D., Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej, [w:] (Anty) edukacja wczesnoszkolna,(red.) D. Klus-Stańska, Wyd. Impuls, Kraków 2014.
  • Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Harmonia Universalis, Gdańsk 2014.
  • Klus-Stańska D., Kruk J., Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konstruowania wiedzy przez dziecko, [w:] Pedagogika wczesnoszkolna, (red.) D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
  • Klus-Stańska D., Mitologia transmisji wiedzy, czyli o konieczności szukania alternatyw dla szkoły, która amputuje rozum, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2008, nr 2.
  • Kościelniak M., Zrozumieć Rogersa, Impuls, Kraków 2004.
  • Kozielecki J., Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2004.
  • Lesiewicz J., Wpływ emocji na twórczość – analiza psychologiczna problemu, „Annales Universitatis M. Curie-Skłodowska” 1991, Secito J, Vol. IV, 5.
  • Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa 1982.
  • Mały pogodny optymista,(red.)I. Zabielska-Stadnik, „Newsweek” extra 2025, nr 1.
  • Marek E., Renesans metody projektów, „Życie Szkoły” 2011, nr 1.
  • Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. UAM, Poznań 2004.
  • Mikołajczyk K., Kompetencje emocjonalne dziecka w późnej fazie dzieciństwa, [w:] Dziecko w szkolnej rzeczywistości, (red.) H. Sowińska, Wyd. UAM, Poznań 2011.
  • Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
  • Phillips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
  • Pilch T., Rywalizacja, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom 5, Wyd. ŻAK, Warszawa.
  • Sikora P., Stopnie do piekła, „Tygodnik Powszechny”, 11-17 IX. 2024.
  • Sowińska H., Rozwój kompetencji społecznych dziecka na etapie edukacji wczesnoszkolnej, [w]: Dziecko w szkolnej rzeczywistości,(red.) H. Sowińska, Wyd. UAM, Poznań 2011.
  • Stańczyk M., Słońce w plecaku. Mały pogodny optymista. „Newsweek” extra 2025, nr 1, s. 68-71.
  • Stern A., Zabawa. O uczeniu się, zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu, Wyd. Element, Gliwice 2017.
  • Szambelan J., Uczucia a wychowanie, „Życie Szkoły” 1982, nr 11-12.
  • Szczepańska M., Edukacja kulturalna dziecka w wieku przedszkolnym, Impuls, Kraków 2000.
  • Szmidt K.J., Konkurs czyli porażka. Szkolna praktyka stymulowania zdolności uczniów [w]: Poznać – zrozumieć – doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, (red.) J. Bonar, A. Buła, Wyd. Impuls, Kraków 2011.
  • Szymański M. S., O metodzie projektów, Wyd. ŻAK, Warszawa 2010.
  • Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, Wyd. Impuls, Kraków 2010.
  • Tokarz A., Dynamika procesu twórczego, Wyd. UJ, Kraków 2005.
  • Zaczyński W. P., Uczenie się przez przeżywanie, WSiP, Warszawa 1990.
  • Zalewska E., Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, [w:] Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, (red.) D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
61769416

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1897-2349-year-2025-issue-1_109_-article-2270a751-2ae5-3558-8ffb-144e3fba2b33
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.