PL
Przedstawiamy ostatnie postępy w rozwoju ontologii poznawczych i omawiamy trzy wyzwania dla skoordynowanego rozwoju i zastosowań tych zasobów. Wyzwaniem_1 jest przyjęcie zestandaryzowanej definicji procesów poznawczych. Opisujemy trzy możliwości i rekomendujemy jedną, spójną z tradycyjnym ujęciem w naukach poznawczych i biomedycznych. Wyzwaniem_2 jest harmonizacja [harmonization]. Luki i niezgodności w reprezentacjach muszą być usunięte, tak żeby zasoby mogły być połączone w celu oznaczania i interpretacji danych multimodalnych. Na koniec, wyzwaniem_3 jest przetestowanie użyteczności tych zasobów dla szeroko zakrojonej anotacji danych, zapytań i przeszukiwania oraz integracji i odkrywania wiedzy. Podczas gdy definicje terminów są testowane i poprawiane, harmonizacja powinna umożliwiać skoordynowane aktualizacje pomiędzy ontologiami. Jednak prawdziwym testem dla tych definicji będzie przyjęcie ich przez całą wspólnotę, która sprawdzi, czy wspierają one poprawne wnioskowania o danych psychologicznych i neu- ronaukowych.
EN
Przedstawiamy ostatnie postępy w rozwoju ontologii poznawczych i omawiamy trzy wyzwania dla skoordynowanego rozwoju i zastosowań tych zasobów. Wyzwaniem_1 jest przyjęcie zestandaryzowanej definicji procesów poznawczych. Opisujemy trzy możliwości i rekomendujemy jedną, spójną z tradycyjnym ujęciem w naukach poznawczych i biomedycznych. Wyzwaniem_2 jest harmonizacja [harmonization]. Luki i niezgodności w reprezentacjach muszą być usunięte, tak żeby zasoby mogły być połączone w celu oznaczania i interpretacji danych multimodalnych. Na koniec, wyzwaniem_3 jest przetestowanie użyteczności tych zasobów dla szeroko zakrojonej anotacji danych, zapytań i przeszukiwania oraz integracji i odkrywania wiedzy. Podczas gdy definicje terminów są tes- towane i poprawiane, harmonizacja powinna umożliwiać skoordynowane aktualizacje pomiędzy ontologiami. Jednak prawdziwym testem dla tych definicji będzie przyjęcie ich przez całą wspólnotę, która sprawdzi, czy wspierają one poprawne wnioskowania o danych psychologicznych i neu- ronaukowych.