PL
Rekonstrukcja tzw. współczynnika humanistycznego F. Znanieckiego pozwala na jednoznaczne oznaczanie pedagogiki jako nauki specjalnej w ramach nauk o kulturze z własnym współczynnikiem humanistycznym. Ów współczynnik w pedagogice przybiera formułę takiego ujęcia teoretycznego, które określa ta okoliczność, że ujmuje ona podmiotowo pewne stany rzeczy konstatowane obiektywizująco przez potoczne doświadczenie społeczne-pedagogiczne. W propozycji przedkładanej chodzi o uspołeczniony wariant tego współczynnika ujęty w kategoriach świadomości społecznej (naukowej) wraz z jego przesłankami interpretacyjnymi: czynnościami edukacyjnymi, teorią wartości, wartościowaniem w edukacji oraz założeniem o racjonalności czynności edukacyjnych.
EN
Reconstruction so called „ratio humanistic” F. Znaniecki’s lets for the explicit marking of pedagogics as the special science, as part of sciences about the culture – with the own humanistic ratio. That the „ratio” in pedagogics is assuming the formula of such a theoretical approach which defines this circumstance, that it is presenting subjectively certain states of affairs, which are objectively stated through ordinary social-pedagogic experience. In the presented proposal it is about „socialized” variant of this ratio, included in categories of the social awareness, along with interpretative premises: with educational activities, the theory of the value and the valuation in the education, with assuming about rationality of educational activities.