Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 2 | 12 | 150-172

Article title

Wybrane korelaty motywacji osiągnięć uczniów Liceum Ogólnokształcącego

Content

Title variants

EN
Selected correlates of achievement motivation among Secondary School students

Languages of publication

Abstracts

EN
Achievement motivation is about career, learning and setting and achieving goals. It is extremely important at the time of enormous technological progress which forces individuals to develop and deepen their skills. This article presents a study on the differences in achievement motivation among secondary school students due to the field of study, parents’ education as well as the link between achievement motivation and certain factors. The research have shown, that the higher the compatibility of a field of education with plans for the future, the greater the belief in success and eagerness to learn. The results obtained can support the process of designing innovative and more effective learning so that students achieve better results and are better employees in the future.
PL
Motywacja osiągnięć dotyczy kariery zawodowej, stawiania i osiągania celów, procesu uczenia się. Jest niezwykle istotna w dobie olbrzymiego postępu technologicznego, zmuszającego jednostki do rozwoju i pogłębiania umiejętności. W artykule przedstawiono badania dotyczące różnic motywacji osiągnięć uczniów liceum ogólnokształcącego ze względu na wybór profilu kształcenia i wykształcenie rodziców oraz związku motywacji osiągnięć uczniów z określonymi czynnikami. Badania wykazały m.in., że im wyższa zgodność kierunku kształcenia z zainteresowaniami, większe zadowolenie z wyboru kierunku kształcenia oraz większa zgodność kierunku kształcenia z planami na przyszłość, tym większa wiara w sukces, zapał do nauki, ukierunkowanie na cel i wysiłek kompensacyjny. Otrzymane rezultaty mogą wspierać skuteczne projektowanie procesu dydaktycznego tak, by uczniowie osiągali lepsze wyniki i w przyszłości byli lepszymi pracownikami.

Year

Volume

2

Issue

12

Pages

150-172

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • II Liceum Ogólnokształcące im. Polonii i Polaków na Świecie w Augustowie

References

  • Aronson, E., Wilson, T., Akert, R. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Augustynowicz, W. (2013). Wybrane psychospołeczne korelaty wysokich osiągnięć szkolnych. Badania w Polsce i na Ukrainie. Rozprawa doktorska. Lublin.
  • Bańka, A. (2005). Motywacja osiągnięć. Podstawy teoretyczne i konstrukcja skali do po-miaru motywacji osiągnięć w wymiarze międzynarodowym. Poznań: Studio PRINT-B, In-stytut Rozwoju Kariery.
  • Benedict, R. (1966). Wzory kultury, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Boski, P. (1975). Potrzeba osiągnięć jako psychologiczny czynnik rozwoju społeczno – ekonomicznego. W: J. Reykowski (red.), Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi (s. 25–103). Warszawa: Książka i Wiedza.
  • Brzezińska, A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk: GWP.
  • Brzezińska, A. (2000). Psychologia rozwoju człowieka, Scholar.
  • Covington, M., Teel, K. (2004). Motywacja do nauki. Gdańsk: GWP.
  • Franken, R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
  • Hausbrandt, A., (1982). Elementy wiedzy o teatrze. Warszawa: WSiP
  • Hrynkiewicz, J. (1979). Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania karier szkolnych mło-dzieży. Warszawa: WSiP.
  • Janowski, A. (1977). Aspiracje młodzieży szkół średnich. Warszawa: PWN.
  • Klinkosz, W. Sękowski, A., E. (2012). Inwentarz motywacji osiągnięć. H. Schulera, G. C.Thorntona, A. Frintrupa i M. Prochalski. Warszawa: PTP.
  • Kossowska, M. (2004). Psychologiczne uwarunkowania osiągnięć szkolnych. [W:] A. E. Sękowski (red.), Psychologia zdolności Współczesne kierunki badań (s. 47-64). Warsza-wa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kwiatkowski S. M. (red.), (2001), Edukacja zawodowa wobec rynku pracy i integracji eu-ropejskiej. Warszawa: IPiSS.
  • Ledzińska, M. (2006). Uczenie się wykraczające poza warunkowanie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 117–136). Gdańsk: GWP.
  • Łukaszewicz R. (1979). Wyznaczniki kształtowania sukcesów zawodowych, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Łukaszewski, W., Doliński, D. (2006). Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 441–440). Gdańsk: GWP.
  • Łukaszewski, W., Doliński, D. (2006). Typy motywacji. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 469–491). Gdańsk: GWP.
  • Seligman, M. (2010). Optymizmu można się nauczyć. Poznań: Media Rodzina.
  • Sikorski, W. (2005). Aspiracje. Studium psychologiczne i socjopedagogiczne. Nysa: Oficy-na Wydawnicza PWSZ.
  • Skorny, Z. (1980). Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości. Wrocław: Za-kład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Spitzer, M., (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Stachowski, R. (2007). Historia współczesnej myśli psychologicznej Od Wundta do cza-sów najnowszych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Strelau, J. (1997). O inteligencji człowieka. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  • Urbańczyk, F. (1973). Dydaktyka dorosłych, Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Na-rodowy im.Ossolińskich.
  • Zimbardo, P., Gerrig, R. J. (2010). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Nau-kowe PWN.
  • Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2012). Psychologia. Kluczowe koncepcje. War-szawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Flader, M. (2012). Wychowanie rodzinne i szkolne jako czynnik wzbudzający aspiracje edukacyjno-zawodowe. Innowacje Psychologiczne, 1, 55-80.
  • Kunikowski, J., Kamińska, A., Gawryluk, M. (2016). Aspiracje zawodowe młodzieży. Ar-tykuł VOL. XXIX, 4, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach. Wydział Humanistyczny.
  • Różański, A. (2013). Motywacja osiągnięć edukacyjno – zawodowych słuchaczy pody-plomowych studiów menedżerskich. AnnalesUniversitatisMariae Curie - Skłodowska Lublin – Polonia, VOL. XXVI, 1-2: Lublin.
  • Wojdyło, K., (2007). Model integracyjny motywacji osiągnięć. Nowiny Psychologiczne, 4.
  • Wojdyło, K., Retowski, S. (2012) Kwestionariusz Celów związanych z Osiągnieciami (KCO) – konstrukcja i charakterystyka psychometryczna. Przegląd psychologiczny, tom 55, nr 1, s. 9 – 28.
  • Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku. Biblioteka Narodowa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1551666

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2353-7426-year-2019-volume-2-issue-12-article-1b81e5b1-037c-34d2-9d72-387183e93d1c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.